'Na analyse van Verstappens longrun is Mercedes bang dat er meer in het vat zit' Formule 1
Formule 1

'Na analyse van Verstappens longrun is Mercedes bang dat er meer in het vat zit'

'Na analyse van Verstappens longrun is Mercedes bang dat er meer in het vat zit'

Bij Auto, Motor und Sport is een verklaring gegeven voor de tegenvallende vorm van Mercedes in Mexico. In de eerste vrije training kwam het Duitse team nog aardig mee met Red Bull Racing, maar in de middagsessie moesten Lewis Hamilton en Valtteri Bottas bijna een halve seconde toegeven op Max Verstappen. In het beste geval is het gat tussen de twee titelconcurrenten nog steeds erg groot, en teambaas Toto Wolff kijkt dan ook met grote zorgen naar de rest van het weekend.

'Verstappens voorsprong van 0,424s over Hamilton is wellicht niet enorm representatief, maar met de meest gunstige berekeningen is het gat tussen Verstappen en de Mercedessen nog steeds drie-en-een-half tienden', wordt beargumenteerd bij het Duitse medium. Mercedes heeft aangegeven balansproblemen te kennen, maar wanneer deze opgelost zijn, zou dit ze niet eens een volle tiende aan rondetijd bieden.

'Na het analyseren van Verstappens longrun op de mediumband is Mercedes bang dat de Nederlander nog meer in het vat heeft', zo wordt de analyse vervolgd. Van Sergio Pérez wordt overigens ook nog meer verwacht. De wedstrijdsnelheid van de Mexicaan zat slechts zeven honderdsten van die van zijn teamgenoot af. Mocht Pérez in de kwalificatie dus posities verliezen dan zal hij deze in de Grand Prix zelf met eenvoud goed kunnen maken.

Waar gaat het mis bij Mercedes?

Mercedes heeft het vooral zwaar na het tweede trage gedeelte van Autódromo Hermanos Rodríguez. In de snelle bochten kan de W12 simpelweg niet zoveel kerbs nemen als de RB16B, terwijl de banden van de zwarte bolides totaal oververhit zijn wanneer Hamilton en Bottas in die tweede sector aanzetten. Een verklarende waarde is dat Mercedes met veel minder downforce rijdt dan Red Bull, om zo op het rechte stuk tijd te winnen.

Die lagere mate van downforce staat toe dat de auto meer glijdt in de snellere bochten. Door dit glijden schuurt het rubber van de banden meer tegen het asfalt dan bij bijvoorbeeld concurrent Red Bull, waardoor het rubberoppervlak opwarmt. Zodoende is de verhitting van de Pirelli-compounds deels te verklaren voor de lagere mate van downforce waarmee Mercedes moet rijden om op het rechte stuk ook maar enigszins op te kunnen tegen het geweld van Red Bull en Honda.

Wolff: 'Als het op veel downforce aankomt, is Red Bull nou eenmaal beter'

Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff helpen de aerodynamische eigenschappen van het Mexicaanse asfalt zijn team ook totaal niet mee. 'Als het op veel downforce aankomt, is Red Bull nou eenmaal beter', geeft hij toe, refererend naar de Grand Prix van Monaco, waarin Mercedes geen schijn van kans maakte. Om die oververhittingsproblemen in de laatste sector tegen te gaan staat Mercedes voor een flinke uitdaging wat de afstelling van de bolide betreft.

'Je kan maar een bepaalde hoeveelheid van de auto vragen met een inferieur pakket. Op een gegeven moment vind je de limiet', bromde de Oostenrijker na de vrijdag. De zorgen van Wolff worden uitvergroot door zijn teamleden, die ook twijfelen over of Mercedes een vuist kan maken tegen Red Bull. 'Ze hebben nog reserves in de longruns', vreesde een Mercedes-ingenieur, die deze zorg uitsprak na de vrijdag in Mexico.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws