Update | FIA erkent te moeilijke opgave Pirelli: 'Was gewoon niet haalbaar' Formule 1
Formule 1

Update | FIA erkent te moeilijke opgave Pirelli: 'Was gewoon niet haalbaar'

Update | FIA erkent te moeilijke opgave Pirelli: 'Was gewoon niet haalbaar'

Pirelli is de bandenleverancier in de Formule 1 die er mede voor moet zorgen dat er spektakel komt op de baan. Lewis Hamilton en Max Verstappen hebben dit seizoen nog kritiek geuit op de huidige banden van de Italiaanse fabrikant. Mario Isola houdt rekening met deze kritiek.

'Als het aan ons lag, zouden we zeker banden maken waar de coureurs blij van worden', begint de topman van Pirelli in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport. 'Ze hebben hier de luidste stem in. Zij zijn de helden van deze show. Maar er zijn andere belangen die meespelen.'

Pirelli kreeg moeilijke taak mee in 2011

Toen Pirelli in 2011 het stokje overnam van Bridgestone als bandenleverancier, was er een duidelijk taak. Bernie Ecclestone wilde een band die snel verslijt, waardoor er meer pitstops plaats zouden vinden, maar ook meer inhaalacties. De pitstops zouden zorgen voor delta's tussen versleten en nieuwe banden. Nieuwe banden zorgen namelijk voor meer grip en vergemakkelijken het inhalen.

'We hebben uiteindelijk deze banden gemaakt', gaat Isola in op die taak. 'Er waren gemiddeld twee tot drie pitstops per race, maar de coureurs waren daar niet blij mee. Ze konden niet aanvallen, ze moesten de banden beheren. Als gevolg daarvan hebben we in de loop der jaren de bandenafbraak verminderd.' Pas na 2021 zal Pirelli de kans krijgen om de banden in zijn geheel aan te passen. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Update 09:55u (21/09) | FIA erkent te moeilijke opgave Pirelli: 'Was gewoon niet haalbaar'

Nikolas Tombazis geeft toe dat de FIA een te moeilijke opgave aan Pirelli heeft meegegeven met de banden. Momenteel is de Formule 1 bezig om een doelbrief op te stellen om de Italiaanse bandenleverancier de juiste richting te geven. Daarmee hopen de FIA en Pirelli de banden beter te maken vanaf 2022.

De laatste keer dat deze brief werd geschreven was in 2016. Die brief stak niet goed in elkaar, zo erkent Tombazis. 'We hebben Pirelli gevraagd om dingen te doen die niet haalbaar waren', gaf de technisch directeur van de FIA toe tegenover Auto, Motor und Sport. Dat leidde tot kritiek van onder andere Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Volgens de coureurs is vooral het nog harder kunnen pushen een groot probleem. Tombazis zegt dat dit wel in de brief van 2016 is meegenomen, maar benadrukt nogmaals: 'We hebben een doel gesteld dat Pirelli niet kon halen.' Het doel is om in 2022, wanneer de nieuwe reglementen ingaan, ook een nieuwe brief klaar te hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws