Dat de McLaren-bolide de dominante auto is, is inmiddels wel bekend. De concurrentie doet pogingen om de Britse renstal bij te benen, maar het lijkt onmogelijk te zijn. Max Verstappen wijst naar twee erg sterke punten van de MCL39. Volgens hem is het erg indrukwekkend om dat op de baan te zien en doet Red Bull Racing haar best om dat ook te bereiken.
Eén sterk punt is uiteraard het bandenmanagement van McLaren. De viervoudig wereldkampioen heeft al veel vaker verteld dat het erg indrukwekkend is hoe goed de bolide de bandentemperaturen onder controle kan houden en hoe de slijtage beperkt wordt. 'McLaren is absoluut beter op de banden', herhaalt Verstappen tegenover de aanwezige pers. 'Je kunt de banden dan veel beter in goede conditie houden.'
Het helpt ook dat McLaren een betere balans heeft. De efficiëntie van de bolide draagt ook bij aan de temperaturen en slijtage. 'In de regen, op intermediates, kun je dat nog duidelijker zien. Met goed bandenmanagement kun je nog meer uit die band halen. Die band is kwetsbaarder en raakt sneller oververhit. Dat hebben ze heel goed onder controle', wijst Verstappen aan, die ook direct de verbeterpunten voor de RB21 opsomt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op een circuit als de Hungaroring speelt bandenmanagement een grote rol. Het circuit is relatief klein ten opzichte van een baan als Spa-Francorchamps, maar de hitte en de langzame, krappe bochten zorgen ervoor dat het rubber snel slijt. 'Tegelijkertijd vind ik hun prestaties in middensnelle bochten ongelooflijk in vergelijking met alle anderen op de grid. De rotatie van de vooras, zonder de achterkant te verliezen, is erg indrukwekkend om te zien', zegt Verstappen.
McLaren verslagen in sprintrace
De punten die Verstappen opnoemt zijn de reden waarom het momenteel erg lastig is om van McLaren te winnen. Het lukte in België echter wel. Tijdens de sprintrace startte Verstappen vanaf P2 en haalde hij Oscar Piastri in richting Les Combes. Het was zijn twaalfde sprintzege. Hij heeft maar liefst tien zeges meer in sprintraces dan iedereen. 'Ik weet niet waarom het bij mij zo goed is gegaan', lacht Verstappen als iemand hem vraagt naar zijn 'geheim' voor het winnen van sprints.
'Het is niet iets waar ik enorm van geniet, maar ja. De enige kans die ik had in Spa was simpelweg door ervoor proberen te blijven in bocht vijf. Het werd daarna een beetje een kat-en-muisspel, want het is met deze auto's erg lastig om in te halen', legt de viervoudig wereldkampioen uit. Het hielp dat Red Bull voor een vrij agressieve set-up koos, waardoor Verstappen meer topsnelheid had. 'Ik maakte ook geen grote fouten en had goede exits, maar we hebben niet de snelste auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Auto blijft grillig
Voor het team was het goed om te zien dat de nieuwe vloer het werkvenster van de RB21 een klein beetje groter maakte. Dat had ook een positief effect op de prestaties van Yuki Tsunoda. Verstappen heeft al vaker aangegeven dat de resultaten van zijn teamgenoot laten zien hoe lastig de auto is. 'In sommige weekenden ging het beter dan andere weekenden, maar vanuit mijn perspectief is het belangrijkste dat je altijd aan de zwakke punten van de auto blijft werken', zegt Verstappen.
Volgens hem komt dat iedereen ten goede, ook Tsunoda. 'Dat proberen we te bereiken. Natuurlijk geldt: hoe sneller de auto is, hoe beter de resultaten van het team zijn', luidt de simpele conclusie van de Nederlander. 'Het was daarom niet makkelijk voor Yuki om meteen in de auto te stappen, maar hopelijk was het weekend in Spa ook al positiever dan de race zelf. Dat was een beetje ongelukkig, maar het doel moet altijd zijn om twee auto's in de punten te hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties