Max Verstappen heeft de poleposition gepakt voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Na zes rode vlaggen klokte de Nederlander de snelste tijd bij het vallen van de vlag. Carlos Sainz leek op weg naar de eerste tijd maar moest genoegen nemen met de tweede plek, voor Liam Lawson. Oscar Piastri en Charles Leclerc crashten, terwijl Lando Norris niet verder kwam dan P7.
Om 14:00 uur Nederlandse tijd ging de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan van start. Op basis van de laatste vrije trainingen maakten Max Verstappen, Charles Leclerc, en de McLaren-coureurs de grootste kans op de poleposition. Daarbij was er wel nog een interessante factor in de kwalificatie: veel coureurs waren sneller op de mediumbanden, en hadden daarom in de vrije training juist alleen op de zachte banden gereden. Dat zorgde voor enige onbekende factoren aan het begin van Q1.
Q1: Muren eisen eerste slachtoffer
Verder speelde het weer een bijrol. Het druppelde af en toe in Bakoe, al had het aan het begin van de kwalificatie nog weinig invloed op het gripniveau. Lando Norris, Max Verstappen, en Yuki Tsunoda openden de kwalificatie meteen op de mediumbanden. Norris was daarmee vier tienden trager dan Charles Leclerc op de zachte banden. Verstappen nam de tweede plek in, met twee tienden achterstand.
Dat deed Verstappen enkele seconden voor de eerste vlag van de sessie: Alexander Albon had de muur geraakt. De kopman van Williams ging meteen de fout in: in de eerste bocht van zijn eerste ronde stuurde hij te scherp in. De voorwielophanging begaf het nadat hij de muur hard raakte.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q1: Volgend slachtoffer, Piastri ontsnapt
De sessie werd met ruim elf minuten te gaan hervat. Op dat moment stonden er zes coureurs van zes verschillende teams op de eerste plekken: Leclerc voor Verstappen, Norris, Lawson, Sainz, en Russell. Oscar Piastri en Kimi Antonelli hadden nog geen rondetijd neergezet en stonden dus lichtjes onder druk in het laatste deel van Q1.
Vijf minuten later werd er weer met de rode vlag gezwaaid. Ditmaal had Nico Hülkenberg de muur geraakt. De Sauber-coureur raakte de muur en verloor zijn voorvleugel, al kon hij wel terugrijden naar de pitstraat. Antonelli en Piastri zetten vlak voor de rode vlag een tijd neer, maar Antonelli deed dat door buiten het circuit te rijden en verloor zijn enige rondetijd. Verstappen was op gebruikte mediumbanden na twee sectoren drie tienden sneller dan snelste man Lewis Hamilton, toen de sessie weer stilgelegd werd.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q1: Minuscuul verschil vooraan
Met zes minuten te gaan stonden de coureurs van Ferrari, McLaren, en Red Bull in de top zes. Ferrari had als enige team op de zachte banden gereden, terwijl Yuki Tsunoda op P5 de positieve verrassing was. Verstappen stond slechts vierde, maar was voor de tweede onderbreking duidelijk de snelste coureur op de baan.
Norris was de snelste coureur in het laatste deel van Q1. Met een 1:41,322 was hij slechts 0,009 seconde sneller dan Verstappen, die nog altijd op de oude mediumbanden reed. Norris was juist naar nieuwe zachte banden overgestapt. Leclerc, Russell, en Hadjar maakten de top vijf vol. De sessie eindigde met een derde rode vlag, nadat Pierre Gasly een bocht miste. De Fransman viel als negentiende af en hield alleen de gecrashte Albon achter zich. Franco Colapinto sloot de sessie ook af met een flinke crash. Verder vielen Hülkenberg en Esteban Ocon af.
De tekst gaat verder onder de Tweets.
Q2: Debutanten hebben het lastig
Het tweede deel van de kwalificatie ging pas 48 minuten na het begin van Q1 van start, nadat de muren gerepareerd moesten worden na de crash van Colapinto tijdens dubbele gele vlaggen. De chaos eindigde in Q2 niet, want Hadjar schoot zelfs in zijn out lap al rechtdoor, en moest achteruit weer de baan oprijden. Een minuut later raakte mede-debutant Oliver Bearman de muur. Hij kon zijn Haas parkeren, en zo lag de sessie weer stil. Niemand had op dat moment een tijd staan.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Hamilton valt af
Bij de volgende poging schoot Leclerc in de eerste bocht meteen rechtdoor, maar de Ferrari-kopman kon zijn weg zonder schade vervolgen na een moment van overstuur. Met zeven minuten te gaan kwamen de eerste tijden eindelijk binnen. Norris was met zachte banden ongeveer een tiende sneller dan beide Mercedes-coureurs op de mediumbanden. Piastri sloot op de vierde plek aan.
Hamilton moest zijn eerste ronde afbreken vanwege de fout van teamgenoot Leclerc, en maakte in een tweede poging ook geen goede indruk. De Brit gaf maar liefst 1,4 seconden toe op Norris. Verstappen had het veel beter voor elkaar en zette de tweede tijd neer. Hij was een halve tiende langzamer dan Norris, terwijl Piastri de muur hard raakte, maar wederom zonder schade ontsnapte. Leclerc had het ook lastig en ging ook bij zijn tweede ronde op mediumbanden de fout in.
Driemaal was scheepsrecht: Leclerc klokte uiteindelijk de vierde tijd, al raakte hij in zijn snelle ronde wel de muur hard. In de slotminuten van Q2 schoof Piastri nog op naar de tweede tijd, totdat Verstappen over start-finish kwam. Verstappen reed met een 1:41,2 de nieuwe snelste tijd, voor Norris, Piastri, Russell, Antonelli, Leclerc, Lawson, Hadjar, Sainz, en Tsunoda. De afvallers waren Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Bortoleto, Lance Stroll, en Bearman.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: 'I am stupid'
Vier teams waren in Q3 dus nog compleet: Red Bull had alle coureurs in de top tien staan, en ook McLaren en Mercedes waren met beide coureurs aanwezig in de eindstrijd. Sainz en Leclerc namen de overige plekken in. Terwijl er weer enkele regendruppels vielen, bleef Verstappen toch lang in de pitstraat staan. McLaren en Mercedes gingen juist meteen aan de slag. De keuze van Verstappen pakte goed uit, want Russell schoot rechtdoor in de vierde bocht en daardoor moesten Norris en Antonelli hun ronden ook afbreken.
Sainz zette met een 1:41,5 meteen een goede tijd neer. De Williams-coureur mocht hopen op een stunt, want hij stond bovenaan toen Charles Leclerc hard crashte in de Ferrari. Dat beeld deed denken aan 2019, toen Leclerc in een kansrijke situatie ook crashte. 'I am stupid', zei Leclerc destijds. Met zeven minuten te gaan stond Sainz voor Lawson en Hadjar. Verder had nog niemand een tijd staan. Verstappen stond daardoor vierde, omdat hij de snelste coureur in Q2 was.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Piastri schrijft zijn McLaren af
'Misschien moet je een regendansje gaan doen', stelde Sainz voor bij zijn engineer. Hoe meer het begon te regenen, hoe meer kans Sainz kreeg op een stunt met een poleposition in Bakoe. Het regendansje van Sainz' engineer leek in eerste instantie te werken, want het ging harder regenen. Leclerc had de baanomheining echter dusdanig beschadigd dat de sessie langere tijd stil kwam te liggen. Daardoor kreeg de baan kans om weer op te drogen.
Toen de kwalificatie om 17:37 eindelijk weer op gang gebracht werd, was het vrij droog. Verstappen reed als eerste de baan op en deed dat ondanks de omstandigheden met mediumbanden. De Nederlander was in de eerste sector al twee tienden sneller en maakte een goede kans op de poleposition. Verstappen was bezig aan de laatste meters van zijn snelle ronde, toen Piastri met een harde crash in bocht 4 voor de zesde rode vlag zorgde, een record in de Formule 1.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Toch Verstappen!
Op dat moment stond er nog 3:41 op de klok, waardoor de sessie in theorie nog een laatste keer hervat kon worden. Dat leek wel een nadeel te zijn voor Verstappen, die zijn banden al bijna een hele ronde gebruikt had. Toen de kwalificatie om 17:54 uur lokale tijd voor de laatste keer hervat werd, druppelde het nog altijd een beetje. Verstappen koos nu wél voor de nieuwe zachte banden, waarbij alleen Sainz en Antonelli op mediumbanden reden.
Norris begon als eerste aan zijn ronde, terwijl de Red Bull-coureurs de rij sloten. De McLaren-coureur raakte de muur in de laatste sector, maar kon wel doorrijden. Hij liet daar wel veel tijd mee liggen en kwam zes tienden tekort op Sainz. Russell was twee tienden sneller, maar Verstappen was veruit de snelste coureur van allemaal. De Nederlander schoot in de laatste seconden met een 1:41,1 naar de eerste plek!
Verstappen pakt dus de poleposition. Sainz behield wel de tweede plek, terwijl Lawson zich nogmaals verbeterde naar een derde tijd. Antonelli en Russell mogen tevreden zijn in de top vijf. Yuki Tsunoda deed het prima met een zesde tijd, voor Norris en Hadjar. Piastri en Leclerc vielen zonder tijd terug tot plekken negen en tien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties