esteban ocon haas gp oostenrijk 2025 zondag ayao komatsu Formule 1
Formule 1

Coureur blikt terug op lastige race en komt met harde uitspraken: 'Hebben het samen verkloot'

esteban ocon haas gp oostenrijk 2025 zondag ayao komatsu

Esteban Ocon voelt zich aardig op zijn plek bij Haas, maar voorafgaand aan de zomerstop waren er wat weekenden die nog niet naar tevredenheid verliepen. De Fransman levert een beetje kritiek op de beslissingen van het team tijdens de Grand Prix van België, die anderhalf uur later startte vanwege regen. Hij gaat ook in op de keuzes die de FIA dat weekend heeft gemaakt.

Ocon en teamgenoot Oliver Bearman begonnen de race op Spa-Francorchamps vanaf P11 en P12. Het had een goede race voor de twee van Haas kunnen worden. De twee coureurs wisselden van positie na elf ronden omdat Bearman net iets meer pace leek te hebben dan Ocon. De jonge Brit kreeg zo voorrang bij de pitstops en kwam op P14 terug op de baan. Een ronde later werd Ocon naar binnen gehaald, maar verloor tijd en kwam achteraan het veld terecht.

Daar baalde de Franse coureur behoorlijk van. Het weekend leerde het team bepaalde dingen die ze na de zomerstop moet toepassen, is hij van mening. 'Het was frustrerend', blikt Ocon terug in gesprek met onder andere F1Maximaal.nl. 'Ik denk dat er twee heel cruciale beslissingen zijn die we niet op de juiste manier hebben genomen. We moeten dit als team evalueren, want op Spa hadden we wel de snelheid om met beide auto's te scoren.'

Ocon vond het jammer dat hij te laat naar binnen is gehaald. 'We moeten de laatste races heel goed herzien. Met name als het nat is, heb ik het idee dat we de dingen niet goed op elkaar afstemmen', zo geeft hij Haas huiswerk voor Zandvoort. 'Dan was de andere fout dat we op gebruikte banden werden ingehaald terwijl we nieuwe banden klaar hadden staan. Dus ik heb eigenlijk 35 ronden op gebruikte banden gereden, terwijl ik een nieuwe set mediums had kunnen krijgen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-esteban-ocon-haas-gp-hongarije-2025-vrijdag
Ocon was blij dat hij de week daarna direct in Hongarije kon rijden.

Ocon deed wat hij moest doen

Volgens de Fransman kon hij er niet veel meer van maken. Voorafgaand aan de tweede helft van het seizoen valt er in ieder geval nog genoeg te evalueren. 'Als ik meer informatie moet geven, zal ik dat in de toekomst doen, maar ze hebben echt een heel duidelijk proces over wie welke beslissingen neemt', klinkt Ocon scherp. 'Binnen het team geloof ik dat ik deed wat ik moest doen, maar het is vooral dat we het samen verkloot hebben en we zullen alles doen om te zorgen dat dat niet meer gebeurt.'

FIA nam de juiste beslissing

Gevraagd of dat iets te maken had met de uitgestelde start en de start vervolgens achter de safetycar, denkt Ocon dat dat geen rol speelde. 'Nee, de FIA heeft in dat opzicht erg goed gehandeld en ik denk dat ze de juiste beslissing namen door te starten op dat moment', verwijst hij naar het startmoment om 16:20u, een uur en twintig minuten nadat de race had moeten starten. Velen hadden daar kritiek op, omdat de baan na de bui om 15:00u goed begaanbaar leek te zijn. Sommige coureurs dachten daar anders over.

Ocon vervolgt zijn verhaal over zijn eigen race en baalt ervan dat hij van positie moest wisselen met Bearman. 'Ik liet hem gaan, om eerlijk te zijn', zucht Ocon. 'Voor bocht vijf vroeg het team me om hem niet te laten gaan, maar ik hield hem behoorlijk op in het middensegment en beschadigde mijn banden daardoor veel meer. Ik liet hem gaan en toen reed hij zijn race, maar ze haalden hem een ronde te laat naar binnen, en mij vervolgens twee ronden te laat.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws