Pirelli slaat terug naar Hamilton: 'Vroeger was het hetzelfde' Formule 1
Formule 1

Pirelli slaat terug naar Hamilton: 'Vroeger was het hetzelfde'

Pirelli slaat terug naar Hamilton: 'Vroeger was het hetzelfde'

Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is de afgelopen jaren niet meer de dominante coureur zoals we hem kenden. Al sinds de race in Saoedi-Arabië in 2021 heeft de Brit geen zege meer behaald en ook de start van het 2024 seizoen ging niet van een leien dakje. De Brit raakt duidelijk gefrustreerd en probeert uit te vinden wat er precies aan de hand is. Volgens Hamilton ligt het wellicht aan de meest recente generatie banden, maar daar is fabrikant Pirelli het niet mee eens, schrijft Motorsport.com.

Na afloop van de race in Miami waarin Hamilton zesde werd, gaf hij aan dat de banden nog nooit eerder zo'n 'miniscuul' operating window hebben gehad als nu. Hierbij verwijst hij met name naar de peak grip van de banden die wordt gebruikt om de optimale prestatie van de band mee te berekenen. Volgens bandenfabrikant Pirelli is er dit jaar alleen niet zo gek veel veranderd aan deze peak grip vergeleken met voorgaande jaren.

Auto's zitten dichter bij elkaar

Hamilton noemde de banden als 'een van de meest frustrerende dingen' na afloop van de Grand Prix van Miami. 'Vroeger had je een veel bredere window om mee te werken. (Daarmee, red.) kon je de balans optimaliseren en de hele ronde goede grip behouden.' Volgens de Brit is dat momenteel totaal anders. Toch denkt Pirelli daar anders over en laten zij weten dat het verschil dat Hamilton opmerkt niet zozeer aan de kenmerken van de band ligt, maar aan de kleine verschillen in het veld.

Volgens Pirelli komen de prestaties van de verschillende auto's in het veld tegenwoordig zo dicht bij elkaar dat het belangrijker dan ooit is om zo dicht bij de peak grip van de band te kunnen komen. Doordat de verschillen in snelheid tussen de auto's vroeger groter waren, was het van minder belang om de peak grip te behalen. Tegenwoordig kan dat echter al het verschil maken.

De F1-hoofdingenieur van Pirelli, Simone Berra, kan dit verder toelichten. 'Ik denk dat het vroeger hetzelfde was. Maar waarschijnlijk was het minder kritiek omdat alles nu veel gedetailleerder is. Daarom wordt nu alles benadrukt en belangrijk. Vroeger, vijftien tot twintig jaar geleden, reden coureurs wel een halve seconde of zeventiende van een seconde van elkaar vandaan, dus was het niet zo smal. Maar het gevecht (op de baan, red.) is nu compleet anders waardoor zelfs eentiende een verschil kan maken.'

Daarnaast is het volgens Pirelli ook zo dat het belang van de peak grip afhangt van de auto. 'Sommige teams zijn minder goed in staat dan andere om het maximale uit hun prestaties te halen. Eerlijk gezegd ligt een deel daarvan aan de band, ja. Maar een deel ervan is ook de auto, de ophanging en hoe de auto is, waarbij rekening moet worden gehouden met hoe het als geheel presteert. Het zijn dus beide factoren', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws