'Mercedes bereidde zich in Spa al voor op de nieuwe motorreglementen' Formule 1
Formule 1

'Mercedes bereidde zich in Spa al voor op de nieuwe motorreglementen'

'Mercedes bereidde zich in Spa al voor op de nieuwe motorreglementen'

In België leek het alsof Max Verstappen ook op krachtcircuits de wedstrijdsnelheid van Mercedes wist te evenaren. Volgens een analyse van Auto, Motor und Sport was dit echter alleen het geval omdat Mercedes zich qua motorvermogen al aan het voorbereiden was op Monza.

Michael Schmidt, die het gros van de artikelen schrijft voor het Duitse medium, legt uit wat er gebeurd is tijdens de Grand Prix van België: 'Verstappen zat daar slechts een halve seconde van poleposition af, op een circuit waar de krachtbron van groot belang is.' Dit is ineens veel minder dan de volle seconde die het Mercedes-duo er in voorgaande kwalificaties soms voor zat.

Omdat de Red Bull Racing-bolide op wedstrijdsnelheid vaak hoger scoort, werd verwacht dat hij in België gedurende de race dichterbij zou zitten: 'Gebaseerd op wat we eerder dit jaar zagen, had Verstappen in de race het de Mercedes-coureurs nog moeilijker moeten maken. Zelfs de regerend wereldkampioen (Lewis Hamilton, red.) verwachtte dit.'

Mercedes verbaasd over eigen snelheid

Na afloop van de race heerste er bij Mercedes verbazing over de uitkomst van de Grand Prix. Met het kleinere verschil in de kwalificatie werd verwacht dat Verstappen achter het stuur van de RB16 een vuist had kunnen maken in de Ardennen: 'Wij waren dominanter dan verwacht', sprak een woordvoerder tegenover het autosportmedium.

'Maar laat je niet foppen door de achterstand van 15.4 seconden van Verstappen op Hamilton, of door het feit dat hij gedurende de race enige tijd in het pitstop-window zat van Bottas', vervolgt Schmidt. 'Hamilton en Bottas deden het de hele tweede stint rustig aan uit angst voor bandendegradatie.'

Het vermoeden van de Duitse Formule 1-journalist wordt bevestigd door Andrew Shovlin, hoofdingenieur bij Mercedes: 'Pas toen Verstappen op Bottas in begon te lopen, rond ronde 25, verzochten we de coureurs om het bandenmanagement maar even te laten voor wat het is en het gat te vergroten.'

Mercedes bereidt zich voor op Monza

De ingenieurs van Mercedes waren in een goede bui en lieten na de Belgische Grand Prix meer los over de race. Bottas bleek zes tot zeven tiende trager te rijden dan hij kon, gedurende de hele race. Het ging daarbij niet alleen maar om bandenmanagement: 'Mercedes was zich in Spa al aan het voorbereiden op de nieuwe motorreglementen die vanaf de Italiaanse Grand Prix van kracht zijn.' (Foto: Mercedes AMG F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws