Marko voorzag problemen zonder reglementswijziging: 'Newey kon nu zijn ervaring gebruiken' Formule 1
Formule 1

Marko voorzag problemen zonder reglementswijziging: 'Newey kon nu zijn ervaring gebruiken'

Marko voorzag problemen zonder reglementswijziging: 'Newey kon nu zijn ervaring gebruiken'

Helmut Marko is blij met de nieuwe reglementen in de Formule 1 en het werk dat ingenieur Adrian Newey heeft geleverd. Red Bull Racing kende, mede dankzij de reglementswijziging, een dominant jaar en pakte beide kampioenschappen. Waar meerdere teams aan het begin moeite hadden met porpoising, had Red Bull het probleem direct onder de knie. Dat was volgens Marko echter niet het belangrijkste, aangezien de Oostenrijkse renstal simpelweg het beste pakket had.

De nieuwe reglementen waren een ware uitdaging voor de meeste ingenieurs. Red Bull had een voordeel met Newey, aangezien hij al eerder met grondeffectauto's had gewerkt. 'Als de oude regels waren voortgezet, zou er een probleem zijn geweest', geeft Marko toe bij Auto, Motor und Sport. 'Nu hebben mensen als Adrian Newey en Rob Marshall de gelegenheid gehad om gebruik te maken van hun ervaring. Ze herkennen de valkuilen en mazen in de wetten, ze weten waar te beginnen en in welke richting te gaan.'

Door het ontwerp van Newey had Red Bull amper last van porpoising. Toch is Marko van mening dat vooral het totaalpakket van de Oostenrijkse renstal heel erg goed was, aangezien andere teams ook met porpoising om konden gaan. 'Je moet het stuiteren niet als iets aparts bekijken. De andere renstallen losten het ook op toen ze de auto hoger zetten. Maar daar zat het nadeel aan dat er downforce verloren ging. Bij ons was dit effect nooit zo sterk als bij de andere auto's. Zelfs niet tijdens de eerste test.'

Marko zag drie verschillende concepten werken

De RB18 was dus uiteindelijk de auto die het beste bleek te werken op alle circuits. Eerst was dat de F1-75 van Ferrari, ondanks dat deze er totaal anders uitzag. Uiteindelijk werd ook Mercedes competitief en de Duitse renstal kwam al helemaal met een andere filosofie. 'Wat fascinerend was, was dat er drie visueel verschillende auto's bovenaan stonden die vergelijkbare resultaten behaalden. In het verleden was het niet zo makkelijk om de verschillen tussen de auto's te herkennen', concludeert Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws