Red Bull- en Mercedes-drama met flexibele vleugels in 2022 verleden tijd Formule 1
Formule 1

Red Bull- en Mercedes-drama met flexibele vleugels in 2022 verleden tijd

Red Bull- en Mercedes-drama met flexibele vleugels in 2022 verleden tijd

In 2022 zullen flexibele achtervleugels geen probleem meer vormen. Althans, dat denkt James Key, technisch directeur bij McLaren. De Brit is op de hoogte van de reglementen voor aankomend Formule 1-seizoen en stelt dat het niet meer mogelijk is om met flexibele vleugels te rijden. Dit deden Red Bull Racing en Mercedes in de titelstrijd van 2021 nog wel.

Key, die jaren voor Toro Rosso werkte en daarna de overstap maakte naar de renstal uit Woking, licht toe waarom flexibele vleugels verleden tijd zijn: 'Sommige tests zijn zwaarder, met name met betrekking tot de achtervleugel', stelt hij bij Motorsport-Total. Aan het einde van het 2021-seizoen leek de achtervleugel van de Mercedes W12 door te buigen onder hoge druk op het rechte stuk. Volgend jaar kan dit dus niet.

Key: 'Er zijn hele strikte richtlijnen voor hoe stijf het onderdeel moet zijn. Ik denk dat er altijd wel trucjes uit te halen zijn, maar er zal geen methode zijn om makkelijk voordeel te halen uit mazen in de wet.' Bij McLaren gaan ze er dus vanuit dat geen van de directe concurrenten rondom de achtervleugel veel snelheid gaan vinden ten opzichte van 2021.

Teams richten zich op de vloer

Met de terugkeer van het grondeffect wordt de vloer van de nieuwe generatie Formule 1-bolides zeer belangrijk. Precies daar verwacht Key dan ook veel verschil te zien tussen de deelnemers: 'Er zullen andere gebieden zijn waarop men met de reglementen kan spelen.' Belangrijk is dus dat Key in de achtervleugel niet zo'n gebied ziet.

Key verwacht dat de FIA een druk jaar tegemoet gaat. De teams zoeken de limieten van de reglementen op en dat zal ongetwijfeld uitmonden in deelnemers die deze limieten overschrijden met hun ontwerp. 'Ik weet zeker dat het op een gegeven moment weer tot problemen gaat leiden. Het is een duidelijk gebied waarop correct gereguleerd zal worden in het komende jaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws