Wat er tijdens een raceweekend ook gebeurt, Max Verstappen zal een eerlijk en direct antwoord geven over de stand van zaken. Een goede prestatie binnen een weekend zorgt niet voor hoogmoedige uitspraken bij hem, en als het slecht gaat is ook realistisch. Daar kunnen andere rijders misschien nog wat van leren. Olav Mol en Jan Lammers praten na over de Grand Prix van Hongarije.
Verstappen had op geen enkel moment in Hongarije het idee dat hij de bochten goed kon aanvallen of een ronde flink kon pushen. De bolide is te wispelturig voor bochtige banen zoals de Hungaroring, en daar kwam het team opnieuw pijnlijk achter. 'Het escaleert dan eigenlijk', stelt Lammers in De Stamtafel van Ziggo Sport. 'Ik denk dat dit ook wel een circuit is dat alle zwakke punten naar boven haalde', zo wijst hij hetzelfde aan als Verstappen naderhand bij de media uitlegde.
'Ze hebben nu wel een beetje het idee waar ze het moeten zoeken, maar het is niet eenvoudig. Ik heb al vaker gezegd: wat nu bij McLaren gebeurt is het werk van drie jaar geleden dat nu tot uiting komt. Dus als dat andersom bij Red Bull ook zo is, dan zijn ze nog wel even bezig', vreest de Le Mans-winnaar. Helmut Marko verklaarde na de Grand Prix dat ze mogelijk hebben gevonden waarom de bolide zo slecht is op de banden. 'Je hoopt dan dat dit het dieptepunt is', zegt Mol.
'Helmut Marko zegt dat ze wel een idee hebben... Ik ben dan ook weer eerlijk: wat moet hij anders roepen?' vervolgt hij. Lammers denkt dat Marko wel de waarheid sprak: 'Ik zie hem niet als diplomaat, hij praat altijd recht uit zijn hart.' Mol reageert door aan te geven dat het een feit is dat het nu gewoon niet gaat bij Red Bull. 'Om het in perspectief te zetten, Max was drie tienden langzamer dan de pole. In 2018, 2021, 2023 was dat een eerste startrij geweest. Nu zit het veld binnen een halve seconde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen altijd eerlijk en duidelijk
De Formule 1-commentator ziet het veld dichter bij elkaar zitten dan ooit, en dan 'ben je het bokje' als je de auto niet hebt. 'Zijn snelste ronde in de race was een tiende langzamer dan de snelste ronde', vult Lammers aan. 'Dat is ook een verdraaid beeld. Degenen op een eenstopper hadden dat voordeel aan het einde niet, waar ze met minder brandstof en nieuwe banden nog even konden vlammen. Wat in Hongarije aan de orde is, is dat een probleem in één bocht betekent dat je een probleem in alle bochten hebt.'
Daar was Verstappen ook zeer duidelijk over, en die nuchterheid wordt gewaardeerd. 'Hij is altijd duidelijk en eerlijk, natuurlijk', knikt Rick Winkelman. 'Pure realiteit', voegt Mol eraan toe. 'Ik ben blij dat hij het zegt, want je hebt er dus niks aan. Leclerc was heel blij na die pole en die dacht: we hebben het goed voor elkaar, ik heb alles goed gedaan, het was helemaal zo gepland.' Hij vond het opvallend dat meer rijders geen idee hadden waar de pace vandaan kwam. 'Wat dacht je van die Aston Martins? In Spa nul punten en hier P5 en P6.'
De analisten vinden het fijn dat Verstappen het per weekend bekijkt en over zijn prestaties en de auto realistisch praat. Sommige coureurs lopen te hard van stapel na een goed resultaat, waarvan Leclerc volgens hen een goed voorbeeld is. 'Het zag er fantastisch uit tot die pitstop. Hij komt ineens in verkeer terecht en hij is gewoon onherkenbaar ten opzichte van de kwalificatie', zegt Lammers. 'Piastri gaat als een kogel door het veld, maar verliest in de middensector en zit op slot achter Norris. Je ziet hoe gevoelig het is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mopperen over de strategie
Red Bull overwoog Verstappen op een eenstopper te zetten, maar besloot hem uiteindelijk toch naar binnen te halen voor een tweede stop. Het was wellicht niet de beste strategische zondag van Red Bull. 'Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten', zegt pitreporter Jack Plooij. 'Ze maken een keuze op grond van de kwalificatie. Daar hoorde je Max ook mopperen natuurlijk. Het mooiste moment voor mij, van Max, is dat realisme tijdens de race, dat hij tegen Lambiase zei: okay, so be it.'
Mol vult aan dat Verstappen de pech had dat hij in het treintje achter Fernando Alonso reed. Lambiase spoorde de Nederlander aan om snel kort metten te maken met Alonso en Bortoleto, maar hij brandde zijn banden op achter hen. 'Alonso is een enorme DRS-trein gaan creëren waardoor iedereen erachter zat. Hij had de pech dat hij achter die hele slimme Alonso reed', sluit Mol af. Verstappen werd uiteindelijk negende in de GP van Hongarije.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties