Red Bull verkeert in luxepositie: 'Ik heb gehoord dat de vloer van 2024 er al onder zit' Formule 1
Formule 1

Red Bull verkeert in luxepositie: 'Ik heb gehoord dat de vloer van 2024 er al onder zit'

Red Bull verkeert in luxepositie: 'Ik heb gehoord dat de vloer van 2024 er al onder zit'

Robert Doornbos vermoedt dat Red Bull Racing de onderdelen voor 2024 aan het testen is op de auto van Max Verstappen. De voormalig F1-coureur heeft gehoord dat de 2024-vloer al onder de RB19 zit. De Oostenrijkse renstal heeft beide titels binnen, dus er is genoeg tijd om de onderdelen te testen voor het aankomende seizoen.

Nadat Verstappen in Qatar zijn derde titel behaalde was het seizoen van Red Bull compleet. In Japan won de Oostenrijkse renstal de constructeurstitel al, dus alle missies zijn wat betreffende de kampioenschappen volbracht. Met na de derde titel van Verstappen nog zes races te gaan stond er voor Red Bull niks meer op het spel. Doornbos kan dan heel goed indenken dat ze de onderdelen voor 2024 al gaan testen.

'Ik heb gehoord dat de vloer van 2024 onder de auto zit van Max', begint Doornbos in Ziggo Sport Race Café. 'Want ze kunnen ver vooruit plannen aangezien de titels toch al binnen zijn', vervolgt de voormalig Formule 1-coureur. 'Ze zijn aan het testen, dus ze willen nu data verzamelen.' Red Bull verkeert in een luxepositie dat ze nu al de onderdelen voor het aankomende seizoen kunnen gaan testen. De meesten verwachten dat Red Bull volgend jaar nog dominanter gaat zijn.

Doornbos ziet heikel punt met doorstromen van F2-coureurs: 'De fabrikant bepaalt wat je doet'

Tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Mexico besloten meerdere teams om hun rookies achter het stuur te zetten. Zo kreeg Formule 2-coureur Oliver Bearman de kans om een training te rijden bij Haas. 'Hij was al heel goed in de Formule 2', zegt Doornboos over de jonge Brit. 'Je wilt indruk maken in dat eerste jaar, want als je te lang blijft hangen in de Formule 2, dan maak je minder indruk.' Coureur Beitske Visser sluit zich daar bij aan. 'Je moet altijd opvallen', zegt ze. 'Ik denk dat Bearman een van de rijders is die het heel goed doet op het moment.'

Een jaar geleden werd bijna verwacht dat Alfa Romeo haar rookie Théo Pourchaire aan zou kondigen, maar dat is niet gebeurd. De Fransman kreeg in Mexico ook een training, maar kon geen meters maken vanwege technische problemen. Momenteel lijkt het er niet op dat Pourchaire snel doorstroomt naar de Formule 1. 'Je bent blij dat je zo'n deal hebt een fabrikant, maar zij bepalen wat je doet', stelt Doornbos. 'Dan hoop je maar dat je een keer de kans krijgt. De autosportladder van de F4 naar F3, dan naar F2. Maar naar de F1 is met niets te vergelijken. Dan zie je dat Lawson zich als een vis in het water voelt, en dat is heel knap.'

'Het is een sponsorendroom als er een vrouw in de F1 komt'

Veel mannelijke coureurs komen makkelijk(er) de autosportladder op, maar ook vrouwelijke coureur staan steeds meer in the picture. F1 Academy, het vrouwelijke kampioenschap, wordt steeds populairder en staat op sommige circuits in het voorprogramma van de Formule 1. 'Ik zie wel dat wat ze nu doen goed is', zegt Visser. 'Ze geven Marta (García, eerste F1 Academy-kampioene, red.) nu een zitje in het FRECA. Dat gaat de goede kant op.'

Hoe dan ook worden de kansen voor vrouwen om in de Formule 1 te komen nog steeds erg laag ingeschat. 'Nu is wel hét moment', gaat Doornbos verder. 'Er zit wel slag achter, vooral met Susie Wolff. Het is een sponsorendroom als er een vrouw in de Formule 1 komt. Toen met Danica Patrick in de IndyCar ook, toen stonden de sponsoren in de rij.'

Bekijk de Grand Prix van Mexico live via F1TV of Viaplay!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws