Priestley: 'Mercedes-achtige bargeboards en wielophanging te zien bij RB16B' Formule 1
Formule 1

Priestley: 'Mercedes-achtige bargeboards en wielophanging te zien bij RB16B'

Priestley: 'Mercedes-achtige bargeboards en wielophanging te zien bij RB16B'

Met de nieuwe RB16B is Red Bull eigenlijk twee verschillende kanten op gegaan. Aerodynamische elementen waar het team om bekend staat, zijn verder door ontwikkeld. Echter, specifieke delen van de auto zijn zeer geïnspireerd door de Mercedes W11 van afgelopen seizoen. Hierdoor is de nieuwe bolide van Max Verstappen eigenlijk een mix geworden van de ontwerpfilosofieën die de twee topteams hanteren.

Om te beginnen met wat dan op een 'Red Bull manier' is door ontwikkeld. Volgens Marc Priestley is de voorzijde van de RB16B een goed voorbeeld hiervan. 'De nieuwe cape en de voorvleugel die we zien, wijzen erop dat dezelfde filosofie van vorig jaar is gebruikt voor deze auto. De vleugel heeft grote vlakken en in combinatie met de hoge rake (helling van de vloer van de auto, red.) proberen ze ground-effect te creëren. Dat ontstaat doordat de vleugel op hoge snelheid door die rake heel dicht bij de grond zit en lucht door een kleine gleuf accelereert. Daardoor wordt downforce gegenereerd, maar dat maakte de RB16 afgelopen jaar op lage snelheid heel instabiel.'

Priestley: 'Mercedes-achtige bargeboards en wielophanging te zien bij RB16B'

Mercedes-achtige onderdelen

Op twee vlakken lijkt de nieuwe Red Bull juist hun grootste concurrent te hebben gekopieerd. Allereerst zijn de extra verticale en horizontale elementen van de bargeboards op een zelfde wijze te vinden in de Mercedes van afgelopen seizoen. 'Ze zijn meer Mercedes-achtig geworden', beschrijft Priestley. 'Maar daar kan gedurende het seizoen nog veel aan veranderd worden.'

Daarnaast is de achterwielophanging volgens Craig Scarborough geïnspireerd door het ontwerp dat Mercedes op de W11 hanteerde. 'Afgelopen jaar waren allebei de wishbones naar voren gericht', begint hij in een video van Peter Windsor. 'Op de RB16B is de onderste daarvan nu naar achteren gericht, net zoals ze bij Mercedes hebben gedaan. De trackrod is vervolgens meer aan de voorzijde van de ophanging geplaatst. Dit ontwerp zou een positief effect moeten hebben op de prestaties van de dit jaar versimpelde diffuser.'

Priestley: 'Mercedes-achtige bargeboards en wielophanging te zien bij RB16B'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws