Stephen Knowles, de sportief directeur van Red Bull Racing, heeft een deel van de taken van Jonathan Wheatley overgenomen en viel direct met zijn neus in de boter. Vanaf het begin van het seizoen tot de zomerstop waren er genoeg dingen voor hem om zich mee bezig te houden. Max Verstappen heeft zich een paar keer moeten melden bij de stewards en ook overige Red Bull-zaken kwamen op zijn bordje.
De Britse ingenieur legde onlangs al uit wat de beslissing van de FIA in België voor het team betekende. Het bestuursorgaan besloot de start van de wedstrijd zo'n anderhalf uur uit te stellen, waardoor de regenset-up van Red Bull de prullenbak in kon. Uiteindelijk was het tijdens de race voornamelijk droog, en dat kwam behoorlijk slecht uit. 'Je stelt je auto natuurlijk af op die weersomstandigheden, en de omstandigheden verbeterden naarmate de race vorderde', zegt Knowles.
'Zoals het uiteindelijk gebeurde, was het slechtst mogelijke scenario voor ons. We hadden de auto duidelijk afgesteld op een natte race, of in ieder geval een gedeeltelijk natte race', blikt hij terug op de race in België terwijl hij tijdens de zomerstop te gast is bij The Inside Track. 'Die voorspellingen veranderen van dag tot dag. Op een bepaald moment werd gezegd dat er zware regen zou komen, op een ander moment zou het gestaag regenen. Dat was eigenlijk perfect geweest.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Na een zware regenbui moesten de coureurs echter nog langer wachten. De FIA hervatte de race toen de zon weer doorkwam. 'Wat er in werkelijkheid gebeurde, was het slechtste scenario: het regende zo hard dat we niet konden racen, en toen kwam de zon door en was het eigenlijk de hele tijd droog', zegt Knowles met een kleine lach, wetende dat ze dingen als het weer niet in de hand hebben. 'Dus de periode waarin we zogenaamd de juiste afstelling op de auto hadden, was helaas heel klein.'
Hectische periode
Knowles liet weten dat Red Bull geen officiële klacht had ingediend. De grid was te verdeeld over de situatie, en alleen de ervaren krachten zoals Verstappen en Lewis Hamilton gaven aan dat de baan begaanbaar was. Het was in ieder geval opnieuw een weekend waarin Knowles de documenten en archieven indook om te zien wat hij kon betekenen voor zijn team. Dat is de laatste tijd wat vaker gebeurd dan Knowles eigenlijk had gewild, en daarmee doelt hij op de 'akkefietjes' waarvoor de rijders zich moeten melden.
'Het is bijzonder hectisch geweest. De laatste tijd is er misschien niet zo heel veel gaande, maar als team hebben we een periode gehad waarin de resultaten niet echt onze kant op kwamen', weet de ingenieur. 'Er is misschien een zekere mate van acceptatie, waardoor ook het verwachtingsniveau van hoe hard je in bepaalde situaties vecht een beetje verandert. Dat komt en gaat', legt hij uit. 'Ik weet zeker dat het op een bepaald moment weer aantrekt, maar de laatste tijd is het rustig geweest. We kunnen nog even op adem komen na veertien races.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoe de FIA de zomerstop monitort
Knowles kan nog een week genieten van de zomerstop, want vanaf 25 augustus is het weer tijd om aan het werk te gaan. 'Tijdens de zomerstop mogen we letterlijk helemaal niets doen, wat eigenlijk fantastisch is', lacht hij. 'Normaal ga je op vakantie en kom je terug met een overvolle inbox, maar nu mag niemand iets doen. Zeker aan de technische kant mag er absoluut niet gewerkt worden.' Alles wordt uitgeschakeld in de fabriek en Knowles zal zijn werktelefoon ergens in een la stoppen waar hij pas voor Zandvoort weer uitkomt.
'Ik mag ook niets aanzetten of toegang hebben tot welke systemen dan ook. Belangrijker nog: de windtunnel mag niet draaien, de CFD-clusters mogen niet draaien', somt hij op. Hoe controleert de FIA zoiets? 'Ik denk dat het vergelijkbaar is met de financiële regels', zegt Knowles, die het niet precies weet. 'Ik geloof dat de FIA mensen periodiek stuurt om controles uit te voeren. Misschien zijn er steekproeven, zoiets stel ik me voor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties