Max Verstappen is dit seizoen al een aantal keren als een duveltje uit een doosje gekomen tijdens de kwalificatie. De Nederlander staat bekend om de progressie die hij boekt en opbouwt richting Q3, om vervolgens toe te slaan. Een foutje van anderen wordt keihard afgestraft. Naast Verstappen hebben nog wat coureurs een fantastische poleronde laten zien. F1Maximaal.nl zet de vijf mooiste van de eerste seizoenshelft op een rijtje, in willekeurige volgorde.
1. Verstappen verslaat McLaren in eigen huis
Hoewel Verstappen en Red Bull Racing de British bias het liefst in 2024 wilden laten, kreeg Verstappen weer een flinke lading kritiek na lastige weekenden in Spanje en Canada. De viervoudig wereldkampioen kwam in contact met George Russell in Barcelona en Red Bull en Mercedes stonden vervolgens in Montréal tegenover elkaar toen Red Bull een protest indiende voor de actie achter de safetycar. Een aantal Britse analisten waren niet mals voor Verstappen, die expres op Russell inreed en hem in Canada passeerde achter de safetycar.
Verstappen hoopte op beterschap in Oostenrijk, maar was zaterdag bijna onzichtbaar. De tribunes waren gevuld met oranje, maar hij kon de Nederlandse fans niet op een poleposition trakteren. De race erna lukte het wel: op Silverstone snelde Verstappen naar de poleposition en hij wist Oscar Piastri op P2 ook nog eens op een tiende te zetten. Terwijl de McLarens geen perfecte ronde reden, pakte de Nederlander de eerste startplek en verraste hij een heleboel mensen, inclusief de kritische analisten.
De tekst gaat verder onder de video.
2. Norris pakt grootste marge van het seizoen in het hol van de leeuw
Waar Verstappen op het thuiscircuit van Lando Norris de poleposition pakte, wist Norris een gigantische klap uit te delen in Oostenrijk. De karakteristieken van de baan passen sowieso goed bij zowel de McLaren als Norris zelf, die van de lange, krappe doordraaiers houdt. Met de MCL39, die goed is op de banden, zou de hitte ook geen probleem zijn. Hij moest een training overslaan om McLaren-junior Alex Dunne achter het stuur van zijn bolide te laten, maar liet vervolgens zien dat dat geen enkel probleem was.
Hij domineerde VT2 en VT3 en zette dat voort in de kwalificatie. Norris versloeg Charles Leclerc op P2 met maar liefst vijf tienden, het grootste kwalificatieverschil tot nu toe. Hij liet teamgenoot Piastri zes tienden achter zich. Het was een enorme boost voor zijn zelfvertrouwen. Op zondag vertrok Norris van pole en wist de leiding te behouden. Piastri en Norris vochten nog om de zege, maar uiteindelijk ging de Brit er met de grootste bokaal vandoor. Het startte de reeks van één-tweetjes van McLaren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

3. Leclerc één dag koning van de Hungaroring
De kwalificaties zijn het hele seizoen al spannend en het zit zo ontzettend dicht bij elkaar dat het vooral op de kleinere circuits lastig is om te voorspellen wie de poleposition gaat pakken. In Hongarije domineerde McLaren al in de vrije trainingen en de karakteristieken van de baan pasten, net als in Oostenrijk, perfect bij de MCL39. Op de vrijdag en de zondag zou het overduidelijk erg warm worden, al werden er wel wat regenbuitjes voorspeld. Tevens moest rekening gehouden worden met de wind.
De omstandigheden veranderden op zaterdag behoorlijk snel, waardoor McLaren en Red Bull een beetje van hun stuk werden gebracht. Ook Mercedes blonk niet echt uit. Ferrari stond er op dat moment wel, al helemaal toen de omstandigheden van Q2 naar Q3 de Italiaanse renstal nog meer tegemoetkwamen. Leclerc reed een ijzersterke ronde en versloeg beide McLarens. Het verschil was slechts 0,026 seconden met Piastri, en een halve tiende met Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

4. Verstappen geeft Honda tweedelig afscheidscadeau
Verstappen heeft tot nu toe in totaal vier polepositions weten te pakken. Hij blonk uit in Saoedi-Arabië en verraste in Miami, maar geen pole was zo speciaal als die in Japan dit jaar. Met een speciale livery ter ere van het laatste jaar van de samenwerking met Honda betrad Verstappen het Japanse asfalt. Het was een emotioneel weekend voor de Japanse motorleverancier, die aan het einde afscheid neemt van een team waarmee ze veel successen hebben behaald. Verstappen heeft altijd mooie woorden voor Honda en dit weekend was dat niet anders.
Suzuka is een speciaal circuit voor de Nederlander. Hij won hier immers zijn tweede titel. De lange, vloeiende bochten en het snelle karakter van Suzuka passen bij de RB21, die dat weekend ook nog eens in het juiste venster werkte. De McLarens leken oppermachtig te zijn, maar Verstappen had net iets extra's aan boord om zowel Norris als Piastri te verslaan. Hij was slechts twaalf duizendsten van een seconde sneller dan Norris, en 0,044 seconde sneller dan Piastri. Op zondag kreeg niemand hem te pakken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

5. Piastri straft moeilijkheden van teamgenoot keihard af
Net als Verstappen heeft Piastri momenteel vier polepositions op zijn naam weten te zetten. De Australiër bemachtigde de eerste startplek in China, Bahrein, Emilia-Romagna en Spanje. Het weekend in China begon niet vlekkeloos voor McLaren. Norris klaagde over de auto en gaf aan dat de bolide meer bij Piastri paste dan bij de Brit op dat moment. Hij won de race in Australië nog en wilde dat momentum meenemen, maar Piastri zette dat weekend de toon door terug te slaan in de kwalificatie. Hij werd tweede in de sprint en had het ook lastig met de auto.
Het hielp voor McLaren vooral niet dat het wat koeler werd, maar het circuit van Shanghai is erg intensief voor de voorbanden, en daar kan McLaren juist wel goed mee omgaan. De Australiër kon tijdens zijn thuisrace niet laten zien hoe hard hij had gewerkt tijdens de wintermaanden, maar kon dat in China vervolgens wel. Hij pakte de pole met een marge van ongeveer een tiende en kwam op zondag als eerste over de streep, met een voorsprong van negen seconden op teamgenoot Norris.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties