'Slimme oplossing voor de remmen geeft Red Bull voordeel ten opzichte van Ferrari in bandenmanagement' Formule 1
Formule 1

'Slimme oplossing voor de remmen geeft Red Bull voordeel ten opzichte van Ferrari in bandenmanagement'

'Slimme oplossing voor de remmen geeft Red Bull voordeel ten opzichte van Ferrari in bandenmanagement'

De achterstand van Ferrari ten opzichte van Red Bull Racing is deels veroorzaakt door een slimme oplossing van de Oostenrijkse renstal. Met het ingaan van de nieuwe reglementen is namelijk het ontwerp van de remmen bij de teams veranderd. De keuze van Ferrari zorgt ervoor dat de banden sneller oververhitten, terwijl Red Bull door het jaar heen hier iets op heeft bedacht.

Ferrari begon dit jaar met ogenschijnlijk de beste auto. De Red Bulls vielen beide in de eerste race uit en na drie races had de Italiaanse renstal al een aardige voorsprong opgebouwd. Nu is daar niks meer van over. De Scuderia heeft momenteel 165 punten achterstand op Red Bull Racing. Waar is het fout gegaan voor het team?

De bandendegradatie bij Ferrari is gigantisch, zo leken de intermediates van Charles Leclerc na de korte race in Japan bijvoorbeeld bijna slicks. De banden van de Ferrari oververhitten een stuk sneller dan die van de RB18. 'Dit is perfect voor kwalificatiesessies, omdat het helpt bij het aanzetten van banden en het heeft ertoe bijgedragen dat Leclerc en Carlos Sainz tot nu toe nog steeds voor poleposition kunnen strijden', meldt de Britse tak Motorsport.com.

In de race is het echter een probleem. 'Tijdens de aanhoudende hitte die de banden ondergaan tijdens een racestint, kunnen de temperaturen van Ferrari echter sneller stijgen dan zijn belangrijkste rivaal, waardoor het strategische voordeel dat het ooit opleverde, teniet wordt gedaan.' De schuld kwam al snel te liggen op de aerodynamica van de auto, omdat dat een onderdeel is dat teams door het jaar heen veel veranderden. Toch lijkt er ook nog een ander belangrijk aspect een rol te spelen.

'De komst van de 18-inch-velg heeft geleid tot veranderingen'

Met deze kennis is het interessant om te kijken naar hoe de Italiaanse renstal en Red Bull omgaan met het warmtebeheer van de remmen. Met de nieuwe reglementen die dit jaar zijn ingegaan is het ontwerp hiervan namelijk flink veranderd. 'De komst van de 18-inch-velg heeft geleid tot veranderingen waarbij de schijven aan de voorkant van de auto tussen de 325 en 330 millimeter moeten zijn, in plaats van 278. Ook moeten de boorgaten die door de schijf gaan minimaal 3 millimeter zijn, waardoor de manier waarop warmte wordt doorgegeven en het gedrag van de luchtstroom significant veranderen.'

Hierdoor kan de luchtstroom niet meer door de remeenheid gaan, maar moet dit via een uitlaat die naar achteren is gericht. Dit ging voor de nieuwe reglementen door het wieloppervlak voor een extra aerodynamisch effect. Verschillende teams hebben andere oplossingen hiervoor bedacht. 'Als reactie op deze veranderingen hebben we gezien dat Red Bull, McLaren, Alfa Romeo en AlphaTauri een interne remschijfkuip hebben genomen. Mercedes en Williams hebben ook een quasi-gestroomlijnde oplossing toegepast.'

Red Bulls aanpassingen waren een doorbraak

Ferrari, Alpine, Aston Martin en Haas hebben juist weer een hele ander oplossing. 'De vier teams hebben de schijf blootgelegd in de nu veel grotere remtrommel, omdat de maat is vergroot om in de vergrote wielkast te passen', verklaart Motorsport.com. McLaren had moeite met de kuipoplossing, want in Bahrein bleken de remmen last te hebben van extreme overhitting. Het team moest grote aanpassingen doen, wat resulteerde in een andere versie met een grotere stroomlijnkap, waardoor koele lucht moest worden omgeleid.

'Hoewel de andere teams die deze kuipoplossing gebruikten niet zulke grote problemen hadden, hebben ze ook het hele seizoen besteed aan het optimaliseren van hun ontwerpen om de prestaties te verbeteren.' Bij Red Bull is het gemakkelijk te zien hoe kleinere veranderingen hebben geleid tot een doorbraak in prestaties. De renstal heeft bijvoorbeeld de zichtbare isolatiewatten, die in het oorspronkelijke ontwerp werden gebruikt, verwijderd toen het team de vorm van de kuip opnieuw ontwierp. 'De stroomlijnkap kreeg vervolgens talloze vormveranderingen om de overdracht van warmte tussen de remmen, de velg en de banden te matigen.'

Ferrari heeft aangekondigd dat het team de laatste races geen nieuwe updates zal brengen, dus Ferrari zal de slimme oplossing van Red Bull niet overnemen. Wel kan de Scuderia de informatie meenemen naar volgend jaar en wie weet lijkt hun oplossing dan op die van Red Bull.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws