Update | Verstappen over DRS-probleem voor GP Monaco: 'Verwacht dat het opgelost is' Formule 1
Formule 1

Update | Verstappen over DRS-probleem voor GP Monaco: 'Verwacht dat het opgelost is'

Update | Verstappen over DRS-probleem voor GP Monaco: 'Verwacht dat het opgelost is'

Max Verstappen moest zijn tweede run in Q3 staken door een probleem met zijn DRS-systeem, waardoor de Nederlander geen gooi kon doen naar de poleposition. Gelukkig voor de wereldkampioen was zijn tijd die al stond goed genoeg voor de tweede plaats, waardoor hij vanaf de voorste rij mag starten. Even werd er bij het publiek gevreesd voor een nieuw probleem met de motor, maar het bleek de DRS te zijn en het lijkt eenvoudig op te lossen, aldus Verstappen.

In gesprek met De Telegraaf na afloop van de kwalificatie was Verstappen ogenschijnlijk rustig, nadat er voor de zoveelste keer dit seizoen iets fout ging bij Red Bull Racing. 'Dit hebben we vorig jaar ook al vaak gehad', zo wijst hij naar de problemen met zijn DRS-systeem, die hij afgelopen seizoen onder andere tijdens de kwalificatie op Zandvoort ondervond. 'Maar ook tijdens heel veel trainingen. Normaal gesproken is dat wel snel te verhelpen, ja. Alle kwalificaties is Ferrari dit seizoen snel geweest. Als je dan ook nog wat tijd wint met nieuwe onderdelen, is dit een redelijk normaal resultaat.'

Voor Red Bull was het sowieso niet het beste weekend vooralsnog, zo vindt de Nederlander. 'Wij hadden dit weekeinde niet echt een topbalans in de auto, al was dit in de kwalificatie wel beter. Maar zij hebben updates en wij niet. Dit was dus wel een beetje te verwachten', zo toont hij zich niet verbaasd dat hij de poleposition aan zijn concurrent moest laten op de zaterdag in Barcelona. 'Wij moeten ons op onszelf concentreren en zorgen dat we de komende wedstrijden genoeg updates meebrengen. Vooral om een stap te kunnen maken over één ronde.'

Ferrari ook op longrun competitief aan Red Bull

Toch lijkt het er niet allemaal slecht uit te zien voor Red Bull, want de snelheid op de longrun zag er juist erg goed uit, zo zag ook Verstappen, die daar wel gelijk een kanttekening bij maakt. 'Maar Ferrari heeft tijdens de derde training ook wat longruns gedaan en je ziet dat ze daar toch ook wat snelheid hebben gevonden in vergelijking met vrijdag. Onze longruns vrijdag zagen er goed uit, maar als ik naar Ferrari kijk vandaag denk ik niet dat we die voorsprong nog hebben. Het zag er bij hen goed uit. En als je achter iemand rijdt, slijten de banden natuurlijk ook sneller.'

Mede vanwege die bandenslijtage en een layout die het inhalen niet makkelijk maakt, is de start van enorm belang. 'De start kan belangrijk zijn. Als er een kans is richting bocht één, dan ga je ervoor als coureur. Zo niet, dan wacht je af of er nog een andere mogelijkheid is en of we een pakket hebben om competitief te zijn tijdens de race', zo spreekt de Nederlander uit ervaring, nadat hij tijdens de vorige editie weliswaar de eerste bocht als nummer één in dook, maar toch de overwinning aan zijn concurrent van Mercedes moest laten. 'Vorig jaar pakte ik ook de leiding na de start, maar waren we uiteindelijk niet snel genoeg.'

Wedden dat Verstappen de GP van Spanje wint vanaf P2? Ontvang 1,9 keer je inzet!

Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Update 11.00u (22/05) | 'Red Bull vertrouwt erop dat DRS-probleem Verstappen verholpen is'

Red Bull Racing vertrouwt erop dat het DRS-probleem van Max Verstappen verholpen is. Dat meldt Telegraaf-journalist Erik van Haren zondagochtend. De Nederlander kampte met een niet werkend DRS-systeem tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje, maar dat probleem zou nu verholpen moeten zijn.

Daarnaast vertelt Van Haren ook dat het DRS-probleem van Verstappen van zaterdag een ander probleem is dan uit het verleden. Vorig seizoen kampte de de regerend wereldkampioen ook al enkele keren met problemen met de DRS. De oorzaak van die problemen zou niet aan elkaar verbonden zijn. Wat het exacte probleem precies was, is niet bekend.

Update II 13.12u (22/05) | Red Bull vervangt DRS-onderdelen om probleem Verstappen op te lossen

Red Bull Racing heeft enkele onderdelen van het DRS-systeem van Max Verstappens RB18 vervangen om de problemen van de kwalificatie te verhelpen. Dat meldt Autosport-journalist Luke Smith. Verstappen kon door de problemen geen tweede poging doen in het derde deel van de kwalificatie van de Grand Prix van Spanje doen.

De onderdelen die vervangen zijn, zijn de scharnieren waarmee het DRS-systeem vastzit en het onderdeel waarmee de DRS wordt geactiveerd. Doordat de onderdelen niet afwijken van de spec van de vervangen onderdelen, wordt er, ondanks het parc fermé-reglement, geen straf uitgedeeld aan Verstappen en Red Bull.

Update III 15.32u (22/05) | Red Bull van Verstappen kent alsnog DRS-problemen tijdens GP Spanje

Max Verstappen kent alsnog DRS-problemen tijdens de Grand Prix van Spanje. De RB18 van de regerend wereldkampioen gaat daardoor niet snel genoeg om de aanval op de auto voor hem te kunnen openen. Op het moment van schrijven is dat George Russell voor de tweede plaats in de race.

Het probleem met de DRS zou verholpen moeten zijn. Er werden immers onderdelen vervangen om ervoor te zorgen dat het probleem niet meer zou voorkomen in de wedstrijd. Nu is er toch wat aan de hand, gezien de klep op de achtervleugel soms wel, soms niet en af en toe heel kort opengaat,

Update IV 17.12u (22/05) | Marko: DRS-problemen Verstappen veroorzaakt door gewichtsvermindering

Max Verstappen kende problemen met zijn DRS-systeem door de gewichtsvermindering van de RB18. Dat vertelt Helmut Marko in gesprek met de Duitse tak van Sky Sports F1. Dat zou meteen ook een verklaring zijn voor het feit dat Sergio Pérez geen problemen heeft met de DRS.

Pérez heeft de upgrades, die voor gewichtsvermindering zorgen, namelijk nog niet. Verstappen al wel, geeft ook Marko toe. Tijdens de Grand Prix van Spanje kende Verstappen meermaals het probleem dat zijn DRS niet, heel kort, of dan weer wel helemaal openging. Daardoor kon hij George Russell lange tijd niet inhalen.

Update V 13.40u (23/05) | DRS-probleem Verstappen opgelost in Monaco: 'Daar maakt twee kilo meer of minder niet uit'

Helmut Marko had al aangegeven dat de problemen bij Max Verstappen met de DRS kwamen door de vermindering van het gewicht. De Oostenrijker geeft toe dat Red Bull Racing te ver is gegaan in het verwijderen van de kilo's, waardoor enkele onderdelen gingen buigen. In Monaco zal het probleem niet meer voor moeten komen.

Tijdens de kwalificatie kon Verstappen de tijd van Charles Leclerc niet meer verbeteren, waardoor poleposition opnieuw naar de Monegask ging. Eerst dacht de Nederland aan gebrekkige motor, maar uiteindelijk bleek de DRS het probleem te zijn. De sleutel van deze problemen ligt bij het gewichtsverlies van de RB18. 'We zijn een grens over gegaan', stelt Marko bij Motorsport-Magazin. 'Onderdelen zijn gaan buigen en konden hun stijfheid niet meer behouden. Het is haast alsof je over een koord moet dansen.'

De problemen zullen voor de race in Monaco opgelost zijn. De Grand Prix in Monte Carlo wordt aankomend weekend al verreden, maar dat moet geen probleem zijn voor Red Bull. 'De dagen hebben 24 uur, dus ik verwacht geen problemen. Bovendien maakt twee kilo meer of minder niet uit in Monaco. Er zit nu gewoon iets in het systeem en we moeten overwegen om veiligere keuzes te maken', aldus Marko.

Update VI 13.50u (27/05) | Verstappen over DRS-probleem voor GP Monaco: 'Verwacht dat het opgelost is'

Max Verstappen verwacht dat het DRS-probleem wat hij tijdens de Grand Prix van Spanje kende voor de race in Monaco is opgelost. De Red Bull Racing-coureur zegt dat het team naar het probleem heeft gekeken afgelopen week en dat het nu opgelost zou moeten zijn.

Tegenover onder andere F1Maximaal.nl zegt Verstappen in aanloop naar de Grand Prix van Monaco: 'Normaal gesproken gebruiken we dezelfde achtervleugel, en ik ga ervan uit dat het is opgelost', legde hij uit. 'Mocht dat niet het geval zijn, dan scheelt het dat DRS hier niet zo van belang is', zei Verstappen met een glimlach.

In Barcelona zei Verstappen dat het een specifiek probleem was van de achtervleugel die hij daar gebruikte. 'Die zit dit weekend weer op de auto, maar ik verwacht dat het opgelost is', antwoordde de Limburger vrijdag desgevraagd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws