lando norris mclaren ferrari charles leclerc andrea kimi antonelli mercedes pierre gasly alpine gabriel bortoleto stake kick sauber aston martin lance stroll fernando alonso zondag gp china 2025 Formule 1
Formule 1

Update | Verstappen ontloopt gridstraf, Red Bull als schuldige aangewezen na knullige fout

lando norris mclaren ferrari charles leclerc andrea kimi antonelli mercedes pierre gasly alpine gabriel bortoleto stake kick sauber aston martin lance stroll fernando alonso zondag gp china 2025

Max Verstappen klokte in de sprintkwalificatie in Miami de vierde tijd, maar moet nog even vrezen voor zijn startplek op de tweede rij. De wereldkampioen moet zich namelijk melden voor een vergrijp waar hij zelden mee te maken heeft gehad: te langzaam rijden. Als het aan Lance Stroll ligt, blijft het daar echter niet bij, en wordt de Nederlander ook bestraft vanwege in de weg rijden.

Verstappen moet zich om 23:50 uur Nederlandse tijd melden bij de wedstrijdleiding, waar Derek Warwick als oud-coureur aanwezig is. Verstappen overschreed namelijk de deltatijd in zijn langzame ronde. Deze maximale sectortijden worden vastgesteld door de wedstrijdleiding om te vermijden dat coureurs té langzaam rijden. In het verleden heeft dit echter zelden tot straffen geleid. Meestal krijgen coureurs voor dit vergrijp een waarschuwing.

Als Verstappen toch een straf krijgt, kan hij terugvallen tot achter George Russell en mogelijk ook beide Ferrari-coureurs. Verstappen zette de vierde tijd neer, achter beide McLaren-coureurs en polesitter Kimi Antonelli, en zal de schade zoveel mogelijk willen beperken, tot Red Bull Racing in Imola met verdere upgrades komt. In Spanje worden vervolgens ook de flexibele vleugels weer aangepakt. Verstappen staat nu twaalf punten achter kampioenschapsleider Oscar Piastri.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Stroll roept op tot straf tegen Verstappen

Lance Stroll hoopt dat Verstappen ook vanwege een ander moment wordt aangepakt. De Canadees viel in SQ1 als zestiende af, nadat hij in de afgelopen raceweekenden ook al constant tot de afvallers behoorde. De Aston Martin-coureur wijt zijn uitschakeling echter aan het in de weg rijden van Verstappen. Aston Martin maakte de keuze om Stroll vroeg op pad te sturen, waardoor de coureur veel last van verkeer had.

Voor het aanremmen van de laatste bocht moest Stroll nog even om Verstappen rijden. Stroll verbeterde zich in die sector niet, en viel dus af. Het moment wordt nu nog niet onderzocht, maar wat Stroll betreft komt daar snel verandering in. 'Ik had overal in de ronde last van verkeer', vertelt hij bij F1TV. Dat is ook niet verrassend, aangezien hij op pad werd gestuurd op het moment dat de rest nog aan de voorbereiding bezig was. 'Verstappen reed gewoon compleet in het midden van de baan in de laatste bocht.'

'Ik moest dus aan de binnenkant van de baan remmen voor de bocht, en ik verloor daar drie of vier tienden van een seconde', meent de 26-jarige. 'We gaan dus zien wat hiermee gebeurt. Dit kost je simpelweg rondetijd. Je gooit gewoon een paar tienden weg.' Stroll kwam een tiende tekort op een plekje in SQ2. Hoewel Verstappen geen concurrent van hem is, hoopt hij toch dat de FIA ingrijpt. 'Ik hoop dat ze dit onderzoeken, want als we dit allemaal mogen doen, en gewoon op de ideale lijn kunnen blijven rijden, is dat niet echt leuk voor jongens in snelle ronden, maar we gaan zien wat ermee gebeurt.'

Update (03/05) 01:20u | Verstappen ontloopt gridstraf, Red Bull als schuldige aangewezen na knullige fout

De wedstrijdleiding heeft Max Verstappen na de sprintkwalificatie geen gridstraf of enige andere straf gegeven. De wereldkampioen moest zich melden bij de FIA-stewards, nadat hij te langzaam reed in een van zijn rustigere ronden in de sprintkwalificatie. Derek Warwick en zijn collega's oordeelden echter dat de fout bij Red Bull lag, dat een officiële waarschuwing krijgt.

Verstappen was in een langzame ronde in SQ2 zes seconden langzamer dan de maximaal toegestane tijd in de kwalificatiesessies. Op telemetriegegevens was te zien dat Verstappen geen last van verkeer had, en dat hij op constante snelheid rondreed. De wedstrijdleiding benadrukt dat het duidelijk te zien was dat Verstappen zich op een langzamere deltatijd richtte dan toegestaan was.

Red Bull bevestigde hij het verhoor dat het team de deltatijd verkeerd geprogrammeerd had, waardoor Verstappen zes seconden aan zijn deltatijd toegevoegd kreeg. De wereldkampioen zag in de cockpit dus constant dat hij zich aan de deltatijd hield, terwijl hij in werkelijkheid zes seconden te langzaam reed. Red Bull stelde het probleem na die langzame ronde van Verstappen vast, en gaf de Limburger meteen de opdracht om voortaan te zorgen dat hij minimaal zes seconden onder de deltatijd zou blijven. Dat deed Verstappen ook, zoals bevestigd werd door de wedstrijdleiding.

Hoewel Verstappen de regels overtrad, erkende de wedstrijdleiding dat Verstappen niet onnodig langzaam reed op basis van de informatie, die hij tot zijn beschikking had. Hij reed verder bij niemand in de weg en veroorzaakte geen gevaarlijke situaties. Daarom vond de wedstrijdleiding een straf voor Verstappen onnodig. Red Bull kreeg wel een officiële waarschuwing.

De wedstrijdleiding stelde verder ook geen onderzoek in naar het moment waar Lance Stroll zich over beklaagde. Aangezien Verstappen geen rechtstreekse concurrent van Aston Martin is, lijkt het onwaarschijnlijk dat het Britse team een officiële klacht zal indienen. Daarmee behoudt Verstappen zijn vierde startplek dus.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws