haas-oliver-bearman-isack-hadjar-gp-hongarije-2025-zondag Formule 1
Formule 1

Rookie ranking | Goede vriend Verstappen blinkt uit, Marko kan toekomstig Red Bull-coureur uitzoeken

haas-oliver-bearman-isack-hadjar-gp-hongarije-2025-zondag

2025 beloofde een bijzonder jaar te worden voor F1-nieuwkomers, met maar liefst vijf rookies die hun debuut maakten – het hoogste aantal in meer dan een decennium. Nu we de zomerstop hebben bereikt en veertien van de vierentwintig races achter de rug hebben, is het tijd voor een tussentijdse evaluatie van deze nieuwe generatie coureurs. Sommigen haalden krantenkoppen met zowel negatieve als positieve prestaties. Gestaag bouwen alle vijf de heren een solide reputatie op.

De vraag is dan ook niet wie als best presteert, maar wie in deze periode de beste basis gelegd heeft voor een succesvolle Formule 1-carrière. Voor Jack Doohan, de Australiër die het jaar startte voor Alpine, lijkt deze carrière in ieder geval van korte duur te zijn geweest, al is het nog niet duidelijk of vervanger Franco Colapinto het jaar uit zal rijden. Alpine-teambaas Flavio Briatore is Marko-esque en meedogenloos in de selectieprocedure.

Antonelli aan kop

Kimi Antonelli startte het seizoen met de zwaarste verwachtingen van alle rookies, als vervanger van Lewis Hamilton bij Mercedes. Met 64 punten staat hij zevende in het kampioenschap en ligt hij 42 punten voor op de eerstvolgende rookie, Isack Hadjar. Hij behaalde een indrukwekkende poleposition in Miami voor de sprintrace, en werd daarmee de jongste coureur ooit die een race leidde en de jongste coureur die een snelste raceronde op zijn naam zette.

Zijn grootste moment kwam echter met zijn eerste podiumplaats tijdens de Grand Prix van Canada, waar hij beide McLarens achter zich wist te houden. Paradoxaal genoeg heeft Antonelli's seizoen een ongewoon verloop gekend voor een rookie. Hij begon met consistente puntenaccumulatie, maar worstelde steeds meer met de instabiliteit van de Mercedes die niet goed paste bij zijn aanvallende rijstijl.

Sinds Mercedes een nieuwe achterwielophanging introduceerde in Imola, heeft Antonelli het zwaar gehad. De afgelopen weken leek hij dan ook even uit vorm. In de Formule 1 neemt dan meteen de media-aandacht toe en worden er vragen gesteld als: 'Is hij niet nog te jong?' Dit helpt uiteraard niet met de zenuwen wanneer deze al in ruime hoeveelheden aanwezig zijn. We hebben gezien dat Antonelli zeer capabel is, maar zijn inconsistente presteren en het feit dat hij wel gewoon 108 punten achter zijn teamgenoot ligt, tonen aan dat hij nog een lange weg te gaan heeft.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-oscar-piastri-hongarije-zondag-kimi-antonelli
Antonelli heeft het in de afgelopen Grands Prix zwaar gehad.

Racing Bulls' stille kracht

Hadjar mag dan minder aandacht krijgen dan zijn Mercedes-collega, maar zijn prestaties spreken boekdelen. In de veertien races tot nu toe is Hadjar de enige rookie die nog niet is geëlimineerd in Q1. Daarnaast wist hij maar liefst acht keer Q3 te bereiken in de kwalificatie. Op zich is dit geen bijzonder indrukwekkende prestatie, ware het niet dat hij beslist niet in het beste materiaal van de grid rijdt. In de Racing Bulls-bolide is het dan wél weer knap.

Hadjars jaar kent eigenlijk een beetje het tegenovergestelde patroon van dat van Antonelli. De onervaren Fransman opende zijn seizoen dramatisch met een startcrash in de formatieronde in Australië. Hij kon zijn emoties destijds logischerwijs ook niet bedwingen, want waar hij jaren van droomde, ging totaal niet zoals hij wilde. Inmiddels is het terecht te stellen dat hij zich volledig herpakt heeft. Hadjar scoort niet altijd punten, maar zit er vaak heel goed bij en heeft al vaak genoeg getoond over veel rauwe pace te beschikken.

Sterker nog, als we de meest recente verhalen mogen geloven zou hij overwogen worden als teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing in 2026. Dit stoeltje heeft vele coureurs voor hem een glansrijke carrière gekost, dus de vraag of hij er goed aan doet, kunnen we zeker niet zonder twijfel positief beantwoorden. Toch geven zijn stabiele prestaties dit jaar aan dat hij over een zeker kalmte beschikt die zeer nuttig zou kunnen zijn in de Red Bull.

De laatbloeiende Braziliaan

Ook Gabriel Bortoleto kent een jaar met twee gezichten. Dat hij de stap naar de F1 mocht maken was natuurlijk een geweldige boodschap voor hem. Dat hij dit bij Sauber zou doen, deerde hem waarschijnlijk niet, maar als coureur weet je wel dat je moeilijker écht impact kan maken. Aan het begin van het jaar leek het of hij ook met deze kennis in zijn achterhoofd reed, want hij was weinig zichtbaar. Teamgenoot Nico Hülkenberg was dat vaker, al worstelde ook hij regelmatig met het materiaal.

Bortoleto kon niet wennen aan de Sauber. Met name in vuile lucht miste de bolide dusdanig veel aerodynamische grip dat racen hem nagenoeg onmogelijk gemaakt werd. In het eerste kwart van het seizoen trok hij dan ook niet echt de aandacht. Dat betekent overigens ook dat hij niet per se slecht in het nieuws kwam, wat dan weer niet per se negatief is.

Naarmate de Sauber aan consistentie won, werd het voor Bortoleto makkelijker om te laten zien wat hij in huis heeft. De afgelopen twee Grands Prix heeft hij getoond waarom hij in de juniorenklassen al zijn leeftijdsgenoten opzij zette. Zowel in België als in Hongarije blonk hij uit. Ook was hij ineens in de kwalificatie teamgenoot Hülkenberg de baas. De Duitser staat bekend als een kwalificatiespecialist, dus dat hij juist op zaterdagen met zijn teamgenoot af wist te rekenen benadrukt zijn stijgende vorm.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-stake-sauber-gabriel-bortoleto-haas-oliver-bearman-gp-belgie-2025-zondag
Kan Gabriel Bortoleto (midden) de stijgende lijn van afgelopen weekenden doortrekken na de zomerstop?

Een te vervullen belofte bij Haas

Oliver Bearman werd aangetrokken door Haas met hoge verwachtingen na zijn indrukwekkende invalbeurten voor Ferrari en Haas in 2024. Helaas gaat zijn snelheid tot nu toe onregelmatig gepaard met een Grand Prix die zo goed is dat hij er punten aan overhoudt. Daarom heeft Bearman dit jaar nog wel een belofte te vervullen.

Ja, hij heeft weekenden gehad waarin hij in de Haas uitstekend uit de verf kwam, maar dat waren vaak weekenden waarin teamgenoot Esteban Ocon het dan ook weer goed deed. Ocon heeft echter dit jaar ook al eens toegegeven dat zijn jongere teamgenoot hem soms op pure snelheid versloeg, zonder te weten waar dat dan precies door kwam. Ergens mag Bearman over deze eerste seizoenshelft dus zeker niet klagen.

Daarnaast moeten we rekening houden met het feit dat Haas eigenlijk nooit echt consistent gepresteerd heeft in de koningsklasse. Met andere woorden: Bearman krijgt vaak genoeg een auto waar je niet heel veel mee kan. Des te knapper is het dat hij wel gewoon van de nul afgekomen is en slechts twee punten achter Red Bull-coureur Yuki Tsunoda staat in het coureursklassement. Er zit meer in het vat, al komt dat er in 2025 nog niet helemaal uit.

Het Alpine-drama

Het verhaal van Jack Doohan en Franco Colapinto is er eerder een van teamchaos dan van individueel falen. Alpine is als team beslist niet de meest stabiele renstal van de grid. Aan prestaties ontbreekt het, eigenlijk kan alleen de ervaren Pierre Gasly op een goede dag de bolide naar de punten rijden. Ook onder leiding van Briatore kunnen de Fransen nog geen auto op het asfalt zetten die meestrijdt aan de voorkant van de grid.

Ergens was het dus ook niet geheel terecht dat Doohan na een relatief korte termijn de deur alweer gewezen werd. Goed ging het niet, maar goed gaat het bij het team ook niet. Er viel hem ogenschijnlijk weinig te verwijten. Dat gezegd hebbende kan Franco Colapinto er ook niets aan doen dat Alpine de trekker zo snel overhaalde. De Argentijn had zich in 2024 bovendien meermaals laten zien, dus de keuze voor hem van Alpine was dan ook geen vreemde.

Ook Colapinto heeft het echter zwaar. Hij heeft nog geen punt weten te scoren en bovendien voelt hij de hete adem van teambaas Briatore in zijn nek. Geen gemakkelijke positie om je als rookie in te bevinden, al helemaal wanneer je team je ook echt het materiaal niet biedt om indruk te maken. Hoe deze saga afloopt, is nog maar de vraag, maar zowel Doohan als Colapinto maken door alle onrust binnen het team geen goede indruk.

Lessen uit de eerste helft

De prestaties van deze rookies onthullen fundamentele feiten over hoe jongelingen ontvangen dienen te worden in de sport. Ten eerste is het belang van het juiste team vanaf het begin niet te onderschatten – Antonelli profiteert duidelijk van Mercedes' kwaliteit, terwijl Alpine's chaos zowel Doohan als Colapinto heeft belemmerd. Ten tweede tonen coureurs zoals Hadjar en de recent verbeterende Bortoleto aan dat geduld en consistentie soms net zo waardevol kunnen zijn als meer rauwe snelheid, maar daarmee gepaarde inconsistente prestaties.

De meeste rookies zijn in het klassement in de onderste helft van het veld te vinden, maar dit wordt dan ook wel een beetje van ze verwacht. De leercurve ligt steil in de sport en de wissel van de Formule 2 naar de Formule 1 is zeker niet makkelijk. Je ziet bij alle rookies van dit jaar dat ze prima meekomen en ruimte hebben gekregen en nog zullen hebben om hun volledige potentie te kunnen tonen.

Rookie rankings 2025 eerste seizoenshelft

Coureur Cijfer
1. Isack Hadjar 7,2
2. Kimi Antonelli 6,7
=2. Gabriel Bortoleto 6,7
4. Oliver Bearman 6,3
5. Franco Colapinto 5,6
6. Jack Doohan 5,2

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws