Pirelli geeft problemen full wets toe: 'Maar het gaat niet alleen om de banden' Formule 1
Formule 1

Pirelli geeft problemen full wets toe: 'Maar het gaat niet alleen om de banden'

Pirelli geeft problemen full wets toe: 'Maar het gaat niet alleen om de banden'

Pirelli is zich bewust van de problemen met de full wets. De banden met de blauwe wang worden momenteel amper gebruikt, omdat ze niet competitief zijn en een hoop spray veroorzaken, waardoor het zicht slecht wordt. De bandenleverancier zal daarom in de winter gaan testen met de banden, in de hoop om volgend jaar beter te presteren. Toch is niet alleen de band het probleem van het slechte zicht.

Maria Isola, de baas van Pirelli, geeft toe dat er inderdaad gewerkt moet worden aan de regenbanden. 'We moeten de full wets verbeteren wat betreft performance. Daarom hebben we al enkele wintertests gepland', begint de Italiaan, geciteerd door Motorsport-Magazin.com. 'We hebben dit in het begin besproken met de FIA ​​en de teams. Het was simpelweg onmogelijk om alle noodzakelijke tests in zo'n korte tijd af te handelen.'

Toch is het niet onlogisch dat de regenbanden niet goed werken. Van 2021 op 2022 zijn de banden enorm veranderd, maar Pirelli had beperkte tijd om te testen. 'We hadden een sessie in Fiorano met 45 graden baantemperatuur. Zelfs in Maleisië zijn er geen temperaturen zoals dat, dus het was een onmogelijke test', vervolgt Isola, die vertelt dat daardoor de tests niet representatief waren.

Isola: 'De problemen met het zicht komen vooral door de diffusor'

Nu heeft Pirelli meer testtijd voor de banden van komend seizoen. 'De regels stellen nu dat we de huidige auto's tot 15 december mogen gebruiken en vanaf 1 februari tot de eerste race van volgend jaar, kunnen we ook de nieuwe auto's gebruiken voor deze tests', vertelt Isola. Toch lukt het waarschijnlijk nog niet om de goede regenbanden voor de start van het 2023-seizoen klaar te hebben. 'Het idee is om de specificatie van de regenbanden gedurende het jaar te wijzigen.'

De band met de blauwe wang zal dan ook de meeste aandacht vergen. 'We moeten een aanpassing doen aan de constructie. We bekijken dit momenteel met sommige simulatiemodellen. Daarin onderzoeken we bijvoorbeeld aquaplaning, maar dat is niet eenvoudig te simuleren', benoemt Isola. Toch zal de spray niet zo makkelijk worden opgelost. 'We zien de problemen met het zicht. Ik denk dat het meeste water uit de diffusor komt. Daar kijkt de FIA naar, het gaat niet alleen om de banden.'

De FIA kondigde al eerder aan bezig te zijn met het ontwikkelen van speciale wielkasten, die de spray moeten verminderen. 'We zijn in gesprek met de FIA ​​en gaan akkoord met dit voorstel', onthult Isola. Toch zal het niet heel snel op de auto's zitten. 'Als we dit allemaal doen zodat de auto's in zware regen kunnen rijden, dan moeten we weten dat we de band in deze richting kunnen ontwikkelen', eindigt de baas van Pirelli.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws