Lando Norris heeft de eerste klap uitgedeeld in een raceweekend, waarin McLaren een nog grotere favorietenrol heeft dan in andere weekenden. Alleen Charles Leclerc wist enigszins in de buurt te blijven van de constructeurskampioenen. Max Verstappen maakte een zeer moeizame sessie mee. De wereldkampioen had geen duidelijke problemen, maar kwam veel snelheid tekort. Met bijna een seconde achterstand eindigde Verstappen als negende.
Enkele dagen na de Grand Prix van België mochten de coureurs alweer aan de slag op de Hungaroring, in Boedapest. Daarbij waren ook enkele invallers te zien in de eerste vrije training: Paul Aron werd weer aan Sauber uitgeleend, en mocht daar Nico Hülkenberg vervangen, terwijl Felipe Drugovich bij Aston Martin de vervanger was van Fernando Alonso, die 22 jaar geleden op dit circuit zijn eerste Grand Prix-zege pakte.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen achter McLaren
In het eerste deel van de eerste vrije training zagen we mediumbanden en harde banden. Williams, Racing Bulls, en Aston Martin kozen voor de harde banden, terwijl de meeste andere teams voor de mediumbanden kozen. Bij Red Bull Racing was er een bandenverschil tussen Max Verstappen en Yuki Tsunoda. De Japanner ging van start met de harde banden, terwijl Verstappen net als zijn concurrenten van McLaren en Ferrari van mediumbanden voorzien was.
Achtvoudig winnaar Lewis Hamilton opende het bal met een 1:20,101, maar veel collega's gingen duidelijk sneller in hun eerste snelle ronden. Verstappen klokte een 1:19,536, en was daarmee 0,001 seconde langzamer dan WK-leider Oscar Piastri. Lando Norris zorgde ervoor dat alle topfavorieten in de top drie stonden, nadat hij de eerste plek overnam met een 1:19,413. Ook George Russell schoot uit de startblokken.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
In de eerste helft van de vrije training regende het tijdsverbeteringen. De Ferrari's doken als eersten de 1:18 in, maar waren duidelijk langzamer dan Piastri, die een 1:18,249 liet noteren na tien minuten. Norris is vaak sterk in Hongarije, en bewees dat nu ook door een 1:17,6 te rijden. Verstappen verbeterde zich bij een tweede poging tot een 1:18,4, maar stond daarmee dus bijna op een seconde achterstand. Geheel verrassend was dat overigens niet, want dit circuit past enorm goed bij de dominante McLaren.
Na het openingskwartier had Piastri zijn achterstand tot twee tienden gedicht. Leclerc had de derde plek inmiddels overgenomen met bijna een halve seconde achterstand. Verstappen was op 0,56 seconde achterstand de vierde man, voor Bearman en Isack Hadjar, in een sessie die zonder serieuze incidenten verliep.
McLaren bleef haar overmacht demonstreren, en na de eerste stints had Norris inmiddels een 1:16,8 gereden. Leclerc stond op de tweede plek, voor beide Williams-coureurs. Carlos Sainz en Alexander Albon reden daarbij op de harde banden, maar stonden wel op een seconde achterstand. Piastri en Verstappen hadden hun eerste stints wat eerder beëindigd, en hadden zich dus niet meer verbeterd. Beide topcoureurs sloten de top zes af, terwijl nummer negen Lewis Hamilton aangaf dat zijn auto niet goed aanvoelde.
Paul Aron had ook een auto, die niet goed aanvoelde. De Est liet halverwege de sessie weten dat hij een waarschuwing kreeg in zijn auto. De invaller kreeg te horen dat hij zijn auto moest parkeren, en kon daardoor niet meedoen aan het tweede deel van de sessie. Het moment zorgde voor een korte Virtual Safety Car, toen de Sauber achter de baanomheining gezet werd door de marshals.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Machtsvertoon van McLaren, problemen voor Verstappen
In het tweede deel van de sessie was het tijd voor de zachte banden. Leclerc nam hierbij de snelste tijd over van Norris, en was bijna drie tienden sneller dan Lewis Hamilton. De Brit was nog een tiende trager dan Alexander Albon, terwijl vooral Verstappen het heel zwaar had. De Limburger kwam een halve seconde tekort op Leclerc en stond dus al op grote achterstand.
De McLaren-coureurs moesten op dat moment nog in actie komen op die kwalificatiebanden. Met een 1:16,0 was Norris meer dan zeven tienden sneller dan Leclerc. Verstappen stond zelfs op 1,2 seconden achterstand, inmiddels ook achter Lance Stroll, Russell, Esteban Ocon, Liam Lawson, én zelfs Felipe Drugovich. Piastri kwam iets later in actie, en klokte de tweede tijd, op een tiende achterstand. Verstappen was ondertussen afgezakt tot de veertiende(!) tijd.
Werk aan de winkel voor Red Bull
Veel coureurs waren competitiever bij een tweede poging op diezelfde set van de zachte banden. Leclerc naderde Norris tot op twee tienden, terwijl Hamilton daar een halve seconde achter stond, met een vierde tijd, vlak voor Isack Hadjar. Russell nam de zesde plek over, vlak voor Verstappen, die zich flink verbeterde en opschoof tot P6, nog altijd met bijna negen tienden achterstand.
De verwachting was vooraf al dat dit circuit niet erg goed bij de RB21 zou passen, en voorlopig komt die verwachting ook uit. Norris beëindigde de eerste vrije training als snelste, vlak voor teamgenoot Piastri. Leclerc was op P3 best of the rest, voor de sterk presterende Hadjar. Hamilton, Bearman, Kimi Antonelli en George Russell maakten de top acht vol. Verstappen sloot de sessie op een negende plek af, net voor Lance Stroll. Yuki Tsunoda kwam niet verder dan de zeventiende tijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties