max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-media-2 Opinie
Opinie

Oud-coureur met 'absurd' idee: 'Ze wisten dat Verstappen hen meer nodig zou hebben dan andersom'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-media-2

Over een week wordt het Formule 1-seizoen voortgezet in Zandvoort en daarmee wordt ook de titelstrijd weer hervat. Lando Norris heeft een achterstand van negen punten op Oscar Piastri, en Max Verstappen staat er inmiddels zo'n vier Grands Prix-zeges achter. Voordat de zomerstop ten einde komt wil oud-coureur Juan Pablo Montoya nog een aantal zaken bespreken, waaronder de zak geld van Mercedes.

In Hongarije besloot Verstappen een einde te maken aan alle geruchten over zijn toekomst en zei hij eindelijk dat hij in 2026 bij Red Bull Racing zou blijven. Hij vertelde dat dat het hele jaar al het plan was, maar sommigen geloven dat niet. 'Ik denk niet dat Max een keuze had', zegt Montoya in gesprek met Coinpoker. 'Als ik vorig jaar met Max had onderhandeld toen hij wereldkampioen werd, dan had dat bijvoorbeeld honderd miljoen dollar gekost', vervolgt de Colombiaan.

'Dit jaar zit hij in een worstelende auto en kan dat bedrag vijftig miljoen zijn', oppert hij. 'Misschien was dat de reden dat hij bleef.' Er gingen verhalen rond over astronomisch hoge bedragen. Mercedes zou bereid zijn om de gigantische afkoopsom te betalen. Montoya geloofde daar niets van. 'Misschien dacht Max dat hij honderd miljoen zou krijgen en degene die met hem sprak zou de overhand hebben, omdat ze wisten dat Max hen meer nodig zou hebben dan zij Max.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zaterdag-2
Zou Verstappens waarde op de markt gekelderd zijn?

Montoya verwijst echter nog wel naar de bedragen die vorig jaar rondgingen in de media, toen Verstappen meedeed aan de titelstrijd. 'Vorig jaar moest dat bedrag buitensporig hoog zijn om Max te krijgen. Dit jaar, als je voor Max onderhandelt, kún je onderhandelen', luidt de enigszins vage uitspraak van Montoya. 'Je kunt zeggen: als je hier wilt zijn, dit is het bedrag. Toto zou Max de helft kunnen bieden van wat hij vorig jaar had moeten betalen.'

Titelstrijd tussen de McLarens

Dat de titelstrijd een tweestrijd zal worden tot het einde, weten velen al zeker. De achterstand van Verstappen lijkt inmiddels te groot te zijn. De viervoudig wereldkampioen richt zich dan ook voornamelijk op het ontwikkelen van de auto. Montoya verwacht ook niet dat er een plekje vrijkomt bij McLaren. 'Nee, want ze hebben allebei contracten. Wie er ook wint, het zou een tijdje ongemakkelijk zijn, maar daar komen ze wel overheen.'

Hij plaatst er echter wel een kanttekening bij: 'Was Senna politiek correct? Was Senna correct in de manier waarop hij races won? Nee. Was Prost eerlijk? Nee. Was Lewis eerlijk? Nee. Schumacher? Nee. Was Max eerlijk? Nee', somt de Colombiaan op. 'Wat ik interessant vind, is dat je Zak hoort zeggen: dit is Lando's tijdperk. Dat is interessant, want ik heb Zak nooit horen zeggen: dit is Oscar's tijdperk. Hij heeft altijd gezegd: dit is Lando's tijdperk.'

Kritiek op Red Bull

Wie zijn tijdperk het ook is, dit wordt hoogstwaarschijnlijk het jaar van McLaren. De coureurs hebben al elf van de eerste veertien races gewonnen en de bolide is oppermachtig. Voor een ander team moeten de omstandigheden samenvallen om een kans te maken. Montoya ziet Red Bull voorlopig niet meedoen aan de strijd. 'Aan de motorenkant heeft Red Bull de juiste mensen. De vraag is of ze op tijd zijn samengekomen om de motor te bouwen', zegt Montoya.

'Ik denk dat ze mensen gaan verrassen met de motor en dat die misschien niet zo slecht is als mensen denken', luiden zijn positieve gedachten over de samenwerking tussen Red Bull en Ford. 'Ze hebben alle toppers van Mercedes gehaald, de toppers van Ferrari, mensen van overal. Ze hebben een enorme hoeveelheid informatie. Het kost tijd om dat samen te brengen en te integreren.' Het enige wat Montoya laat twijfelen, is het verlies van belangrijke mensen, zoals Adrian Newey en Rob Marshall.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey 2024 miami red bull christian horner 7
Beide mannen op de foto zijn al weg bij Red Bull.

'Vroeger had je één man, Newey, die de eindbeslissing nam over wat er op de auto kwam. Nu komt iedereen met nieuwe ideeën, iedereen probeert dingen, en uiteindelijk is degene die de richting bepaalt een andere man', zegt hij. 'Wat doet Red Bull nu? Je zet goede mensen aan het roer, maar goede mensen zonder ervaring om leiding te geven. Je verliest Horner, Newey, Wheatley; dat is een enorm verlies.' Montoya denkt dat het zo'n drie, vier jaar gaat duren om Red Bull weer aan de top te krijgen.

'Helmut Marko zal vertrekken als ze een paar jaar worstelen en niet winnen. Dus, wie blijft er dan over? Stel dat je Vettel binnenhaalt. Hij zou met het deel van de rijders om kunnen gaan, maar hij heeft geen politieke ervaring om een bedrijf te runnen', besluit Montoya. Marko heeft tot eind 2026 een contract, maar voelt zich nog gezond en fit om zijn taken op het circuit uit te voeren. Hij en Horner waren jarenlang een duo, maar dat is veranderd sinds het ontslag van Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws