De race van Hamilton | Profiteerde Verstappen van Hamiltons pech? 'Kunnen deze motor beter sparen' Formule 1
Formule 1

De race van Hamilton | Profiteerde Verstappen van Hamiltons pech? 'Kunnen deze motor beter sparen'

De race van Hamilton | Profiteerde Verstappen van Hamiltons pech? 'Kunnen deze motor beter sparen'

In 'De race van' houdt F1Maximaal.nl iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Lewis Hamilton, die na een hopeloze start in Spanje laatste lag en op wilde geven, maar daarna toch terugkwam tot de vijfde plaats.

Mercedes kwam vol goede moed naar Barcelona, het Duitse team bracht een groot pakket aan updates mee en dat was ook meteen te zien op de baan. Op vrijdag konden Hamilton en George Russell binnen een seconde blijven van de Ferrari's in de eerste vrije training. In de tweede training reden de Mercedes-coureurs zich zelfs naar P2 en P3.

In de derde training stond Mercedes weer sterk en moest Hamilton slechts twee tienden toegeven op Charles Leclerc en Max Verstappen. We zagen dan ook weer een lachende Hamilton voor de camera bij Sky Sports: 'Ik ben heel erg blij, de auto voelt veel beter aan en ik ben het team dankbaar dat ze niet opgegeven hebben en bleven pushen.'

Race incident met Magnussen

Na een positieve start van het raceweekend in Barcelona was het resultaat in de kwalificatie ook aangenaam. Hamilton werd weliswaar verslagen door zijn teamgenoot George Russell, maar kon toch tevreden zijn met een zesde plaats. De Brit mocht zodoende vanaf de derde startrij de Grand Prix van Spanje aanvangen. Bij de start kwam Hamilton redelijk van zijn plek, in bocht 1 behield de Mercedes-coureur zijn zesde positie. Toch werd de Brit door Carlos Sainz naar de binnenkant van bocht 1 gedwongen en kon daardoor niet de snelste lijn rijden. Kevin Magnussen maakte gebruik van de situatie en zat in bocht 1 al aan de buitenkant, vlak achter Hamilton.

In bocht 2 was de situatie niet veel anders, Hamilton werd nu zelfs nog verder naar buiten gedwongen door Carlos Sainz. De Brit zat zelfs tegen de kerbs aan en verloor daar momentum richting bocht 3. Het gevecht met Sainz vervolgde zich aldaar en de Ferrari-coureur kwam als winnaar uit de bus en sloot aan op P5, met Hamilton nog altijd op P6. Toch probeerde Hamilton de Spanjaard bij het ingaan van bocht 4 nóg een keer aan de binnenkant te verschalken, de bocht waar Hamilton geen goede herinneringen aan heeft door zijn botsing met Nico Rosberg in 2016.

Dat was dezelfde race waar Max Verstappen zijn eerste overwinning in behaalde. De inhaalpoging bij Sainz was vrijwel een kopie van wat Hamilton destijds probeerde bij Rosberg, alleen was de Brit nu minder agressief in zijn aanpak. Sainz verdedigde, net als Rosberg in 2016, de binnenkant en ditmaal hield Hamilton zich in, ging van zijn gas en gaf voorrang aan Sainz, die recht had op de ideale lijn, deze ook nemen.

Het was precies op dat moment dat Magnussen zijn kans schoon zag om Hamilton aan de buitenkant te passeren. De Brit moest achter Sainz van zijn gas en verloor daardoor momentum in bocht 4 en de Deense Haas-coureur ging buitenom. Hoewel Hamilton voor Magnussen lag en recht op de ideale lijn had, welke wat meer aan de binnenkant van bocht 4 ligt, had Magnussen plaats aan de buitenkant om Hamilton te passeren. De Deen had duidelijk meer snelheid en zo kwamen de coureurs zij aan zij door de toch wat krappe bocht 4.

Magnussen reed vlak naast Hamilton om zo zegt hij zelf: 'Zo dicht mogelijk op de ideale lijn te zitten en niet op het vuile gedeelte van de baan.' De samenloop van omstandigheden was ongelukkig want Hamilton had een moment van onderstuur, moest corrigeren en raakte daarbij Magnussen, die van de baan afvloog. Het resultaat was een lekke band voor Magnussen en schade bij Hamilton. Beide coureurs moesten terug naar de pits in de eerste ronde van de race en Hamilton keek tegen 30 seconden achterstand aan op de eerst volgende auto voor hem op P18.

Van wanhoop naar de top vijf

De situatie dreef Hamilton tot wanhoop, de Mercedes-coureur meldde in de derde ronde over de boordradio: 'We kunnen deze motor beter sparen als ik jullie was, sorry.' Waarop zijn team antwoordde: 'Lewis, we denken dat we hier nog steeds punten kunnen behalen, P8 of misschien wel beter.' Daar waar de Brit normaliter zegt nooit op te geven, leek hij dat in deze situatie toch te willen doen. Gelukkig voor Hamilton zelf, spoorde zijn team hem aan om door te gaan en dat was achteraf gezien zeker de juiste beslissing.

De wedstrijdleiding beschouwde het incident, met recht, een race-incident, het werd Hamilton verteld over de boordradio in de twaalfde ronde, waarop de Britse coureur cynisch reageerde: 'Natuurlijk.' Het was in diezelfde ronde dat Hamilton de eerste auto's passeerde. Williams-coureurs Alexander Albon en Nicholas Latifi werden ingehaald toen zij in de pits kwamen voor hun eerste stop.

Hamilton werd bij zijn eerste stop op de zachte band gezet door Mercedes en hielp hiermee wellicht indirect Verstappen aan zijn race-overwinning. Hamilton was een van de snelste coureurs op de baan en zijn banden hielden het, ondanks de zware auto vol brandstof, goed uit. Hamilton werd pas na 22 ronden voor zijn tweede stop naar binnengehaald. De strategen van Red Bull Racing zullen deze eerste stint van Hamilton met alle zekerheid hebben bekeken om zo voor dezelfde aanpak te kiezen met Verstappen, en hiermee Russell voorbij te komen. Na zijn tweede pitstop viel Hamilton weer terug naar P19, vlak voor Magnussen en vanaf dat moment begon de Brit aan zijn opmars.

Hamilton gaat voorbij aan Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Spanje. (Foto: Mercedes AMG F1)
Hamilton gaat voorbij aan Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Spanje. (Foto: Mercedes AMG F1)

In zijn tweede stint was Hamilton de snelste coureur op de baan, in zijn 29e ronde zette de Brit de snelste tijd neer met een 1:26.990. Daarmee was Hamilton bijna 8 tienden sneller dan de coureurs in de top drie. Charles Leclerc was inmiddels uitgevallen. De snelheid was er dus duidelijk bij de Mercedes-coureur en halverwege de race wist Hamilton Vettel in te halen voor P9.

Een aantal ronden later schoot Hamilton door stops bij de andere coureurs zelfs naar P6 achter Sainz. De inhaalacties in zijn opmars waren recht door zee, met DRS en een snellere auto dan de coureurs in het middenveld baande de Mercedes-coureur zich een weg door het veld. In ronde 47 kwam Hamilton een oude bekende tegen in de vorm van Magnussen, de Haas-coureur reed met schade en werd al na driekwart race op een ronde gezet door de Brit.

Problemen met de auto

Een ronde later kwam Hamilton binnen voor zijn laatste stop en ging hij opnieuw naar de zachte band. Zijn laatste stint was wederom indrukwekkend, hij was de snelste coureur op de baan en vloog de ene na de andere coureur voorbij die hem, door zijn pitstop, weer hadden ingehaald. Esteban Ocon en Lando Norris waren geen partij tegen de snelheid van de Mercedes op de zachte band. Toch moest de Mercedes-coureur opletten want hij kreeg een waarschuwingsvlag voor het meermaals overschrijden van de baanlimiet, hetgeen er voor zorgde dat hij daarna netjes binnen de lijntjes bleef rijden.

Hamilton sloot aan achter Sainz en Valtteri Bottas. De Fin werd ingehaald door Sainz voor P4 en Hamilton volgde met een mooie inhaalactie aan de buitenkant van bocht 4. Hierna werd de achtervolging ingezet op Sainz. De Ferrari-coureur stond op oudere banden en Hamilton profiteerde in ronde 60 en ging voorbij aan de Spanjaard voor P4.

Daarna sloegen de problemen toe bij Mercedes en Hamilton. De coureur werd aan het begin van de race al meermaals gevraagd om te liften omdat de temperaturen in de motor erg hoog lagen. Verassend is dat natuurlijk niet want het was met zo'n 34 graden en een baantemperatuur van wel 50 graden heel erg warm in Barcelona. Met nog twee ronden te gaan werd kwam zij ingenieur over de radio: 'Lewis, we moeten zoveel mogelijk liften, zelfs als we daardoor een positie verliezen. We hebben een hoog risico om uit te vallen.'

Sainz profiteerde en kon in de één na laatste ronde Hamilton weer inhalen. Toch konden Hamilton en Mercedes zijn met de vijfde plaats in Barcelona, de Britse coureur liet een sterke race pace zien en schoof liefst veertien plaatsen op. Na de race, zei Hamilton tegenover Sky Sports: 'Het is verschrikkelijk om zo ver achter te liggen, maar je moet je hoofd omhoog houden en blijven pushen.' Alhoewel Hamilton een puike race reed, moeten we de credits voor het 'hoofd omhoog houden' toch echt aan zijn team geven.

Door: Jasper Sala

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws