Verslag VT2 | Verstappen moet op hardere compound twee Ferrari's voor zich dulden Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Verstappen moet op hardere compound twee Ferrari's voor zich dulden

Verslag VT2 | Verstappen moet op hardere compound twee Ferrari's voor zich dulden

Carlos Sainz en Charles Leclerc hebben de laatste trainingssessie in Oostenrijk als snelste afgesloten. De Ferrari-rijders voerden daarmee de boventoon, maar deden dit wel op een bandencompound zachter dan directe concurrent Max Verstappen. De Nederlander verreed zijn stint op de zachte band met veel brandstof aan boord, en dat vertekent het beeld een beetje. Wat duidelijk geworden is in de tweede vrije training is dat het zeer spannend gaat worden gedurende de sprint- en hoofdrace.

De tweede vrije training is tijdens een sprintrace-weekend vooral nuttig om de strategische eigenschappen van de banden te bepalen, gezien de kwalificatie in Oostenrijk natuurlijk verreden werd op vrijdag. Zodoende was het zaak voor de meeste teams om informatie te verzamelen, en onder meer Alfa Romeo en Haas deden dit vanaf de allereerste minuten al. Na een dikke vijf minuten schoot ook Max Verstappen het circuit op onder luid gebrul van de Oranjefans.

Nog voordat de sessie startte, werd duidelijk dat Mercedes vertraging op zou lopen met haar trainingsprogramma. George Russell en Lewis Hamilton crashten beiden in de kwalificatie, en omdat de auto's in parc fermé stonden, kon er maar beperkt aan de W13-bolides gesleuteld worden afgelopen nacht. Ook tijdens de tweede trainingssessie moest dit dus gebeuren, wat de Mercedes-heren veel trainingstijd kostte.

Ook voor McLaren was de tweede vrije training een zeer belangrijke sessie. Lando Norris kampte in VT1 met motorproblemen, terwijl ook Daniel Ricciardo weinig meters kon maken. Bij de Australiër was het een DRS-probleem dat hem langdurig in de pitstraat hield. De Britse renstal had dus slechts één sessie over om data te verzamelen, en moest dit dus in de tweede vrije training doen. Logischerwijs maakte Norris veel meters.

Verstappen op softs, Ferrari op mediums

Verstappen zette zijn eerste rondetijden neer op de zachtste band, maar met flink wat brandstof aan boord. Hij zette een 1:09.067 neer na tien minuten, en klom daarmee naar de top van de tijdstabel, maar zat wel zo'n vijf seconden boven zijn poletijd. De Ferrari's sloten aan op P2 en P3, maar deden dit op de mediumband. Ook Sergio Pérez stond op de softs, dus Red Bull leek af te tasten hoe het zat met de high-fuel-degradatie op het zachtste rubber, met het oog op de sprintrace.

Er was nog geen kwartier verreden of we zagen de eerste Mercedes-bolide al op het asfalt staan. Het was flink zweten voor de Duitse renstal, maar ze wisten de auto van George Russell op tijd in elkaar te zetten. De jonge Engelsman klokte na ongeveer vijftien minuten zijn eerste getimede ronde en schoot meteen naar zevende plek op de zachte band. Pierre Gasly liet zien dat de mediumbanden het goed doen op het Oostenrijkse asfalt en klom in die eerste fase naar P4.

Alpine was na bijna een half uur nog niet op het circuit te zien, en dat had te maken met het feit dat teambaas Otmar Szafnauer graag meters wilde besparen met de motor. Daarnaast verwachtte de Roemeen dat de omstandigheden op het asfalt in het tweede deel van de sessie representatiever zouden zijn voor de omstandigheden die ook in de sprint- en hoofdrace van toepassing zijn. Alpine wachtte dus, terwijl Aston Martin na enkele installatieronden tegen de helft van de sessie eindelijk ook aan haar eerste echte runs begon.

Red Bull wisselt van banden

Red Bull had voldoende data verzameld op de rood omrande banden, en besloot naar de mediums te wisselen. Dit deed de Oostenrijkse renstal met beide coureurs. Met de pace zat het op de mediumband goed, Verstappen behield zijn plek aan de top van de tijdstabel, terwijl hij Fernando Alonso, eveneens op de mediumbanden, ook een competitieve tijd neer zag zetten. Punten lijken er voor Alpine wel in te zitten dit weekeinde, Alonso eindigde op P4, met Ocon achter hem op P5.

Terwijl Red Bull naar de mediumband wisselde, wisselde Ferrari juist naar de zachte banden. Op die zachtere banden sprongen de rijders naar P1 en P2, met Verstappen op anderhalve tienden achter ze. Het gat van Ferrari naar de Red Bulls op respectievelijk zachte en mediumbanden was groter dan andersom, wat een goed teken kan zijn voor de Nederlander. Aan de onderkant van de top tien meldden Valtteri Bottas, Norris en Lance Stroll zich met ongeveer vijftien minuten op de klok.

Terwijl de teams de laatste meters aan het maken waren voor de sprintrace werd bij F1TV de camera op de bolide van Hamilton gericht. Er waren nog steeds diverse ingenieurs driftig aan het sleutelen aan zijn W13, maar het werd duidelijk dat Mercedes de zevenvoudig wereldkampioen het asfalt nog op zou sturen. Met veertien minuten resterend lukte dit, en zo namen er uiteindelijk alsnog twintig rijders deel aan de laatste trainingssessie van het weekend.

Ferrari sneller, maar een licht vertekend beeld

Ferrari eindigde de sessie als snelste, met Verstappen binnen twee tienden. Wel geeft het eindresultaat een ietwat vertekend beeld. Red Bull reed haar ronden op de zachte band immers met een volle tank, Ferrari niet. Ferrari deed echter haar mediumruns met veel brandstof aan boord, waar Red Bull dat juist deed met weinig brandstof. Er zijn dus nog enkele kleine vraagtekens betreffende welke renstal de betere is over één lange sprintrace-stint, maar wel is duidelijk dat het verschil heel erg klein zal zijn.

De tegenvallers van de sessie zijn Williams, AlphaTauri en Haas. Vooral voor Haas was het een matige sessie, gezien de Amerikaanse renstal met twee man terechtkwam in Q3 tijdens de kwalificatie. De racepace van Kevin Magnussen en Mick Schumacher met veel brandstof aan boord lijkt niet hoog te liggen, dus het is te hopen voor ze dat ze op zaterdag niet al te ver wegzakken.

Uitslag tweede vrije training GP Oostenrijk

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws