Schmidt wijst grootste tegenstander van Red Bull en Verstappen aan Formule 1
Formule 1

Schmidt wijst grootste tegenstander van Red Bull en Verstappen aan

Schmidt wijst grootste tegenstander van Red Bull en Verstappen aan

Michael Schmidt constateert na het Grand Prix-weekend in Saoedi-Arabië dat de betrouwbaarheid dit seizoen de grootste tegenstander is van Red Bull Racing. Max Verstappen was superieur tijdens alle vrije sessies, maar een gebroken aandrijfas in Q2 zorgde ervoor dat de regerend wereldkampioen de kans op de overwinning in Jeddah al op zaterdag in rook op zag gaan. Schmidt zag een gefrustreerde Verstappen na het debacle op zaterdag, die een dag later opnieuw de wensen van zijn team in de wind sloeg.

Sergio Pérez en Verstappen maakten er zondag op het Jeddah Corniche Circuit, zoals het officieel heet, opnieuw een dubbelzege voor Red Bull van. Echter zo eenvoudig als het twee weken geleden in Bahrein ging, was het dit keer niet. Pérez pakte weliswaar de poleposition, maar Verstappen moest in Q2 noodgedwongen uit zijn RB19 stappen vanwege een gebroken aandrijfas. De Nederlander vocht zich tijdens de race nog knap terug naar de tweede plek, maar hij was wel kritisch op zijn team. Na afloop gaf hij dan ook aan niet tevreden te zijn met P2. 'Ik moet erop kunnen vertrouwen dat alles klopt.'

'Zou niet de eerste keer zijn dat Red Bull versnellingsbakproblemen heeft'

De gebroken aandrijfas was echter niet het enige probleem voor Red Bull. Beide coureurs moesten gedurende het weekend in Saoedi-Arabië ook hun versnellingsbak laten wisselen. Verstappen moest na de problemen in Q2 zelfs weer terugvallen op zijn 'oude' exemplaar. 'Het zou niet de eerste keer zijn dat Red Bull versnellingsbakproblemen heeft. Alle onderdelen in dit team moeten radicaal ondergeschikt zijn aan de aerodynamica. Van mechanische componenten wordt soms het onmogelijke geëist', zegt Schmidt bij Auto, Motor und Sport.

Volgens Christian Horner was de keuze om naar de tweede versnellingsbak te wisselen er één van strategische aard. Schmidt plaatst daar echter vraagtekens bij. 'Als het strategische redenen waren, dan zouden de onderdelen tegelijkertijd zijn vervangen. Dan was er nog het probleem van de kapotte aandrijfas. En de mysterieuze trillingen tijdens de race', somt hij de technische problemen van Red Bull op.

Verstappen lapt teamorders aan zijn laars

Verstappen was zwaar geïrriteerd door de mislukte kwalificatie en hij sloeg de briefing van zijn team over. 'Daarom kwam het niet eens op bij Verstappen om zich aan de doeltijden te houden die het team de coureurs voor de laatste tien ronden had gegeven, uit angst voor de gevolgen op de lange termijn', denkt Schmidt. De regerend wereldkampioen trok zich dus niets aan van het verzoek van zijn team om zich niet om de snelste ronde te bekommeren en snoepte in de laatste ronde van de race alsnog het punt af van zijn Mexicaanse teamgenoot, waardoor hij de leiding in het wereldkampioenschap wist te behouden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws