Update | Verstappen houdt oogje op Mercedes: 'Je weet nooit wat ze doen' Formule 1
Formule 1

Update | Verstappen houdt oogje op Mercedes: 'Je weet nooit wat ze doen'

Update | Verstappen houdt oogje op Mercedes: 'Je weet nooit wat ze doen'

Max Verstappen is voorzichtig tevreden over zijn vrijdag op het Autodromo Hermanos Rodriguez. De auto was goed, maar Verstappen is nog niet tevreden: het is volgens hem moeilijk om te zeggen waar ze morgen zullen staan. Hij kijkt echter terug op een positieve start van het weekend.

Verstappen werd in de eerste vrije training nog derde, maar wist in de tweede vrije training de top van de tijdenlijst te bereiken. Hij was ruim vier tienden sneller dan de snelste Mercedes van Valtteri Bottas. Een succesvolle dag voor de Red Bull Racing-coureur, dus. Hij is zelf echter voorzichtig in zijn oordeel: ‘Het was best een goede dag, de auto werkt goed, maar we hebben nog wat dingen waar we naar moeten kijken.’

Volgens de Nederlander is het werk van Red Bull nog niet klaar. Ondanks het dominante optreden in VT2 denkt hij namelijk dat de poleposition nog niet gegarandeerd is. ‘Het is natuurlijk moeilijk te zeggen waar we morgen zullen staan. We zijn nooit tevreden, en we zijn altijd op zoek naar verbeterpunten.’ Gedurende de sessie, waarin de baan volgens de Nederlander stoffig en ‘vies’ was, heeft het team veel geleerd, denkt Verstappen. ‘We hebben een goed gevoel, dit is een positieve start van het weekend.’ Toch blijft hij voorzichtig in zijn uitspraken: ‘We moeten er wel staan morgen.’

Mogelijk mediums in Q2?

Op de mediumband zag Red Bull er goed uit in VT2, zegt Verstappen. 'We zijn op die band sneller dan de andere teams.' Dat opent mogelijkheden qua strategie: het team kan op mediums door Q2 proberen te komen, en zo op de medium band starten op zondag. Dat is, volgens Verstappen, 'zeker een optie'. Op harde banden is de slijtage laag, vertelt de Nederlander. Dat heeft mogelijk te maken met de ijle lucht in Mexico. Die heeft effect op zowel de downforce als het vermogen van de auto. 'Er is minder grip, maar als coureurs voel je het niet zo in de auto. De motor loopt minder door de hoogte van het circuit, maar het gaat prima.'

In het verleden heeft Verstappen hier veel succes gehad; hij won zelfs in 2017 en 2018. De Nederlander is echter maar gematigd enthousiast over de baan zelf. 'De middensector is wel leuk, maar de andere bochten zijn alleen haaks.' Uiteindelijk maakt het hem dat echter niet zoveel uit. 'Ik vind het geen probleem, zolang de auto maar goed gaat.'

Update 09.35u (06/11) | Verstappen geen last van ijle lucht Mexico in de cockpit

Max Verstappen heeft aangegeven geen last te hebben van de ijle lucht nabij Mexico-Stad. Omdat het circuit op 2,2 kilometer boven zeeniveau ligt, is de lucht er dunner, wat betekent dat de coureurs ook relatief minder zuurstof binnenkrijgen tijdens het ademhalen. Geen enkel probleem voor de Nederlander, die het in de paddock wel voelt, maar in de cockpit gelukkig niet.

Olav Mol vroeg Verstappen na afloop van de vrijdag voor Ziggo Sport naar zijn ervaring in de RB16B op Autódromo Hermanos Rodríguez. Had hij last van de ijle lucht? 'Nee, alleen als je de trap oploopt, maar niet in de auto zelf', suggereerde de Red Bull-coureur. Aan de andere kant leveren de coureurs ook minder fysieke inspanning omdat er minder grip ligt op het circuit. 'Dat balanceert elkaar dus mooi uit.'

Verstappen waakt voor terugverend Mercedes

Ook laat hij zich nog even kort uit over titelconcurrent Lewis Hamilton en Mercedes. Op de vrijdag oogde de Duitse rivalen niet zo sterk als in de voorgaande races, maar de Limburger rekent zich nog niet rijk: 'Vandaag zag het er goed uit, maar je weet nooit wat zij doen. Ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik had gewoon een goede dag. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat me in Amerika overkwam (toen kende hij een ondermaatse vrijdag, red.).'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws