Voorbeschouwing GP Sakhir | Red Bull moet vrezen voor Mercedes-motor Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Sakhir | Red Bull moet vrezen voor Mercedes-motor

Voorbeschouwing GP Sakhir | Red Bull moet vrezen voor Mercedes-motor

Komend weekend staat de Grand Prix van Sakhir op het programma. De race is de tweede editie in het afsluitende drieluik in het Midden-Oosten. Het Formule 1-circus blijft in Bahrein en zal racen op een zeer bijzonder circuit. Kan Max Verstappen wat uitrichten tegen het motorgeweld van Mercedes? Check hier de voorbeschouwing van F1Maximaal.

De tweede race in Bahrein komend weekend is veelbesproken, omdat er op een bijzonder circuit gereden wordt. De alternatieve lay-out van het Bahrain International Circuit kent eigenlijk alleen maar rechte stukken, met enkele bochten. De baan heeft dus veel weg van een IndyCar road course en daarmee wordt motorvermogen van cruciaal belang.

De track map van F1Maximaal verraadt het al een beetje, maar het circuit van komend raceweekend is in alle opzichten een vreemde eend in de bijt. Officieel kent het circuit maar elf bochten, maar in werkelijkheid zijn het vier echte bochten en twee chicanes. Daarmee wordt de 'outer track' van de baan in Bahrein in één klap het snelste circuit van de Formule 1-kalender. Volgens simulaties van de FOM duurt een rondje in Q3 zo'n 55 seconden, een record dus.

Inhalen zal vooral gebeuren over start-finish, of het rechte stuk na de eerste bocht. In feite zullen de twee DRS-zones zorgen voor veel inhaalacties, omdat het DRS-systeem en de slipstream extra veel impact zullen hebben gezien de vele rechte stukken. Ook is inhalen op het laatste rechte stuk aannemelijk, maar een risico daarbij is dat de inhalende auto weer teruggepakt kan worden in de twee volgende rechte stukken mét DRS-zone.

Voor de coureurs is het alternatieve circuit in Bahrein niet bepaald uitputtend, afgezien van het feit dat de temperaturen in het woestijnachtige gebied overdag aanzienlijk kunnen oplopen. Volgens simulaties die eerder werden gedaan is maar liefst 67% van het circuit volgas voor de Formule 1-rijders, dat is het hoogste percentage van alle huidige circuits op de kalender. Gemiddeld maakt men dus erg weinig bochten, wat het circuit minder intensief maakt.

Daarentegen is de exit na elke bocht en de daarmee gepaarde tractie belangrijker dan ooit. Omdat de lange rechte stukken het verschil maken, maakt de acceleratie na elke bocht het verschil en zal de focus van de coureurs vooral daarop liggen. Met name in bocht 1, 8 en 11 (volgens de track map, red.) is goede tractie van levensbelang, omdat daarna een lang recht stuk volgt. Tot slot is het grootste hoogteverschil te vinden tussen bocht drie en vier, omdat het circuit daar het steilst omhoogloopt. De overige hoogteverschillen op de baan kunnen vrijwel onbesproken blijven.

Eenzijdige set-ups verwacht bij de teams

Het zal geen verrassing zijn dat de meeste teams met zo min mogelijk downforce zullen rijden, om de luchtweerstand zo minimaal te houden. Topsnelheid is op dit supersnelle circuit immers de sleutel tot succes. De meeste teams zullen daarom met een hele kleine achtervleugel de garage uitrijden. Dit zorgt voor instabiliteit bij het remmen en minder grip in de bochten, maar een significant voordeel op de lange rechte stukken.

Enige verschillen in de set-ups bij de teams zullen afgelezen worden uit de aparte sectortijden, want sector twee verschilt toch net iets van sector één en drie. Sector twee bevat namelijk een chicane en twee bochten, waar veel downforce bij nodig is. Dat is anders dan de overige twee sectoren, die beide bestaan uit twee rechte stukken en een bocht. Auto's met meer downforce zullen in sector twee dus uitblinken en vice versa.

Red Bull kan profiteren van Hamiltons afwezigheid

Komend weekend kan voor verrassingen zorgen, omdat Lewis Hamilton er niet bij is. De wereldkampioen, die vorige week in Sakhir nog met de overwinning naar huis ging, werd positief getest op het coronavirus en dus vervangt Williams-coureur George Russell. Het is nog maar de vraag of het Mercedes-talent zich op tijd weet aan te passen en competitief kan zijn in de auto van de Zilverpijlen. De wisseling bij de wereldkampioenen betekent hoe dan ook vergrote kansen voor Valtteri Bottas en misschien wel Red Bull Racing, die bloed ruiken bij een incomplete concurrent.

Datzelfde Red Bull had afgelopen raceweekend een verrassend sterke race, waarbij het gat naar Hamilton minder groot was dan werd gedacht. Verstappen en Albon eindigden voor het eerst dit jaar samen op het podium en dus wil men de goede lijn doortrekken. De lay-out van het Bahrain International Circuit van aankomend weekend brengt echter kopzorgen voor Christian Horner en co. Het snelle circuit vraagt vooral motorvermogen van de auto's en dat is nu juist een onderdeel waarbij Red Bull niet bovenaan de pikorde staat. Een dosis zelfvertrouwen en opportunisme zal men in de buurt van Mercedes moeten brengen, want gezien het verschil in motorvermogen staat de renstal uit Milton Keynes nu al met één-nul achter.

Redacteuren voorspellen zege voor krachtigste motor

Traditiegetrouw wordt er in de voorbeschouwing bij twee redacteuren van F1Maximaal gevraagd om hun voorspellingen. Deze week zijn Merijn Kramer en Maurits Kappetijn aan de beurt, die verwachten dat het team met de sterkste motor met de prijzen naar huis zal gaan.

Merijn: 'Het zal mij benieuwen wat er gaat gebeuren komend weekend. Van de nieuwe lay-out verwacht ik zelf niet veel, de meeste teams zullen kiezen voor een afstelling met weinig downforce, waardoor de slipstream mogelijk een iets groter effect gaat hebben. Ik denk wel dat Mercedes de beste papieren in handen heeft, samen met Racing Point. De paardenkrachten van de Mercedes-krachtbron zouden nog wel eens het verschil kunnen gaan maken dit weekend. Laten we hopen dat George Russell de wereld op zijn kop kan zetten.'

Maurits: 'Iedereen kijkt dit weekend naar Mercedes en Racing Point, moge dat duidelijk zijn. Red Bull moet achteraan in de rij aansluiten, want de Honda-motor laat vooralsnog steken vallen ten opzichte van de concurrentie. Gasly noemt de komende Grand Prix een 'mini Indy-500' en daar kan ik me wel in vinden. De auto met de hoogste topsnelheid en de beste bandenstrategie wint, dus ik zet mijn geld op Mercedes. Ik hoop dat Racing Point het de Zilverpijlen lastig kan maken, want bij jongeling Russell staat de druk op de ketel.'

Kijk in het onderstaande filmpje mee met een virtueel rondje over de 'outer track' in Bahrein

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws