De Grand Prix van Hongarije was een echte thriller. Na een rustige eerste helft van de race zorgden verschillende strategieën in het slot voor een spannende strijd om de overwinning. Titelrivalen Oscar Piastri en Lando Norris vochten fel, maar uiteindelijk trok Norris aan het langste eind en verkleinde hij zijn achterstand in het kampioenschap.
Na afloop blikte Piastri terug op zijn race. In eerste instantie leek het een duel te worden met Charles Leclerc, maar doordat Piastri voor een tweestopper koos en Norris voor een eenstopper, liep het anders. De Australiër sprak over zijn strategiekeuze, het gevecht met Norris en hun bijna-aanrijding bij de persconferentie.
Verkeerd gegokt
‘We moesten iets proberen om Charles Leclerc te verslaan, want het was op dat moment niet duidelijk dat we de snelheid hadden om hem eenvoudig in te halen. Dus probeerden we iets', legde Piastri uit tijdens de persconferentie. ‘Is het uiteindelijk de juiste keuze geweest? Nee, dat denk ik niet.’
Volgens Piastri was het voor Norris makkelijker om risico te nemen: 'Lando had niets te verliezen met een éénstopper. Het is makkelijker als je de achtervolgende auto bent en niets op het spel hebt. Ik had wél veel te verliezen. Eigenlijk stond de tweestop altijd in ons plan, dus we hebben nooit echt gekeken naar de potentie van één stop. Voor Lando was het een gok, en die pakte goed uit.'
Gevecht met Norris
Dankzij zijn versere banden wist Piastri het gat naar Norris te verkleinen, maar inhalen lukte niet. 'Ik had veel vertrouwen, maar ik wist dat het ongelooflijk moeilijk zou zijn om hem voorbij te gaan', zei de Australiër. 'In de tweede sector zitten zoveel bochten achter elkaar: de ene gaat geweldig, maar in de volgende lever je weer in. Vooral de laatste bocht, met de lange en langzame doordraaiers, kost veel downforce. Zelfs met tien extra ronden weet ik niet of ik er voorbij was gekomen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bijna-aanrijding
In de voorlaatste ronde zette Piastri een aanval in aan de binnenkant, maar kwam hij niet langszij en bijna achterop Norris. Daarmee leek een inhaalpoging in de laatste ronde van de baan, maar Piastri ontkende dat.
'Het verremmen kostte me eigenlijk niets. Ik kon het gat vrij snel weer dichten, maar het is één ding om binnen zes, zeven tienden te komen, en iets heel anders om er daadwerkelijk voorbij te gaan', geeft hij aan. 'Daar had ik echt verse softs voor nodig gehad. Misschien had ik een ronde kunnen wachten, maar ik denk niet dat het iets had veranderd.'
Stand in het kampioenschap
Piastri heeft nu nog maar negen punten voorsprong op Norris. Het gat, dat eerder 22 punten bedroeg, is flink geslonken. 'De grootste voorsprong dit jaar was 23 punten, en de afgelopen tien races is het nooit minder dan tien punten geworden. Dus ik zit daar niet echt mee,' aldus Piastri.
Hoewel hij liever extra punten had gehad, blijft de McLaren-coureur optimistisch: ‘De snelheid was goed in de eerste seizoenshelft en ik weet zeker dat we dat kunnen voortzetten. Er zijn vaak momenten geweest dat, als het net iets anders was gelopen, het kampioenschap er totaal anders had uitgezien.’
Vooruitblik na de zomerstop
De titelstrijd kan weleens tot de seizoensfinale in Abu Dhabi doorgaan. De eerste race na de zomerstop is op Zandvoort, waar Norris vorig jaar dominant won en Piastri als vierde eindigde. Als de vorm van vorig jaar zich herhaalt, wacht de Australiër mogelijk een zware opgave.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties