Esteban Ocon heeft al voor aardig wat Formule 1-teams gereden, maar lijkt nu zijn thuis te hebben gevonden bij het Amerikaanse Haas. De Fransman geeft aan dat hij, in tegenstelling tot voorheen, nu in een gezonde omgeving zit. Er wordt altijd goed gecommuniceerd en het team is ongelooflijk gemotiveerd, iets wat hij in zijn vorige teams toch een stuk minder zag.
Ocon reed maar liefst vier seizoenen voor het Franse Alpine en wist zelfs een Grand Prix voor het team te winnen. Ondanks deze mooie prestatie samen verliep het afscheid niet zo soepel. Het Franse team liet Ocon de laatste race in Abu Dhabi niet rijden, maar besloot om zijn vervanger Jack Doohan al een race vroeger te laten racen. Gelukkig voor Ocon stond zijn stoeltje voor 2025 al vast. Hij rijdt nu voor het Amerikaanse team Haas en lijkt zich daar wel op zijn plek te voelen.
Communicatie en motivatie
De Fransman was vorig jaar al kritisch op Alpine en gaf aan dat het team veel te weinig deed met de feedback van de coureurs. Hoewel Ocon pas een half jaar voor Haas rijdt, ziet hij nu al dat het in dit team veel beter geregeld is. 'In vergelijking met mijn eerdere ervaring is het een gezonde omgeving', geeft Ocon Alpine nog een trap na. Waar bij Alpine niet iedereen eerlijk was, wordt er bij Haas wel goed gecommuniceerd.
'Zoals ik al zei, niemand verstopt zich achter iets', legt Ocon uit over zijn huidige werkgever. 'Als we iets niet goed doen, praten we erover en hopen we dat het niet nog een keer gebeurt. En we praten er meteen over aan het einde van de race. En dat is goed, want als je er niet over praat, en dat heb ik eerder meegemaakt, dan ga je het weer doen.' Ocon is dus blij dat het team kan praten over de gemaakte fouten, zodat deze niet nog een keer gebeuren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarnaast ziet Ocon de enorme motivatie bij het team van Haas. 'Dit team is ongelooflijk gemotiveerd. Het klinkt misschien gek, maar ik heb in het verleden mensen gezien die niet gemotiveerd waren, zelfs in de Formule 1-paddock', geeft Ocon toe tegen Motorsport.com. 'Dat is waarschijnlijk het ergste wat er is.'
Bij Haas is iedereen gelukkig wel gemotiveerd, al is het team ook niet perfect, geeft Ocon toe. 'Nu ga ik niet zeggen dat alles perfect is. Er zijn natuurlijk dingen die we moeten verbeteren. Maar sinds ik bij het team ben gekomen, hebben we een zeer solide basis om op voort te bouwen en we gaan vooruit. Ik ben blij met hoe het gaat', zegt Ocon tevreden.
Onder de indruk
Ocon zag meteen vanaf het begin dat het team heel hard werkt. Zo wilde hij graag een ander stuur, omdat hij dat bij Alpine gewend was. 'Het ontwerpen van een stuur met een dubbele koppeling kostte het team maar een maand, wat echt belachelijk snel is', complimenteert Ocon Haas. 'Ik was daar enorm van onder de indruk. Ik heb een ander team dat nog nooit zien doen, zelfs niet de grote teams waar ik mee gewerkt heb.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het seizoen bij Haas begon niet al te best met het weekend in Australië, waar het team zonder punten naar huis ging. Maar ook daar was Ocon onder de indruk. 'Ik sprak met Ayao (Komatsu, red.) over veel dingen in het team en ik was eerlijk gezegd super onder de indruk van de reactie die ze hadden na de race', aldus Ocon. 'Niemand verstopte zich. Iedereen kwam als één geheel, echt als een team samen, om te proberen de problemen op te lossen.'
De problemen werden ook opgelost. In het weekend daarna, de Grand Prix van China, eindigden de coureurs allebei in de top tien. Het team heeft in de eerste seizoenshelft 35 punten gescoord, waardoor ze op de negende plaats staan in het kampioenschap. Hoewel Ocon tevreden is met hoe het gaat, geeft hij ook toe dat er ruimte blijft voor verbetering. 'We hebben gewoon een snellere basis nodig. We moeten dit jaar op een hoogtepunt afsluiten. Maar als we een platform hebben om hogerop te vechten, zijn we 100 procent klaar om de grotere jongens te verslaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties