Is het iconische Circuit Silverstone hét circuit voor magistrale strijd tussen Ferrari en Mercedes? Formule 1
Formule 1

Is het iconische Circuit Silverstone hét circuit voor magistrale strijd tussen Ferrari en Mercedes?

Is het iconische Circuit Silverstone hét circuit voor magistrale strijd tussen Ferrari en Mercedes?

Het enerverende en vermakelijke Formule 1-weekend in Spielberg ligt pas net achter ons of de volgende race komt er alweer aan. Maak je borst maar nat, want ook die van komend weekend kan gezien worden als een klassieker. Circuit Silverstone produceert vaker wél dan niet prachtige races, met een gezonde balans tussen rechte stukken en (middel)hogesnelheidsbochten. Doe je mee met de track walk van F1Maximaal.nl?

Welkom op een van de meest illustere circuits van de huidige Formule 1-kalender. In 1950 werd voor het eerste van deze baan gebruik gemaakt en sinds 1987 rouleert het circuit niet meer met Aintree en Brands Hatch, maar is het gewoon een voltallige toevoeging aan de F1-agenda. Met 5,891 kilometer is Silverstone de op vier na langste baan van de kalender. Voorheen stond het Britse asfalt op de vierde plek, maar Las Vegas (6,120 kilometer) heeft Silverstone een plekje teruggezet.

Laten wij je meenemen over het iconische circuit, dat start op niets minder dan de Hamilton Straight. Dit redelijk korte rechte stuk is inderdaad vernoemd naar Mercedes-coureur Lewis Hamilton. Bij de start is het altijd vechten door de eerste paar bochten, met Wellington Straight (tussen bocht 5 en 6) als eerste mogelijkheid voor coureurs om écht snelheid te maken. Ze rijden dan ook meteen de tweede sector in via Brooklands en Luffield, twee redelijk trage bochten. Na Luffield is het meteen weer accelereren richting de alom bekende Copse Corner, waar het litteken van de titelstrijd van 2021 voor Max Verstappen wellicht nog zit.

Is het iconische Circuit Silverstone hét circuit voor magistrale strijd tussen Ferrari en Mercedes?
De lay-out van Circuit Silverstone. (Foto: Mercedes AMG F1) 

Sector 2 wordt vervolgd met misschien wel de mooiste bochtencombinatie van het jaar. Maggotts-Becketts-Chapel (11, 12, 13) is een bliksemsnelle bochtencombinatie waarin de bolide steeds lastiger te controleren wordt naarmate de rijders langer tegen de extreme g krachten vechten. Tegen de tijd dat ze bij Chapel aangekomen zijn, zijn ze genoeg snelheid kwijt om die 'slechts' in de vijfde versnelling te nemen. Een auto met veel downforce loont in de eerste meters van de derde sector. Neemt een rijder veel snelheid mee dan kan hij daar op het rechte stuk optimaal van profiteren.

De laatste sector sluit af met twee trage bochten (16 en 17), gevolgd door Club. Vóór dat relatief trage laatste deel zit de ingang naar de pitstraat nog, wat betekent dat de rijders dit deel overslaan bij het maken van een pitstop. Dat maakt een stop minder pijnlijk dan wanneer de pitingang na bocht 17 gezeten had bijvoorbeeld, al is de pitstraat in Silverstone met 509 meter de langste van de kalender. Met iconische bochten en memorabele momenten tussen rijders die nog steeds op de grid staan, belooft het in ieder geval een weekend te worden met racespektakel en, zoals eigenlijk altijd het geval is op Circuit Silverstone, voldoende inhaalacties.

Silverstone vernietigend voor banden

We gaan door naar de technische implicaties van dit weekend. Op Silverstone's lay-out hebben de banden het zwaar - herinnert u zich nog de dubbele Ferrari-klapband van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen, of Hamilton die op drie wielen de start-finish overstrompelde? Het is vaak genoeg misgegaan in Groot-Brittannië en daar kunnen de teams lessen uit trekken. Met name linksvoor heeft het zeer zwaar te verduren in bochten 1, 8, 9, 10, 11, 12 en 15.

De wind speelt op Silverstone nagenoeg altijd een rol. Het circuit is gesitueerd op een oud vliegveld, wat betekent dat op tribunes na het asfalt op een vlak stuk grond ligt. Niet alleen is er dus niets om de wind te blokkeren, ook neigt de windrichting vaak te draaien gedurende de wedstrijd. Dat heeft gevolgen voor de balans in de bolide en maakt het leven van de teams beslist niet makkelijker.

Vanwege de grote lengte van de baan zullen er op zondag 52 ronden verreden worden, minder dan we bijvoorbeeld in Oostenrijk gezien hebben. De snelste raceronde werd in 2022 behaald door Hamilton, die een 1:30.510 klokte. Ga er maar vanuit dat de tijden gedurende de Grand Prix daar enkele seconden boven liggen en de coureurs er iets langer dan anderhalve minuut over doen om een volledige ronde te voltooien. Bochten 3, 6 en 15 zijn allen geschikt voor inhaalmanoeuvres, al worden deze vaak genoeg ook elders op de baan geplaatst.

Red Bull niet in de problemen, maar wie volgt?

Red Bull Racing zal dit weekend niet in de problemen komen. Het Oostenrijkse team heeft sowieso al de meest efficiënte race-auto van de grid en in Groot-Brittannië zal dit niet anders zijn. Redelijk trage Grands Prix (lees: Monaco) staan toe dat de concurrentie iets dichterbij komt, maar Silverstone is geen traag circuit. Met veel hogesnelheidsbochten gaat Red Bull in sector 2 en 3 veel tijd winnen. Zonder mechanische problemen of rijdersfouten kunnen we er vanuit gaan dat Verstappen of teamgenoot Sergio Pérez de zege pakt, maar wie volgt?

Aston Martin rijdt een thuisrace, maar zullen zij de fabrieksmedewerkers tevreden kunnen stellen? Na de upgrades in Canada zag de AMR23 er aardig uit, maar op de Red Bull Ring was er van de pace van Fernando Alonso en Lance Stroll ten opzichte van de andere subtoppers weinig over. Trage bochten liggen de Aston Martin, in hogesnelheidsbochten is het voordeel richting Mercedes en Ferrari kleiner, als het er überhaupt al is.

Het vormt een mooi bruggetje naar Ferrari, het team dat in hogesnelheidsbochten goed uit de verf komt wanneer het de afstelling in orde heeft. In theorie zouden de Italianen op Silverstone dus voldoende snelheid moeten hebben om mee te komen met de andere subtoppers. Misschien zit er zelfs wel een podium in voor Carlos Sainz, de man die zijn enige zege tot nu toe behaald heeft op het prachtige Engelse asfalt.

Hamilton altijd met een extraatje in Engeland

Hamilton heeft in Engeland altijd net wat extra's. Hij presteert in zijn thuisrace meestal uitstekend en lijkt de morele boost van honderdduizenden Britse autosportfans in de cockpit te voelen. Dat zou hem kunnen helpen in de strijd tegen Ferrari aankomend weekend. Er is echter nog een voordeel dat Mercedes eventueel uit zou kunnen buiten dit weekend, en dat is het voordeel van extra data.

Waar Ferrari doorgaans in Maranello test, doet Mercedes dit op Silverstone. Voor shakedowns en overige testritjes voor coureurs gaat de Britse renstal het circuit op waar dit weekend op geracet wordt. Tijdens testsessies wordt data verzameld en die data kan gebruikt worden om meer inzicht te vergaren dan directe concurrent Ferrari. Ten opzichte van Red Bull geldt dit voordeel niet, want Milton Keynes is net als Silverstone en Brackley zo ongeveer naast het circuit gelegen.

Donkere wolken boven Silverstone

Het begint bijna een gewoonte te worden om zeer tijdig de weerapp in de gaten te houden voorafgaand aan een Grand Prix-weekend. In Oostenrijk was op zaterdag de baan nat en in Groot-Brittannië zou dit eveneens het geval kunnen zijn. Zowel op de dag van de kwalificatie als op de dag van de Grand Prix zelf hangen er regenbuien rondom het circuit. Het is dus zeker de moeite waard om af en toe een blik te werpen op de meest recente voorspelling om te bepalen of deze buien het asfalt ook werkelijk raken wanneer de heren verwacht worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws