Tanabe komt met oplossing van Honda voor schadekwestie motorleveranciers Formule 1
Formule 1

Tanabe komt met oplossing van Honda voor schadekwestie motorleveranciers

Tanabe komt met oplossing van Honda voor schadekwestie motorleveranciers

Toyoharu Tanabe heeft een oplossing voor het kostenplaatje dat vastzit aan schade die teams aangedaan wordt door concurrenten. Na diverse aanvaringen, waarin Red Bull Racing veelal de sigaar was, ging de Japanse motorleverancier naar een oplossing en die lijken ze nu gevonden te hebben in de vorm van een soort 'panel'. Na overleg moet dan ingestemd worden met het herstel van sommige onderdelen zodat onder meer gridstraffen ontlopen kunnen worden.

Tanabe spreekt voor het eerst van zijn plan bij The Race. Tegenover het autosportmedium gaat hij dieper in op wat precies de bedoeling is. Hij wil van de FIA, de teams en de motorleveranciers een aanspreekpunt naar voren schuiven dat zich mengt in een panel. Dit panel overweegt elke aanvraag van de leveranciers tot het vervangen van motoronderdelen. Wordt de aanvraag goedgekeurd dan zouden teams gridstraffen kunnen ontlopen die doorgaans wel geïncasseerd zouden worden voor het vervangen van een van de onderdelen.

'We kunnen met de FIA, teams en motorleveranciers overwegen hoe we onder bepaalde omstandigheden de schade kunnen vergoeden', laat de Japanner weten. 'Een van mijn ideeën is om een soort panel op te stellen.' Dit panel, waarin elke deelnemer gerepresenteerd wordt, beslist dan uiteindelijk of de schadeclaim terecht is, of niet. 'Die kijken dan of het redelijk is om het verzoek van een van de leveranciers in te willigen', stelt Tanabe voor.

Haken en ogen aan voorstel Honda

Er zitten enkele haken en ogen aan het voorstel van de Honda-topman. Hoe kan je bijvoorbeeld bewijzen dat de schade ontstaan is door de crash, en niet al aanwezig was voordat een ongeval plaatsvindt. 'Het is een lastig verhaal', geeft Tanabe toe, die ook hiervoor al een oplossing aandraagt: 'Daarom zou zo'n verzoek gepaard gaan met kennis van de ingenieurs.' De ingenieurs moeten bevestigen dat de schade inderdaad door de betreffende crash veroorzaakt is.

Zo geeft hij het voorbeeld van de krachtbron van Max Verstappen van Silverstone. Er zat een scheurtje in het Honda-motorblok die eigenlijk alleen bij zo'n hevige crash had kunnen ontstaan. 'Het was namelijk een hele vreemde locatie', concludeert Tanabe. Onder normale omstandigheden was dat scheurtje er nooit gekomen. Voldoende bewijs volgens hem om aan te nemen dat de aanvaring met Lewis Hamilton de oorzaak was van het feit dat de Nederlander ergens in 2021 nog een gridstraf moet incasseren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws