Het opstappen van een wedstrijdleider, de FIA die zich bemoeit met scheldende coureurs, de rijdersvakbond GPDA die met een statement naar buiten komt over de FIA en straffen die veel commentaar opleveren. Er is veel gebeurd in de Formule 1 in de afgelopen weken, maar George Russell heeft een oplossing voor één van deze problemen.
Vooral tijdens de gevechten van Max Verstappen en Lando Norris tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten en de Grand Prix van Mexico was er veel commentaar op de regels van de Formule 1. Wanneer duwt een coureur de ander van de baan en wanneer verlaat een coureur zelf de baan om hier voordeel uit te halen? Er zijn natuurlijk richtlijnen waar de stewards zich aan moeten houden als het gaat om het uitdelen van straffen, maar vaak kunnen deze richtlijnen op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. George Russell, coureur van het team van Mercedes en directeur van de GPDA, heeft een oplossing voor dit probleem.
Professionele stewards
George Russell vindt zelf dat de reglementen niet aangepast hoeven te worden, meldt Motorsport.com. 'Mijn persoonlijke mening is dat het boek met reglementen niet verscheurd hoeft te worden. Er zijn alleen wat kleine aanpassingen of toevoegingen nodig', aldus de Brit. 'Het is allemaal vrij duidelijk. De richtlijnen moeten er zijn, maar we mogen niet vergeten dat het richtlijnen zijn. Er zijn geen geschreven reglementen en het is aan de stewards om het beste oordeel te vellen.' Echter, hoe de stewards die richtlijnen interpreteren is vaak het probleem, omdat iedere race een ander team aan stewards heeft. Het is iedere keer dus maar de vraag hoe er naar bepaalde incidenten gekeken gaat worden en wie daarvoor een straf mag ontvangen.
Om te zorgen dat er altijd dezelfde interpretatie van de reglementen is, denkt Russell dat het tijd is voor een vast team aan steward. 'Als het op interpretatie aankomt en als het om consistentie gaat, kun je beargumenteren dat altijd dezelfde steward hebt, de consistentie beter zal zijn', aldus Russell. 'Omdat zij dingen steeds op dezelfde manier zullen interpreteren, kunnen de coureurs beter begrijpen wat ze kunnen verwachten in bepaalde omstandigheden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Russell pleit dus dat de FIA met een vast team aan stewards komt. 'Ik denk dat we nu op een punt zijn gekomen in deze sport dat we fulltime, professionele stewards nodig hebben die een echt salaris verdienen', aldus de Mercedes-coureur. 'Ik denk dat de groep stewards die we nu hebben zeker op niveau is, dus ik zeg niets slechts over de huidige stewards. Ik zeg alleen dat ik vind dat we week in week uit dezelfde stewards moeten hebben.' Al is Russell zich er ook van bewust dat dit het probleem niet helemaal oplost: 'Uiteindelijk is elk incident anders. Het is net als met de veiligheid van de auto's: er moet eerst een ernstig ongeluk gebeuren voordat je echt vooruitgang kunt boeken. Hetzelfde geldt voor de regels. Je hebt verkeerde beslissingen nodig of dingen die over de limiet gaan, dan pas realiseer je je dat er een verandering plaats moet vinden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties