Priestley: 'Monza crash was een race incident net als Silverstone, meer schuld bij Max' Formule 1
Formule 1

Priestley: 'Monza crash was een race incident net als Silverstone, meer schuld bij Max'

Priestley: 'Monza crash was een race incident net als Silverstone, meer schuld bij Max'

Marc Priestley heeft ook deze week weer een uitvoerige samenvatting van de GP gegeven. Hij sprak hierin ook over de crash tussen Hamilton en Verstappen. 'Een race incident net zoals in Silverstone, alleen was deze keer Verstappen schuldiger dan Hamilton.' Ook ging hij in op de straf die Verstappen kreeg en het verschil tussen de 10 seconden straf die Hamilton kreeg.

Al jaren schreeuwen de fans om meer wiel aan wiel racen door de coureurs en teams. En wat worden we dit jaar verwend door de hoeveelheid acties tussen Hamilton en Verstappen maar ook zeker tussen rest van de coureurs in het veld. Priestley zegt hierover het volgende: 'De twee beste coureurs van het veld laten zien dat ze even goed en soms beter zijn dan de andere. Ze rijden hierdoor vaak op dezelfde plekken op het circuit en zijn daardoor goed aan elkaar gewaagd, in snelheid maar natuurlijk ook in het klassement. Geen van beiden wil ruimte opgeven aan de ander.'

Dat is dan ook waarom dit incident voorkomen had kunnen worden als een van beiden ervoor had gekozen om niet door te gaan met de actie. Maar omdat ze zo dicht bij elkaar zitten en elkaar hard te lijf willen gaan tijdens de race, is dit hoe het eindigde voor beide coureurs, in de grindbak. Door deze manier van racen was er geen andere mogelijkheid geweest dan de crash die wij allen zagen na de eerste bochten. Maar dit is dan ook het risico van het wiel aan wiel racen. 'We willen allemaal dit soort gevechten blijven zien en dan gaan er bij incidenten als deze gekeken worden naar kleine fouten van de rijders. Degene met het grootste aandeel krijgt dan een straf, in dit geval was dat Verstappen' zegt Priestley.

Veiligheid en racen

De FIA en de stewards zijn na de crash alles aan het analyseren. Wie maakte de ergste fout en wie hoort daarvoor een straf te krijgen. Maar als wij, de fans, de FIA en de coureurs meer wiel aan wiel racen willen zien tussen de coureurs dan horen dit soort dingen erbij. Priestley: 'Als wij dit soort duels willen blijven zien dan moeten we niet enkel focussen op veiligheid.'

'De auto's van nu zijn heel erg veilig en daardoor zou wiel aan wiel racen meer kunnen. Maar als de FIA grote straffen blijft uitdelen bij deze incidenten kan het ervoor zorgen dat de coureurs misschien vaker denken, we doen het niet. We laten dit duel gaan want anders zouden we een grote straf kunnen krijgen. Wat mij betreft is dit niet nodig omdat alles in de Formule 1 veel veiliger is geworden, hierdoor kunnen we de coureurs iets meer risico laten nemen en acties op hun beloop laten' vervolgd de Brit.

Straf Verstappen

De 3 plekken gridstraf die Verstappen kreeg aan het einde van de race kwam voor vele over als een hevige reactie. Vooral in vergelijking met de 10 seconden tijdstraf die Hamilton op Silverstone kreeg. Priestley vind echter dat deze twee straffen niet met elkaar te vergelijken zijn. Hamilton was nog in de race op Silverstone en kon daardoor geen gridstraffen krijgen, die vaak als heviger ervaren worden.

In Monza lagen beide uit de race waardoor de enige mogelijkheid voor een straf nog een gridstraf was. Ook is door de FIA duidelijk gemaakt aan de teams hoe de straffen werken, zit de coureur die de fout beging nog in de race dan wordt het een tijdstraf, ligt hij eruit dan wordt het een gridstraf. Hierdoor vindt voormalig McLaren monteur het een logische keuze van de FIA.

Priestley over GP Italië

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws