Verstappen zonder twijfel de favoriet voor 2023: 'Maar andere teams gaan het hem moeilijk maken' Formule 1
Formule 1

Verstappen zonder twijfel de favoriet voor 2023: 'Maar andere teams gaan het hem moeilijk maken'

Verstappen zonder twijfel de favoriet voor 2023: 'Maar andere teams gaan het hem moeilijk maken'

Pedro de la Rosa verwacht dat Max Verstappen komend seizoen opnieuw de favoriet zal zijn, maar dat hij wel meer tegenstand zal krijgen. De Nederlander was in 2022 dominant en kon met vijftien overwinningen zijn tweede titel in de koningsklasse pakken. De la Rosa verwacht echter dat de nieuwe reglementen, zoals het budgetplafond, vanaf 2023 meer effect zullen hebben, waardoor Verstappen het moeilijker zal krijgen.

De voormalig Formule 1-coureur verwacht dat het nieuwe seizoen anders zal zijn dan afgelopen jaar, maar Verstappen staat er voor aanvang van het 2023 wel goed voor. 'Hij is zonder enige twijfel de favoriet, maar ik denk dat alle teams het moeilijker voor hem gaan maken', begint De la Rosa tegenover Motorsport.com. 'Want uiteindelijk zorgt een nieuw reglement altijd voor kansen, vooral voor de grote teams, maar beetje bij beetje lopen de andere ook in, komen de ontwerpen samen en worden de verschillen tussen teams kleiner.'

De la Rosa: 'Red Bull zal niet profiteren van de sanctie'

Vlak na het ingaan van de nieuwe reglementen was duidelijk wie er het beste uit de startblokken kwam. Waar Ferrari grote stappen leek te hebben gezet, was Mercedes er juist op achteruit gegaan. Red Bull was daarentegen het gehele jaar erg sterk. 'Ik denk dat het in 2023 ingewikkelder, moeilijker en competitiever zal worden. We mogen de wijzigingen in de regelgeving die in 2022 plaatsvonden niet vergeten: de verandering in het gebruik van de windtunnel en de CFD', vervolgt De la Rosa.

'Enerzijds omdat er een budgetplafond is, anderzijds omdat de teams die in de constructeurswereld vooraan eindigen minder ontwikkelingsuren hebben. Dat zegt heel weinig voor de fan, maar de teams zijn heel beperkt in ontwikkeling', vertelt de 51-jarige. Het budget is uiteindelijk dus niet meer het belangrijkste. 'Het is niet langer alleen een economische kwestie, maar ook een kwestie van je eigen tools gebruiken. En als je de ontwikkeling beperkt, weten de kleinere teams misschien hoe ze de auto het hele jaar door kunnen verbeteren en ontwikkelen', verklaart de Spanjaard.

Red Bull kreeg daarnaast nog te kampen met een straf voor het overschrijden van het budgetplafond en heeft daardoor minder windtunneltijd. Het effect dat dat zal hebben op het team is voor de voormalig Formule 1-coureur nog niet duidelijk. 'Ik weet het niet, het is erg moeilijk, het is iets dat alleen zij kunnen inschatten hoeveel het hen zal raken. Maar het is duidelijk dat het een sanctie is waar ze helemaal niet van zullen profiteren', eindigt De la Rosa vooruitblikkend naar volgend seizoen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws