christian horner toto wolff 2025 1 Formule 1
Formule 1

Horner luidt de noodklok: 'Ze hebben een tabel aan ons voorgelegd'

christian horner toto wolff 2025 1

Christian Horner is al enkele jaren kritisch op de 2026-regels, net als Max Verstappen. Het lijkt er inmiddels op dat beide heren van Red Bull Racing gelijk krijgen in hun uitspraken dat de nieuwe motoren voor bizarre taferelen kunnen zorgen. De FIA is het inmiddels eens met Horner en Verstappen, en probeert de regels nog aan te passen, maar lijkt daarbij op tegenstand van Mercedes te stuiten.

Na de vrije training in Miami reageerde de teambaas van het Oostenrijkse team eerst op de verhoudingen op het asfalt. 'Ik denk het wel', reageert Horner als hem door Sky Sports F1 gevraagd wordt of het weer een weekend met kleine verschillen wordt. 'Het is heel warm, en de kerbstones zijn meedogenloos voor deze auto's. Iedereen heeft de auto enorm stijf afgesteld, en je ziet dus ook dat ze nogal agressief over de kerbstones rijden.' Vooral in het krappe middengedeelte vormt dit een probleem voor de grote 2025-auto's.

Horner licht tipje van de sluier op

'Daarnaast heb je nog bandendegradatie in de race', vervolgt Horner. 'Dit is een circuit waarop je kunt inhalen, en het is daarnaast ook een sprintweekend, waarbij er heel veel punten te verdelen zijn. Alles is dus mogelijk', zo sluit Horner zijn antwoord met een populaire uitspraak af. Red Bull lijkt gezien die uitspraken te gaan kiezen voor een afstelling voor de race. Voor Red Bull is het in ieder geval veelbelovend dat Verstappen bij de hoge temperaturen al zo goed voor de dag kwam. Op zondag wordt meer bewolking, en worden mogelijk enkele onweersbuien verwacht, waardoor de baantemperatuur dan wat verder kan zakken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner luidt de noodklok: 'Ze hebben een tabel aan ons voorgelegd'
De RB21 in de volle zon.

Verstappen heeft vaker aangegeven dat hij geen fan is van sprintweekenden, maar de wereldkampioen presteert in die weekenden vaak wel goed. 'Je hebt te maken met een enorm drukke vrijdag, en daarna heb je 's ochtends de sprintrace', geeft Horner aan. 'Daarna kun je eigenlijk pas voor het eerst de afstelling weer veranderen, en dan kom je opeens terecht in het normale schema van het weekend. Iedereen heeft zich inmiddels wel aangepast aan de uitdagingen van sprintweekenden, maar voor de engineers is het behoorlijk intens.'

Tsunoda zonder Verstappen-obsessie

Horner heeft daarnaast ook twee auto's met verschillende specificaties dit weekend. Verstappen heeft een nieuwe vloer gekregen, terwijl Yuki Tsunoda tot Imola moet wachten. De Japanner werkte afgelopen week wel een test in de RB19 af op Silverstone. 'Dat ging er meer om dat hij meer tijd in de auto krijgt, en kan wennen aan de engineers en hoe het team werkt', zo legt Horner uit dat er niet te veel achter die test gezocht hoeft te worden.

'Yuki zit nu in zijn vijfde jaar, en heeft al veel ervaring. Wat me aan hem is opgevallen, is dat hij geen obsessie heeft voor wat Max doet', vertelt een tevreden Horner over zijn nieuwe coureur. 'Hij richt zich gewoon op zijn afstelling met zijn engineer en probeert niet na te apen wat aan de andere kant van de garage gebeurt. Ik denk dat dit wel de juiste aanpak is.' Hoewel Tsunoda slechts zestiende in het kampioenschap staat, heeft hij tot nu toe een redelijk goede indruk achtergelaten bij het hoofdteam van Red Bull.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen saoedi arabie zaterdag 1 yuki tsunoda 1
Tsunoda accepteert voorlopig dat Verstappen enkele maatjes te groot is.

FIA geeft Red Bull gelijk

Horner sprak verder ook uitgebreid over de meest recente vergadering van de F1 Commission, waar de teambazen met de FIA spraken over de motorreglementen voor de komende jaren. 'Ik kan niet al te veel in detail treden over wat daar besproken is, maar er is gesproken over welke motoren we in de toekomst van de Formule 1 moeten gebruiken. Dan hebben we het wel over twee, drie, of vier jaar in de toekomst', benadrukt de Brit.

De regels voor 2026 gaan dus niet volledig op de schop, bevestigt de Red Bull-teambaas daarmee. 'Er wordt wel nog gesproken over het aanpakken van wat details van de 2026-regels, en de FIA heeft eindelijk goed naar die reglementen gekeken. Ze zien ook dat we komend seizoen tijdens een Grand Prix veel lift and coast gaan zien', vertelt Horner, die erop doelt dat het elektrische deel van het vermogen halverwege de rechte stukken weg kan vallen. Verstappen en Horner waarschuwden hier in 2023 al voor, maar werden destijds niet serieus genomen.

Deze elektrische componenten zijn in 2026 verantwoordelijk voor de helft van het vermogen. Om dit tegen te gaan, wordt gesproken over het verlagen van het elektrische vermogen, om te zorgen dat de batterij het langer volhoudt. 'Veel coureurs zullen niet blij zijn met het wegvallen van het vermogen, dus het inhalen zal niet zo uitzien als je graag wilt zien.' Horner doelt erop dat Formule E-taferelen denkbaar zijn, waarbij de snelheidsverschillen enorm worden als coureurs de helft van hun vermogen verliezen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen vrijdag saoedi arabie 1 christian horner red bull racing rb21
De FIA beseft eindelijk dat Horner en Verstappen gelijk hebben

De FIA heeft nu een ingreep voorgelegd aan de teams. 'Ze hebben een tabel aan ons voorgelegd waarbij de technische specificaties hetzelfde blijven, maar het vermogen van de batterij in de race lager wordt, zodat je eigenlijk een soort push to pass krijgt', deelt Horner. 'Ik denk dat dit goed zou werken als je aan het grotere geheel in de Formule 1 denkt. Zo veranderen we de regels niet, of het maximale vermogen, maar wel hoe dat vermogen ingezet wordt.' Volgens Olav Mol zou het elektrische deel van het vermogen dat geen 50, maar slechts 36 procent van het totale vermogen leveren in de races.

Wolff ligt dwars

Waar Mercedes-klant Andrea Stella bereid is om mee te denken, heeft Toto Wolff duidelijk gemaakt dat hij niet zal instemmen met de voorgestelde wijziging. 'We hebben een duidelijke meerderheid nodig om dit te veranderen, maar soms moet je ook aan de sport denken. We denken allemaal dat we goede power units voor volgend jaar hebben. We moeten echter vermijden dat we in de kwalificatie al soms het vermogen verliezen.' Voor een regelwijziging op dit gebied mag maximaal één fabrikant tegenstemmen, bevestigt Horner. Als Mercedes dus tegen stemt, moet de rest allemaal voor een regelwijziging stemmen.

'In de races kan dit behoorlijk extreem worden op bepaalde circuits', voorspelt Horner. 'DRS zal effectief niet beschikbaar zijn, omdat je op de rechte stukken met heel weinig downforce rijdt als je de batterijen oplaadt. Zou het dan zo slecht zijn om een push to pass-knop te hebben?' vraagt Horner zich af. 'We moeten zorgen dat de Formule 1 er goed opstaat, en dat de race spannend is en de verschillen klein. Als coureurs halverwege het rechte stuk moeten liften, dan is dat behoorlijk slecht. Soms moet je je eigen belangen vergeten, en doen wat goed is voor de Formule 1.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws