Tombazis: 'Zodoende wilden we Honda wat meer flexibiliteit geven' Formule 1
Formule 1

Tombazis: 'Zodoende wilden we Honda wat meer flexibiliteit geven'

Tombazis: 'Zodoende wilden we Honda wat meer flexibiliteit geven'

Dat Honda tijdens de vervroegde zomerstop, eind maart en begin april, wel heeft door mogen werken, ligt volgens Nikolas Tombazis, die bij de FIA verantwoordelijk is voor alles wat te maken heeft met formulewagens, aan het feit dat de fabrikant in Japan gevestigd is. Dit voorjaar waren vele Europese landen in een harde lockdown, maar Japan niet.

Ferrari en Renault zijn respectievelijk Italiaanse en Franse merken, terwijl Mercedes een Duits merk is. De lockdowns in Europa vielen allemaal vrijwel gelijktijdig, maar dat gold niet voor Japan, dat nooit zo hard in lockdown ging als westerse landen. De vervroegde zomerstop in de Formule 1 moest er voor zorgen dat geen enkele fabrikant, zij het op zowel motorisch gebied als op constructeursniveau, voordeel uit de situaties zou halen.

Honda kreeg echter een andere behandeling, zo bevestigt Tombazis. 'In Japan verliep de ontwikkeling van COVID en de lockdown totaal anders', legt hij uit aan Motorsport.com. 'Toen we deze regels begin april vaststelden wisten we niet of Japan nog een lockdown zou krijgen in de zomer, afhankelijk van hoe COVID zich ontwikkeld daar. Zodoende wilden we Honda wat meer flexibiliteit geven voor een stillegging later in het jaar.'

'Het beste wat we hebben kunnen doen'

Mocht Japan in lockdown gaan, dan is er niet een tweede sluiting nodig van de fabrieken. 'Het is niet perfect', erkent Tombazis. 'Maar dit is het beste wat we hebben kunnen doen.'

Een andere reden van de periode van doorwerken is echter ook de cultuur in Japan, zo werd eerder gemeld. Japan is een traditiegetrouw land en één van die tradities is dat het gebruikelijk is dat Japanse werknemers in de maand augustus vrij krijgen. Normaliter valt de Formule 1-zomerstop in die maand. Uit respect voor die traditie mocht Honda doorwerken in maart en april om in augustus vervolgens vrij te krijgen. Dit is niet door de FIA zelf bevestigd. (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws