Pirelli heeft in Bakoe een extreme keuze gemaakt, en dat heeft ertoe geleid dat veel coureurs reageren met een extreem antwoord. Daarin is Max Verstappen dit weekend niet de enige coureur. Bij de topteams maken vooral Lewis Hamilton en Yuki Tsunoda een afwijkende keuze door conservatiever te zijn dan hun concurrenten.
Dit jaar introduceerde Pirelli een nieuwe bandencompound: de C6. Deze extra zachte band werd specifiek geïntroduceerd voor Monaco, maar nadat veel races gekenmerkt werden door éénstoppers koos Pirelli ervoor om die zachte banden ook naar andere circuits mee te nemen. In Imola, Monaco, en Montréal werd de band al drie keer ingezet, waarbij McLaren tweemaal verslagen werd.
Zachte banden worden weggewerkt
McLaren kende in Bakoe ook geen sterke start in het vierde weekend met de extreem zachte banden. In Imola en Montréal zagen we al dat verschillende coureurs, met name George Russell en de Aston Martins, voor de mediumbanden kozen in de kwalificatie, en een herhaling van dat scenario lijkt in Azerbeidzjan denkbaar en zelfs waarschijnlijk.
Verstappen reed in de vrije trainingen alleen op de zachte banden, en datzelfde geldt voor veel van zijn directe concurrenten. Beide McLaren-coureurs, beide Mercedes-coureurs, Charles Leclerc, en beide Aston Martin-coureurs gebruikten al vier sets zachte banden en nemen daardoor slechts vier sets zachte banden mee naar de zaterdag en zondag in Bakoe. Deze acht coureurs hebben dus nog beide sets harde banden en drie sets van de mediumbanden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Met mediumbanden naar poleposition?
Er is nog één vrije training te gaan, waarin de coureurs twee sets banden zullen gebruiken. Doorgaans gebruiken de coureurs dan één set harde banden of mediumbanden, om met de zachtste banden af te sluiten. Aangezien het nog onduidelijk is welke band het snelst is over één ronde, zullen de meeste toppers openen met de mediums en dan wisselen naar de zachte banden.
Op basis van de derde vrije training kunnen ze dan beoordelen welke band ideaal is voor de kwalificatie. De vraag is niet óf we mediumbanden in de kwalificatie gaan zien. Dat is gezien de bandenkeuzes al zeker. De vraag is alleen nog wanneer de coureurs die mediumbanden inzetten.
Als de coureurs na VT3 oordelen dat de mediumband langzamer is, zullen ze die band al in Q1 inzetten, zodat ze daarna genoeg zachte banden hebben voor de rest van de kwalificatie. Als ze denken dat de zachte banden langzamer zijn, zullen ze juist zachte banden achter de hand houden voor Q3.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In Q3 krijgen we ook sowieso zachte banden te zien. Dat heeft ermee te maken dat de laatste tien coureurs in de kwalificatie dan een extra set van de C6-banden ontvangen. Coureurs rijden dan dus ofwel tweemaal op de zachte banden, ofwel één keer op beide bandentypes. In het laatste geval kunnen coureurs het risico spreiden, al zullen ze hun favoriete keuze bewaren voor de slotminuten.
Hoe omzeil je dit dilemma?
Er is nog één ander extremer scenario denkbaar. Coureurs met twijfels kunnen in de kwalificatie hun voorlaatste set mediumbanden in Q1 of Q2 gebruiken. Als die keuze uitpakt, komen coureurs in Q3 voor het dilemma te staan om hun laatste set mediumbanden in Q3 te gebruiken. Dit hebben Fernando Alonso, Lance Stroll, en George Russell in Imola gedaan, maar dat pakte toen slecht uit, aangezien zij in de race op gebruikte banden moesten rijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De enige manier om dat te vermijden is door ook in VT3 geen mediumbanden te gebruiken, maar bijvoorbeeld de harde banden. Daarmee houd je alle opties open voor de kwalificatie. In dit geval ga je met drie sets mediums Q1 in. Je kunt in Q1 en Q2 dan de mediums met de softs vergelijken, en in Q3 nogmaals voor de mediumbanden kiezen, zonder dat dit ten koste gaat van de racebanden.
Strategie in de race
Voor de race is de strategie eenvoudiger. Naar verwachting zien we de zachte banden dan niet of nauwelijks terug, en beginnen de coureurs vooraan op de mediumbanden, om later naar de harde banden te wisselen in een éénstopper. Coureurs op de achterste plekken zullen juist met de harde banden aan de race beginnen en hopen op een late Safety Car, waarbij zij een goedkope pitstop kunnen krijgen en dan over extra snelheid beschikken in de slotronden. De bandenslijtage zal vermoedelijk in ieder geval zeer laag liggen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties