Voorbeschouwing GP Emilia Romagna | Mercedes neemt extra koelkasten mee Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Emilia Romagna | Mercedes neemt extra koelkasten mee

Voorbeschouwing GP Emilia Romagna | Mercedes neemt extra koelkasten mee

Komend weekend staat de Grand Prix van Emilia Romagna op het programma, het derde raceweekend in Italië dit seizoen. De ingelaste race betekent een nieuw circuit, die voor veel racefans onbekend zal zijn. Wat kunnen we verwachten van komend weekend en wat voorspellen de redacteuren van F1 Maximaal? Lees hier de voorbeschouwing voor de komende Grand Prix in Italië.

Komend weekend zal er gereden worden op het circuit van Imola, of om precies te zijn de Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. De naam verraadt het al: de baan is vernoemd naar Ferrari-oprichter Enzo Ferrari en zijn zoon Alfredo Ferrari, die al op 24-jarige leeftijd noodlottig om het leven kwam. Het meest uit het oog springende aspect van het circuit is dat er tegen de klok in gereden wordt. Samen met het Yas Marina circuit in Abu Dhabi is het circuit van Imola daarmee uniek op de Formule 1-kalender van 2020.

Divers circuit zorgt voor dilemma's voor de teams

In 2006 werd er voor het laatst gereden in Imola en dus zullen de technische aspecten van het circuit bij veel fans ietwat weggevaagd zijn. Wat voorop staat is dat het circuit veelzijdig is. Naast veel stukken die hedendaags volgas zullen zijn, zijn er ook genoeg technische bochten. De verwachting is dat de Formule 1-teams in de buurt van een 1:25 of zelfs 1:20 zullen komen wat betreft de rondetijden. Het baanrecord ligt momenteel op 1:36.4.

Aan de ene kant zullen de teams veel downforce en stabiliteit moeten creëren voor de chicanes bij bocht twee, bocht zes, bocht dertien, bocht veertien en bocht achttien, terwijl het overige deel veelal topsnelheid vergt. De teams zullen dus vooral opzoek moeten gaan naar de juiste afstelling voor de voor- en achtervleugel. Teveel downforce maakt de auto kwetsbaar op de rechte stukken, terwijl er ook veel tijd verloren kan gaan als de neerwaartse druk in de bochten en de remstabiliteit in de remzones missen.

Inhalen zal op het circuit nabij Bologna vooral gebeuren op het lange rechte stuk over start-finish. Omdat het een lang stuk betreft met DRS-zone is dit de uitgelezen kans om een inhaalpoging te wagen, zeker omdat andere rechte stukken op het circuit relatief kort zijn. Het is dan ook de vraag of er meer dan één DRS-zone zal zijn komend weekend. De FIA zal voor een tweede DRS-zone kiezen voor het rechte stuk tussen bocht zeven en negen, of het rechte stuk tussen bocht vijftien en achttien. Die eerste optie lijkt echter aannemelijker, omdat het laatste 'korte' rechte stuk vrijwel meteen opgevolgd wordt door het lange rechte stuk over start-finish.

Mercedes zet alvast de champagne koud

Komend weekend zullen de ogen vooral gericht zijn op het team van Mercedes. De equipe van Toto Wolff heeft een comfortabele voorsprong in het constructeurskampioenschap en het is zo goed als zeker dat men zondag voor de zevende keer op rij de titel binnensleept. Red Bull Racing kan dat feestje verstoren door 33 punten meer te scoren dan haar concurrent, maar die kans lijkt bijna onmogelijk, gezien de huidige reeks van de Zilverpijlen en een ondermaats presterende Alexander Albon. Mercedes zal dus ongetwijfeld extra koelkasten meenemen voor in het motorhome.

undefined
undefined

Foto: Vorig weekend sleepte Mercedes opnieuw een overwinning binnen, waardoor de constructeurstitel in Imola alleen nog maar ingekopt hoeft te worden

Bij Red Bull zal het doel precies hetzelfde zijn als alle voorgaande twaalf Grands Prix in 2020: Het resultaat maximaliseren. Onder normale omstandigheden is het team van Mercedes onverslaanbaar en zodoende begeeft men zich op een eiland. Max Verstappen zal zijn stinkende best doen om in de buurt te komen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en zal daarbij een schietgebedje doen voor een regenbui, een gelukkige Safety Car of een uitvalbeurt van zijn twee concurrenten.

Redacteuren F1 Maximaal voorspellen dominant Mercedes

Tot slot is het de beurt aan twee redacteuren om hun voorspelling voor het komende weekend te doen. Aan het woord zijn Marnik Kok en Merijn Kramer. De race zou immers, vanwege de afwijkende invulling van het weekend, voor wat verassingen kunnen zorgen.

Merijn: 'Het is een Grand Prix waar we van te voren weinig over kunnen zeggen. Juist omdat we er al jaren niet meer hebben gereden en de bolides van dit jaar veel verschillen met de bolides uit 2006. De situatie voor de teams is wel vergelijkbaar met wat we hebben gezien op de Nürburgring, daar hadden de teams ook een stuk minder tijd om zich voor te bereiden op de race. Toch zal het de verhoudingen maar beperkt beïnvloeden, er zullen hooguit achter de topteams rare dingen kunnen gebeuren. Flexibiliteit wordt de sleutel voor veel teams.'

Marnik: 'Ik verwacht niet al te veel spanning voorin het veld, Mercedes zal, zeker met al die bochten die volgas zijn, oppermachtig zijn en domineren. Verstappen is de usual suspect daarachter. De echte spanning is te vinden op het middenveld, Ferrari lijkt zich te herpakken en dus kan Leclerc meedoen om de 'best of the rest' te worden. Stiekem hoop ik ook op een podiumplek voor Leclerc, zeker gezien het feit dat ze weer in Italië zijn. Verder denk ik dat de teams hebben laten zien dat ze zich eenvoudig aanpassen aan nieuwe circuits, een enkele training op Imola kan het veld iets opschudden maar ik verwacht niet al te veel chaos zoals in de Eifel. Tot slot ben ik benieuwd of er nieuws gaat komen rondom het Red Bull-stoeltje voor volgend jaar. Albons tijd zit er nu wel op.'

Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws