Toto Wolff is er voorlopig niet in geslaagd om Max Verstappen naar Mercedes te krijgen. Volgens de geruchten waren de gesprekken zelfs vergevorderd, maar de Nederlander bevestigde in Hongarije dat hij in 2026 bij Red Bull Racing blijft. Analist en oud-teammanager Peter Windsor neemt het Wolff kwalijk dat hij veel tijd heeft gestopt in het proberen Verstappen naar Mercedes te krijgen.
'Iedereen in de gemeenschap zegt dat hij wanhopig probeerde Max binnen te halen', begint Windsor in The F1 Hour op het YouTube-kanaal van CameronC. 'Nou, dat was tijdverspilling', klinkt hij streng. Windsor vindt dat George Russell een beetje is verwaarloosd in deze situatie. Ook hij kreeg veel vragen over zijn toekomst, maar bleef herhalen dat hij Wolff volledig vertrouwt en dat zijn toekomst bij Mercedes ligt. Toch moest hij toegeven dat de gesprekken met Verstappen een ongemakkelijk gevoel gaven.
'Hij had beter voor George kunnen zorgen en George nog zelfverzekerder en comfortabeler laten voelen', vindt Windsor. 'Hij had vooral meer moeite moeten doen om Adrian Newey vast te leggen, wat hij nooit heeft gedaan', luidt de kritiek op Wolff. Windsor heeft dit al eens eerder gezegd, vooral toen Mercedes in 2023 en 2024 meer moeilijkheden had met de auto. Cameron komt met een tegenargument en zegt dat Wolff 'een fiduciaire plicht' heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij denkt tevens dat Russells marketingbereik niet groot genoeg is om Lewis Hamilton wat dat betreft te vervangen, en dat Verstappen dat bereik wel heeft, omdat hij viervoudig wereldkampioen is. 'Ik geloof niet helemaal in dat fiduciaire plicht-verhaal', zegt Windsor. 'Ik vind het complete onzin. Wolff is teambaas én aandeelhouder. Hij kan binnen het bestuur zeggen: hou je mond, je weet niets van autosport. Als Russell drie titels op rij wint in een Newey-auto, dan zal zijn impact veel groter zijn dan die van Verstappen.'
Beslissingen van Mercedes
Windsor weet zeker dat Wolff de macht heeft om zo'n uitspraak te doen en vindt dat de Oostenrijker er ook naar moet handelen. 'Want natuurlijk, als George drie titels op rij wint in een Newey-Mercedes, wil je zeggen dat hij dan geen wereldster zou zijn? Hij spreekt goed, ziet er goed uit, Netflix, Liberty.... Natuurlijk zou hij een enorme wereldster worden', vervolgt hij. 'Mensen hebben zo'n korte aandachtsspanne. Dat is het probleem. Ze denken: oh, je moet Max hebben. Ferrari denkt: oh, we moeten Lewis hebben.'
De voormalig teammanager van Williams betreurt het feit dat geld de overhand heeft in de Formule 1, en dat is al jaren zo. 'Zodra dat gebeurde, daalde de kwaliteit van de mensen die de beslissingen nemen dramatisch', zucht Windsor. 'Hoe meer geld in de sport, hoe slechter de kwaliteit. Toto Wolff is geen idioot. Hij is een coureur, hij was een coureur. Hij begrijpt racen. En toch, kijk eens naar sommige beslissingen bij Mercedes', zegt hij. 'Dan denk je: wat was hij aan het doen?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De realiteit
Cameron probeert de boel te sussen door aan te geven dat het al te lang om geld draait in de Formule 1 om er in 2025 nog iets aan te kunnen veranderen. 'Ja, maar dat betekent niet dat we de ongelijkheden niet mogen benoemen', reageert Windsor. 'Als mensen klagen over wat er bij Ferrari met Lewis gebeurt, of over George, of over Max, wat ze ook willen, denk dan na over de realiteit achter waarom het zo gaat. Dan heb je je verklaring. Dat is alles wat ik zeg. Er is altijd een verklaring.'
Windsor komt weer terug bij het onderwerp dat het gesprek startte: 'Het is niet zomaar dat Toto nu ineens inziet dat George de juiste man is en dat hij eigenlijk te veel tijd heeft verspild met het praten met Max. Dat is de realiteit', zegt Windsor. 'De prioriteit moet zijn: een razendsnelle auto hebben. Kijk eens hoeveel zogenaamde deskundige, invloedrijke mensen telkens weer de verkeerde prioriteiten stellen bij het opbouwen en het runnen van een raceteam én dat team dan leiden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties