Palmer ziet proactief Red Bull: 'Deze pitstop besliste de Grand Prix' Formule 1
Formule 1

Palmer ziet proactief Red Bull: 'Deze pitstop besliste de Grand Prix'

Palmer ziet proactief Red Bull: 'Deze pitstop besliste de Grand Prix'

Voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer analyseert de overwinning van Max Verstappen in Hongarije op de Formule 1 site. De analist ziet twee strategische fouten bij Ferrari. Ook looft hij de strategie van Red Bull Racing die proactief waren bij de twee pitstops van Verstappen. Volgens de Brit besliste de tweede pitstop van de Red Bull-coureur uiteindelijk de race.

Palmer begint bij de start van Verstappen: 'De tiende plaats is altijd een lastige positie om op te starten. Verstappen start voorzichtig, omdat hij niet ingesloten wil worden. Kevin Magnussen probeert daarom er buitenom langs te gaan bij de Nederlander. Verstappen komt echter goed weg, doordat Fernando Alonso Daniel Ricciardo afsnijdt, moet de Deen remmen en weet Verstappen ook nog de McLaren-coureur in te halen.'

Palmer gaat het vervolgens hebben over de strategie van Red Bull en Ferrari: 'We hebben het vaak over strategie dit jaar. Ferrari zit er meerdere keren naast en Red Bull heeft het soms perfect voor elkaar. Monaco was één voorbeeld daarvan en Hongarije een andere. Het begint al bij de eerste pitstop. Verstappen en Lewis Hamilton hebben beide Lando Norris ingehaald, maar doordat Hamilton een tijdje achter Norris zat is er een gat met de top drie ontstaan. Red Bull haalt vervolgens Verstappen naar binnen, waardoor hij een undercut weet te doen en Hamilton inhaalt. Daardoor krijgt hij veel ruimte om in de tweede stint de snelheid van de Red Bull te gebruiken en het gat te dichten.'

'Deze pitstop besliste de Grand Prix'

De Brit ziet een proactief Red Bull bij de pitstops en legt uit waar het voor Ferrari fout ging. 'In de tweede pitstop was Red Bull opnieuw proactief. Deze pitstop besliste de Grand Prix. Leclerc is op dat moment de leider en controleert de race. De Ferrari is de snelste auto op de baan op dat moment en hij is voorbij George Russell. Red Bull ging weer als eerste snel naar binnen en werd gevolgd door zowel Russell als Leclerc. Dit was een slimme zet, want Ferrari kon niet dekking bieden met Carlos Sainz. Verstappen kwam vervolgens voor Russell terecht, wat ook te maken heeft met de rijskills van de coureur.'

'Ferrari had vervolgens het volgende probleem, ze hadden op beide auto's de medium band gebruikt en moesten dus naar de harde of zachte band gaan. Wat ze deden was reageren op de positie van Verstappen. Ferrari maakte twee strategische fouten. Ze begonnen niet op de zachte band, wat Verstappen wel deed, en vervolgens was de grootste fout van Ferrari om naar de harde band te gaan. Ze konden bij Alpine al zien dat de harde band niet echt werkte. Een knappe prestatie van Red Bull en Verstappen om deze race te winnen, maar Ferrari mag zichzelf wel in de spiegel gaan aankijken, nadat het opnieuw een race weggeeft', sluit Palmer af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws