Verstappen en Hamilton: 'Stewards veranderden tijdens de race van gedachten over tracklimits' Formule 1
Formule 1

Verstappen en Hamilton: 'Stewards veranderden tijdens de race van gedachten over tracklimits'

Verstappen en Hamilton: 'Stewards veranderden tijdens de race van gedachten over tracklimits'

Hoewel Max Verstappen erg dicht bij de overwinning van de Grand Prix van Bahrein was, kon hij in de laatste ronden niet meer aanhaken bij Lewis Hamilton. De Nederlander vertelt in de persconferentie na afloop van de race dat een momentje overstuur de boosdoener was. Vanaf dat moment had hij niet meer de grip op de banden en kon hij niet meer zijn concurrent inhalen. Toch wekte de tracklimits wat verwarring bij beide coureurs.

'Mij werd vertelt dat tijdens de race het gros van het veld wijd ging bij bocht 4. Mij werd toen verteld om hetzelfde te doen, omdat je gewoonweg tijd wint. Toen vertelde mijn team mij op een zeker moment om het niet meer te doen', vertelt Verstappen in de persconferentie na afloop van de race. 'Ik weet het niet. In de kwalificatie was het niet toegestaan, je tijd werd verwijderd wanneer je wijd ging. Ik snap daarom niet hoe we op het punt zijn gekomen waar iedereen het ongestraft doet.'

Lewis Hamilton viel de Nederlander direct bij, volgens hem was het vooral verwarrend omdat de stewards geen échte lijn trokken in het handhaven op tracklimits. 'Ik vind het een moeilijke. Het is namelijk erg verwarrend geweest. Op het gros van de circuits zijn we niet toegestaan om de banden buiten de witte lijn te laten komen. Ze veranderden op de helft van de race zo ongeveer van gedachten, daarna mochten we niet meer buiten de witte lijn treden terwijl dat daarvoor wel mocht. Het is prima voor mij, maar het leidt er wel toe dat Max mij zo niet in kon halen. Dus in die zin ben ik erg dankbaar dat de stewards de call hebben gemaakt', vertelt Hamilton.

Verstappen had geen schijn van kans

Uiteindelijk had Verstappen nadat hij Hamilton voorbij liet geen enkele kans meer om de Mercedes te passeren. De Nederlander legt uit dat hij hem niet later had kunnen laten passeren. 'Dat was dan oneerlijk geweest. Als ik het later had gedaan had het een gemakkelijke DRS-inhaalactie geweest, ik moest het wel doen na bocht 10', legt Verstappen verder uit.

'Daarna kreeg ik in bocht 13 wat overstuur te verduren, vanaf dat moment had ik de banden niet meer om Hamilton aan te vallen. Natuurlijk waren mijn banden tien ronden verser, maar als je binnen anderhalve seconde afstand zit is dat voordeel verwaarloosbaar. Met deze auto's is track-positie belangrijk, dat hebben we nu moeten weggeven', sluit Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws