andrea stella mclaren Formule 1
Formule 1

Stella zet haast achter verbetering van McLaren: 'Die vlakken moeten dringend aangepakt worden'

andrea stella mclaren

McLaren-teambaas Andrea Stella denkt dat de Britse renstal dringend moet werken aan de zwakke punten die aan het licht zijn gekomen tijdens de Grand Prix van België. Na twee heel goede weekenden pakte Oscar Piastri een podium in de Sprint op zaterdag, maar op zondag ging het niet vlekkeloos voor de renstal uit Woking. Het was opnieuw een reality check voor McLaren.

Het team heeft geleidelijk een grote upgrade package geïntroduceerd voor de MCL60, maar zowel de coureurs als het management hebben geprobeerd de verwachtingen voor recente races te temperen. Desondanks behaalde McLaren podiumplaatsen op de Red Bull Ring, Silverstone en in de Spa-sprintrace afgelopen weekend. Echter, Lando Norris eindigde als zevende in de Belgische GP nadat hij tijdens het begin van de race drie plaatsen verloor vanwege problemen met de medium banden. Vervolgens maakte hij een eerdere pitstop voor harde banden, die eveneens verkeerd uitpakte en de Brit het gevoel gaf alsof hij laatste reed.

Met Piastri die met stuurproblemen moest uitvallen na een botsing in de eerste bocht met Carlos Sainz, concludeerde Stella dat het Spa-weekend een realiteitscheck was en liet zien dat zijn team dringend werk moet verrichten om zwakke punten op te lossen die zich zouden voortzetten naar de Italiaanse GP. 'Dit weekend heeft ons laten zien waar we aan kunnen werken', zegt Stella in gesprek met Motorsport.com. 'De auto is verbeterd op sommige gebieden. Dat is bevestigd. Maar tegelijkertijd heeft dit weekend de gebieden bevestigd die we nog niet hebben aangepakt. Het geeft ons een realiteitscheck dat er meer werk te doen is en, tot op zekere hoogte, bevestigt dat die gebieden dringend moeten worden aangepakt.'

Urgentie van McLaren vanwege Monza: 'Daar kun je niet racen zoals op Spa'

De reden dat Stella er haast achter wil zetten ligt in hoe Monza verschilt van Spa. De korte baan, waar met name lage downforce en topsnelheid belangrijke rollen spelen, moet McLaren naar eigen zeggen anders aanpakken dan Spa en Zandvoort. 'De urgentie komt bijvoorbeeld voort uit het feit dat de tweede race na de shutdown Monza is. Je kunt niet racen in Monza zoals in Spa', zegt de Italiaan. 'Dus er is dringend werk dat bij McLaren moet gebeuren om de situatie te verbeteren.' De kwetsbaarheid van McLaren in Spa kwam voort uit het feit dat ze ontwerp- en productieressources hadden ingezet om de radicale upgrade te brengen, maar het compromis betekende dat ze naar het hoge-snelheidscircuit gingen zonder een geoptimaliseerde low drag achtervleugelspecificatie - een element dat essentieel zal zijn voor Monza.

'We moeten heel eerlijk toegeven dat, hoewel deze configuratie ons een voordeel gaf in de voorgaande dagen, het in de Grand Prix (van België, red.) een significant probleem begon te worden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat we hieruit lering trekken. Ik denk dat de gelegenheid om te benadrukken niet is dat we per se deze configuratie wilden hebben', legt Stella uit. 'Het verbeteren van de efficiëntie van de auto bij lage luchtweerstand staat op de to-do lijst. Maar het had een lagere prioriteit dan sommige andere zaken waar we de afgelopen maanden aan hebben gewerkt.' Na zijn belemmerde racestrategie insinueerde Norris dat de focus van het team op het upgraden van de auto ten koste was gegaan van de race-uitvoering. Stella wilde echter verduidelijken dat er geen verband was. 'Ik denk niet dat er een verband is tussen het feit dat we ons hebben gericht op de upgrades en vervolgens de beslissingen over de set-up die je maakt wanneer je hier in Spa bent. Het werkelijke verband is het feit dat we erg druk bezig waren met andere zaken, waardoor we geen tijd hadden om aan achtervleugels met lage luchtweerstand te werken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws