max-verstappen-vrijdag-hongarije-vt1-2025 Formule 1
Formule 1

NB | 'De FIA heeft de regels niet correct toegepast bij Verstappen'

max-verstappen-vrijdag-hongarije-vt1-2025

De strijd voor de coureurstitel bij McLaren wordt steeds heviger. Een rampzalig weekend voor Max Verstappen zorgt ervoor dat Lando Norris en Oscar Piastri zich op elkaar kunnen focussen, terwijl Verstappen een dubieuze actie inzette tegen Lewis Hamilton. De Ferrari-coureur koos het hazenpad, en zinspeelde erop dat dit ook spoedig voor zijn carrière het geval kan zijn. F1Maximaal.nl blikt terug op het weekend in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mark Hanselman.

- Is de overwinning van Norris verdiend?

'Ja, dat vind ik wel. De mooiste winnaar was wel Charles Leclerc geweest, maar tussen beide McLaren-coureurs vond ik Norris wel meer aanspraak maken op de overwinning. Norris was in de vrije trainingen ook al sterker, en in de kwalificatie was het verschil met 0,015 seconde minimaal. Norris wordt regelmatig bekritiseerd vanwege zijn foutgevoeligheid, maar in Hongarije presteerde hij beter dan Piastri.'

'Wat Norris tegenwerkt, is dat hij zich constant als een teamspeler probeert op te stellen. Oscar Piastri richt zich juist op de wereldtitel en dus op zijn grootste rivaal. Dat was bijvoorbeeld in Oostenrijk al te zien met een agressieve actie, en nu maakte hij er op de boordradio ook geen geheim van dat hij liever Norris zou verslaan dan Leclerc. Norris moet in de zomerstop beseffen dat hij feller moet rijden tegen Piastri als hij wereldkampioen wil worden, want van concurrentie van andere teams is echt geen sprake meer. McLaren wint hoe dan ook beide titels.'

'Norris verloor plekken bij de start, maar hij had ook niet echt iets anders kunnen doen. Hij hield het hoofd koel, en hield zijn banden ook in leven achter George Russell. Piastri was juist veel slordiger. Het is prima dat hij de race nog probeerde te winnen, maar zijn actie in de voorlaatste ronde was pure waanzin. Het was meer geluk dan wijsheid dat hij Norris niet raakte.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-oscar-piastri-zondag-race-mclaren-hongarije
Het ging bijna fout tussen de McLarens.

'In de afgelopen vier races heeft Piastri minimaal net zoveel fouten gemaakt als Norris. De Australiër stelt zich publiekelijk heel koeltjes op, maar dat betekent niet dat hij niet kan bezwijken onder de druk van een titelstrijd. Je merkt bij Piastri dat die titelstrijd ook wel wat met hem doet. Norris wordt als mentaal zwakker gezien, maar na 2024 heeft hij iets meer ervaring met strijden voor het kampioenschap. Spannend werd het nooit echt, maar hij kreeg de zogenaamde titelstrijd-aanpak van Verstappen en heeft die mentale druk dus al ervaren.'

'Daarnaast komen er nog veel circuits aan die gunstiger zijn voor Norris. De Brit is sterker op de stratencircuits en langzame circuits, terwijl Piastri beter presteert op de traditionele circuits. In Zandvoort, Singapore, Las Vegas, en Mexico lijkt Norris in het voordeel te zijn, terwijl we circuits als Suzuka, Silverstone, en Spa-Francorchamps al gehad hebben. Het voordeel ligt denk ik nu lichtjes bij Norris zelfs.'

'Het is ook gunstig voor Norris dat het steeds meer een man-tegen-mangevecht wordt. Piastri profiteerde eerst nog van de inmenging van Verstappen, maar als het één tegen één is, gaat het meer om snelheid, en daarin heeft Norris nog een klein streepje voor, wat mij betreft. Als Verstappen, Russell, en Leclerc kunnen meestrijden, zal Piastri meer in het voordeel zijn.'

- Was de straf voor Leclerc terecht?

'De Grand Prix van Hongarije deed me een beetje denken aan de race in Bahrein in 2019. Leclerc leek die dag op weg naar zijn eerste Grand Prix-zege, maar kreeg een probleem in de tweede helft van de race en zakte terug naar de derde plek. Nu neemt hij het ook op tegen een dominant team, waarbij dit een van zijn weinige kansen was om te winnen. Het was wel mooi om te zien dat Leclerc op zaterdag uitblonk, want dat hebben we al een aantal weekenden niet meer gezien.'

'De straf vanwege moving under braking bij George Russell was wel terecht. Natuurlijk zat de Mercedes-coureur bij het eerste incident weer te snel te klagen. Van Russell is bekend dat hij alles aangrijpt om de wedstrijdleiding te beïnvloeden. Daar maakt hij ook geen geheim van. Daardoor lag Leclerc al onder een vergrootglas, voordat hij bij het tweede moment echt te fel instuurde in de remzone. Hoewel Russells geklaag onnodig is, was de straf voor Leclerc wel terecht.'

- Wie was de man van het weekend?

'Dat kan alleen Gabriel Bortoleto zijn. Isack Hadjar doet het prima, en hetzelfde kan gezegd worden van Oliver Bearman. Ook Kimi Antonelli is een groot talent, maar Bortoleto is echt de rookie met het meeste talent. Nico Hülkenberg is geen zwakke coureur en blinkt juist in de kwalificaties uit, maar alleen Franco Colapinto presteert slechter in de kwalificaties dan de Duitser, als we naar de gemiddelde startpositie kijken. Bortoleto heeft Hülkenberg inmiddels op een redelijke achterstand gezet: 8-6.'

'Hülkenberg heeft nog meer punten, maar dat heeft vooral met ervaring te maken. Het plafond van Bortoleto ligt echt torenhoog, en hij wordt naar mijn mening nog altijd onderschat. De Braziliaan won opeenvolgende titels in de Formule 3 en Formule 2. De enige coureurs die dit eerder deden waren Charles Leclerc, George Russell, en Oscar Piastri. Ik verwacht echter dat Bortoleto beter wordt dan Piastri. De Australiër pakte zijn Formule 2-titel in een zwakker deelnemersveld, en deed dit vooral door uit de problemen te blijven. Bortoleto deed hetzelfde, maar liet daarnaast ook meer snelheid zien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-gabriel-bortoleto-zondag-hongarije
Bortoleto praat elk weekend met Verstappen.

'In Hongarije kwam alles samen voor hem. Waar Hülkenberg in Q1 afviel, haalde Bortoleto nipt Q3. Daarin haalde hij het maximale uit de Sauber en versloeg hij Verstappen met 0,003 seconde verschil. Zijn start was ook goed, waarna hij knap standhield tegen Verstappen. Het bandenmanagement was uitstekend, en hij maakte zelfs nog even kans om Fernando Alonso in te halen. Alonso presteerde ook ijzersterk, en had weer een briljante aanpak door in de openingsfase iedereen bewust op te houden, maar Bortoleto is wel mijn man van het weekend.'

- Hoe kijk je naar de strategie van Verstappen/Red Bull?

'Eigenlijk hebben ze zich een beetje laten misleiden door Alonso. De Spanjaard reed bewust langzaam, om zijn eerste stint te verlengen. De 44-jarige gaf alleen in de laatste bochten gas, om zo te zorgen dat hij niet ingehaald kon worden. Voor de coureurs daarachter is dat natuurlijk heel frustrerend, omdat je enorm opgehouden wordt. Op dat moment weet je echter ook zeker dat Alonso zijn eerste stint wil verlengen.'

'Red Bull haalde Verstappen naar binnen op een moment dat hij op een vrije baan terugkwam. Hij had negen seconden vrije lucht, alleen was het succes van Red Bulls strategie ervan afhankelijk dat de rest ook op een tweestopper zat. In dat geval had Verstappen een undercut kunnen plaatsen op Alonso en Bortoleto en zo kunnen opschuiven naar de vijfde plek. Dat bleek echter niet het geval te zijn, waardoor Verstappen aanhaakte bij de trein achter Alonso en snel weer vast kwam te zitten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-fernando-alonso-aston-martin-gp-hongarije-2025-zondag
Alonso creëert bewust een lange trein.

'De enige manier waarop Red Bull dit anders had kunnen doen, was door al eerder bewust voor een éénstopper te kiezen. Het Oostenrijkse team zag dat echter als onhaalbaar, ook omdat Verstappen al het hele weekend aan het glijden was, waardoor het bandenmanagement dramatisch was. Ik kan die eerste pitstop dus wel begrijpen, maar het was handiger geweest als men nog vijf ronden langer gewacht had.'

'Daarna volgde het dilemma van de tweede stop. Red Bull liet Verstappen lang doorrijden, om zo een groter bandenverschil met de éénstoppers te creëren. Met twintig ronden te gaan maakte Verstappen een pitstop, maar het leek op basis van de eerste vijftig ronden ambitieus om te denken dat Verstappen nog vier coureurs kon inhalen. Verstappen hield het gat naar Alonso constant op zijn oude harde banden. Volgens mij had Red Bull beter alsnog kunnen schakelen naar een éénstopper. Ik denk dat hij dan wel stand had gehouden, en als vijfde geëindigd zou zijn.'

- Had Verstappen bestraft moeten worden in het incident met Hamilton?

'Wellicht is het een controversiële mening, maar ik denk wel dat Verstappen bestraft had moeten worden. Als je puur naar de regels kijkt, zat Verstappen in ieder geval fout. Volgens de richtlijnen moest hij minimaal met zijn voorband naast de spiegel van Hamilton zitten om het recht op die bocht te krijgen, en dat was absoluut niet geval. Verstappen kwam nog net met zijn voorbanden naast de achterbanden van zijn voormalige rivaal.'

'Hamilton week natuurlijk uit, en vermeed daarmee het contact. De stuurbeweging van Hamilton was echter geen moment van overstuur, maar een reactie op een extreem optimistische actie van Verstappen. Als Hamilton gewoon had ingestuurd en was gecrasht, had de FIA hier absoluut een flinke straf uitgedeeld. De FIA hoort de uitkomst van een incident geen rol te laten spelen in haar besluitvorming.'

'Dat Hamilton ook niet kwam opdagen bij de FIA, hielp Verstappen ook nog een handje. Dat kun je de Brit echter niet kwalijk nemen. De Ferrari-coureur had een dramatisch weekend achter de rug en kon zelf sowieso niet profiteren van een straf van Verstappen. Hamilton was namelijk twaalfde geworden, op een ronde achterstand. Waarom zou hij nog naar de wedstrijdleiding gaan en Verstappen een straf bezorgen, om dan de volle laag te krijgen van de Limburger in de media? De FIA moet los van het betoog van Hamilton en los van de uitkomst een moment kunnen beoordelen, en deed dat hier duidelijk niet goed.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lewis hamilton 2021 silverstone
Verstappen en Hamilton duelleren in 2021 in Silverstone.

'De actie van Hamilton in Silverstone in 2021 is vaak aangehaald, maar deze actie van Verstappen had daar veel van weg. Dit is een bocht waar je met 250 kilometer per uur instuurt in de kwalificatie, niet veel langzamer dan Copse Corner. Als Hamilton had ingestuurd, had Verstappen geen enkele kans gehad om de Brit in te halen, en had dit gegarandeerd geleid tot een enorme klapper. Er wordt gelachen dat Hamilton bang uitweek, maar dat was ook volledig terecht.'

'Volgens de richtlijnen voor de coureurs had Hamilton het recht op deze bocht. De wedstrijdleiding oordeelt dat dit geen geval was van forcing another driver off track, omdat er geen contact was. Dat betekent dus dat je je auto in elk kansloos gaatje kunt gooien. De andere coureur krijgt dan pas gelijk als hij instuurt en uit de race gereden wordt. Het was hier dan ook terecht geweest als Verstappen straf had gekregen. Vijf seconden was nog mild geweest, want als Hamilton had ingestuurd en hard was gecrasht, was het veel meer geweest. De FIA heeft de regels niet correct toegepast bij Verstappen. Deze actie kwam ook voort uit frustratie bij Verstappen, die na zijn pitstop vastzat in verkeer.'

- Gaat Hamilton daadwerkelijk stoppen?

'Hamiltons uitspraken moet je altijd met een korrel zout nemen, maar dit is wel een aflopend verhaal. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij dit seizoen nog stopt, of dat Ferrari hem in 2025 nog gaat vervangen. Een echte voor de hand liggende vervanger is er ook niet. Oliver Bearman is er nog niet klaar voor, en Carlos Sainz terughalen lijkt momenteel geen realistisch scenario.'

'De meeste coureurs zullen 2026 willen afwachten. Dat zie je ook wel aan het feit dat Verstappen nog bij Red Bull Racing blijft. Ook Fernando Alonso heeft een contract tot en met 2026, en Hamilton zal de regelwijzigingen ook afwachten. De nieuwe reglementen kunnen niet alleen de pikorde opschudden, maar ook ervoor zorgen dat bepaalde coureurs weer beter voor de dag komen. Dat zie je bijvoorbeeld aan Sebastian Vettel, die het in 2014 opeens veel zwaarder kreeg.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis-hamilton-ferrari-gp-hongarije-2025-vrijdag-2
Wint Hamilton ooit nog een race?

'Hamilton zet intern ook vol op 2026 in, en probeert het team naar zijn hand te zetten. Ik denk echter dat 2026 alleen maar voordeliger zal worden voor coureurs, die goed zijn in handige spelletjes tijdens de races. Dan heb je het toch vooral over mannen als Alonso, Verstappen, Leclerc, en Russell. Daarnaast moet je de nieuwe generatie niet onderschatten: coureurs als Bortoleto en Antonelli maken veel uren in de simulatoren, en hebben meer reservecapaciteit dan bijvoorbeeld Hamilton.'

'Ik verwacht dus dat het niet meer goed gaat komen, maar dat die conclusie pas in 2026 getrokken wordt. Het is wel mogelijk dat we in 2026 enkele radicale beslissingen gaan zien. Als bepaalde teams echt vies tegenvallen, of coureurs compleet door de mand vallen, heb je kans dat sommige coureurs het seizoen niet afmaken. Als duidelijk wordt dat 2026 een martelgang wordt voor Hamilton, en er geen licht meer aan het einde van de tunnel is, is het de vraag of hij nog een jaar voor spek en bonen gaat meerijden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws