Max Verstappen sprak na de Grand Prix van Italië over een 'kleine doorbraak' betreffende de auto. Een aspect dat behoorlijk cruciaal was om aan te pakken, was de balans van de auto in de bochten. De stabiliteit ontbrak voorafgaand aan de zomerstop, maar in Zandvoort werd al progressie geboekt. In Monza was dat, in combinatie met de baankarakteristieken, de sleutel tot succes. Pirelli benadrukt dat dat aspect in Bakoe ook belangrijk zal zijn.
Verstappen was positief over het rijgedrag van de auto na de eerste vrije trainingen. Tijdens VT1 werd er niet veel gereden vanwege wat incidenten, problemen met een kerb en wat rotzooi op de baan, maar in VT2 kon Verstappen de RB21 echt aan het werk zetten. In de long runs zat Red Bull Racing er goed bij. Zelfs Yuki Tsunoda had goede woorden over voor de vrijdag in Azerbeidzjan. Na de zomerstop vond Red Bull iets dat de balans van de auto op een positieve manier veranderde.
Lees ook
Verstappen legt uit wat Red Bull in Monza ontdekte en hoopt het in Bakoe toe te kunnen passen
'Ik denk dat we nog een paar races nodig hebben om te weten of dit een betere richting is', zei Verstappen op de persdag in Bakoe. 'Onze auto is altijd lastig geweest door de bochten, een beetje onvoorspelbaar zou ik het noemen. Dat hebben we in Monza gevonden', aldus de Nederlander over de corner stability van de auto. Het stratencircuit van Azerbeidzjan is weer een compleet ander circuit dan Monza. Er zijn veel bochten van negentig graden, waardoor de remzones zwaar zijn en de banden het ook flink te verduren krijgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op vrijdag was te zien dat veel teams, inclusief Red Bull, ervoor kozen om alleen maar op softs te rijden. 'Laten we beginnen met het feit dat de omstandigheden over het algemeen goed waren. Veel beter dan vorig jaar', begint Simone Berra, Pirelli-topingenieur, tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'De baan was goed voorbereid en het gripniveau lag ongeveer tien procent hoger in gripgelimiteerde zones dan vorig jaar. Dat is vanuit ons oogpunt behoorlijk significant. Het was zichtbaar in de rondetijden van de sessies.'
Stabiele auto belangrijk
Berra geeft aan dat het grootste probleem in Bakoe de thermische degradatie van de achteras is. Dat betekent dat de achterbanden vooral slijten door hitte. 'De C6 is iets gevoeliger voor thermische slijtage dan de C5, maar tijdens de long runs viel het wel mee. We gaan dus richting een éénstopstrategie, wat hier vrij gebruikelijk is', vervolgt de Italiaan. 'Er is wat kans op regen op zaterdag en zondag, en de wind zal op zaterdag erg sterk zijn. Er zal waarschijnlijk niet genoeg regen vallen om het circuit helemaal nat te maken, maar de wind zou het circuit weer wat kunnen resetten', verklaart Berra.
'Tevens zou de wind voor wat instabiliteit kunnen zorgen. Vooral bij het remmen is dat een groot probleem, in de zware remzones van bochten 1, 3 en 15. Als je auto daar instabiel is, wordt het moeilijk om tijd te winnen', aldus de Pirelli-ingenieur. De snelheden zijn hoog in Bakoe, en de bochten zijn krap. Over het algemeen presteert de RB21 beter op circuits waar de bochten lang en vloeiend zijn, maar dat tij is mogelijk gekeerd in Zandvoort en Monza. Ieder team streeft naar de stabiele basis die de McLaren-bolide al het hele seizoen lijkt te hebben.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pirelli bevestigt
Het managen van de banden was voor Red Bull ook niet altijd makkelijk. In Monza ging het sowieso beter omdat het nieuwe asfalt meer grip had. Het verhoogde gripniveau waarover Berra eerder sprak, kan dit weekend ook in het voordeel zijn van Verstappen en teamgenoot Yuki Tsunoda. Met wat regen en een behoorlijke wind zullen de temperaturen ook wat dalen ten opzichte van de vrijdag in Bakoe. Gevraagd of dat auto's die 'zwaar op de banden zijn' kan helpen, vertelt Berra: 'Natuurlijk zal dat helpen bij het thermische beheer van de banden en ook wat effect hebben op de voorbereiding van de kwalificatieronden.'
Hij komt daarna terug op de eerdergenoemde instabiliteit die de wind kan veroorzaken. 'Het punt is dat, als je begint te glijden, vooral tijdens de long runs, je meer oppervlakkige oververhitting veroorzaakt', legt de ingenieur uit. 'Zelfs als de baantemperatuur lager ligt. Het is dus belangrijk om een stabiele auto te hebben om de achterbandtemperaturen onder controle te houden. De wind kan op die manier het niveau van thermische degradatie beïnvloeden.' Gevraagd of de stabiliteit in de bochten, wat Red Bull heeft verbeterd, erg belangrijk gaat zijn, geeft Berra een duidelijke reactie: 'Ja, zowel in de remfase als midden in de bocht.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties