Andrew Shovlin heeft uitgelegd waarom het team voor de strategie heeft gekozen die Lewis Hamilton de overwinning bracht in de GP van Bahrein. De Brit maakte tweemaal eerder een pitstop dan Max Verstappen en dat hielp uiteindelijk mee met het winnen van de Grand Prix door Hamilton. De hoofdingenieur had in eerste instantie niet verwacht dat ze de race zouden kunnen winnen.
Het doel was volgens Shovlin twee keer om Hamilton een 'undercut' te laten doen. Dat betekent dat een coureur eerder een pitstop maakt dan zijn directe concurrent, om zo tijd te kunnen winnen met verse banden en/of een vrije baan. 'We hoopten aan het begin van de race dat we Max onder druk konden zetten', legt Shovlin uit op de officiële website van de Formule 1. 'Lewis deed dat briljant en hij bleef binnen het bereik voor een undercut. Tijdens de tweede stint sleten de banden hard en moesten we eerder weer stoppen dan gewild, maar Verstappen was dichtbij genoeg om het te proberen. Valtteri Bottas zat toen ook slechts een paar seconde achter Max en we dachten dat er aan het einde van de race misschien nog een gevecht tussen die twee zou komen.'
Dat lukte toch niet helemaal, want de laatste pitsstop van Bottas mislukte en dat kostte veel tijd. Daarnaast ging Verstappen aan het einde van de race in de aanval bij Hamilton. 'Door die problematische pitstop verloren we helaas kostbare seconden en plaatsen, waardoor Valtteri uiteindelijk niet in de mix zat', verklaart de hoofdingenieur. 'Maar het stelde Max ook in staat om zijn strategie te compenseren voor Lewis. Ik dacht niet dat we zouden winnen, maar Hamilton heeft geweldig werk geleverd met de verdediging en het sparen van zijn banden.'
Kampioenschap wordt spannend
Mercedes behaalde niet bepaald een comfortabele overwinning. De winst had even goed naar Red Bull en Verstappen kunnen gaan en dat weet Shovlin ook: 'We zijn ons er zeker van bewust dat het kampioenschap heel spannend zal gaan worden. Dus toen we de kans kregen om Valtteri voor de snelste ronde te laten gaan, deden we dat en haalden we het extra punt. Het is geweldig om hier weg te lopen als leider van het kampioenschap, maar wij weten dat het een ongelooflijk moeilijk kampioenschap gaat worden om te winnen. Red Bull heeft op dit moment nog steeds het betere pakket.'
Also read
Hamilton vreest: 'Het ding is, we weten nog niet hoe goed Red Bull is op andere circuits'
Verstappen en Hamilton: 'Stewards veranderden tijdens de race van gedachten over tracklimits'
Update 12.40u (29/03) | Hoofdingenieur Mercedes: 'Weinig sterke punten ten opzichte van Red Bull'
Ondanks een overwinning tijdens de Grand Prix van Bahrein, denkt Andrew Shovlin dat Mercedes nog steeds achterloopt op Red Bull. Op elk vlak zou de RB16B beter zijn dan de W12 en zelfs in sectoren waar Mercedes normaal sterk was, konden Lewis Hamilton en Vatteri Bottas niet meer snelheid uit hun auto halen dan Max Verstappen of Sergio Perez.
Volgens Shovlin heeft Mercedes al zijn voordelen verloren, maar is dat geen reden tot paniek. 'We hebben niet echt sterke punten ten opzichte van Red Bull', vertelt de hoofdingenieur volgens motorsport.com. 'We hebben een heleboel jaren gehad waarin we konden vertrouwen op onze snelheid in een rechte lijn of in snelle bochten. Alleen als je het nu bekijkt, wonnen we nergens tijd. In onze beste bochten zitten we op het tempo van Red Bull, maar zij zijn sneller in alle andere bochten.'
Dit seizoen wordt dus een spannend gevecht verwacht tussen de twee topteams, een moeilijke uitdaging volgens Shovlin. 'Het zijn twee teams die op dit moment vrij nek aan nek lijken te zijn. Red Bull verricht echt goed werk, ze zijn een scherp en gefocust team. Verstappen is ook duidelijk een zeer volwassen en slimme racer geworden. Het zal een krap gevecht worden en eentje die we niet zullen opgeven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties