Na de Grand Prix van Nederland reisde McLaren als torenhoge favoriet af naar Monza. Het Britse team leverde met een één-twee in de kwalificatie, maar op zondag was Charles Leclerc toch een maatje te groot. Voormalig Ferrari-engineer Ernest Knoors geniet ervan dat zijn voormalige werkgever het maximale uit het weekend heeft gehaald, en vermoedt dat Ferrari uit een klein dal gekropen is.
Na de kwalificatie mikte McLaren op een één-twee in de race, maar Leclerc wist hier een stokje voor te steken. 'Ferrari heeft het heel goed gedaan', opent Knoors in de nabeschouwing van Viaplay. 'Ze wisten dat ze voor iets verrassends moesten gaan. George Russell viel weg, dat was een mazzeltje; Norris gaf zijn positie op bij de start, dat was een mazzeltje; maar McLaren maakt een enorme fout door die twee tegen elkaar te laten racen', vindt de analist.
McLaren speelt Ferrari in de kaart
Knoors meent dat McLaren daarmee de concurrentie onderschatte. 'De tweede stint werd eigenlijk vrijgegeven. Je hoort heel veel 'papaya rules'. Ze hadden niet door dat iemand anders hen nog onder druk kon zetten.' Uiteindelijk werd het niet papaya rules, maar 'Forza Ferrari'. Dat kwam doordat de McLaren-coureurs zich niet op de andere teams focusten, maar op elkaar. 'Ze jagen de banden daardoor over de klif, en kunnen dus nooit een éénstopper doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari staat bekend om haar strategieënalfabet, en zal voor de race de optie van een éénstopper als alternatief plan dus al besproken hebben. 'Doordat Carlos Sainz zo lang buiten bleef, kon je eigenlijk al zien dat Ferrari aasde op die éénstopper', stipt Knoors aan. 'Als je weet dat je een éénstopper wil doen, is het heerlijk als je die twee voor je ziet vechten. Je ziet dus eigenlijk je hele scenario uitkomen.' McLaren speelde Ferrari dan ook enorm in de kaart.
Is Ferrari terug?
Aan het begin van het seizoen gold Ferrari nog als tweede team achter Red Bull, maar Ferrari zakte voor de zomerstop wat terug. Het team kampte na een upgrade met een stuiterende auto, en hoewel Monza een uniek circuit is, vermoedt Knoors wel dat het lek boven is bij Ferrari. 'Ik zie één pluspunt: ze hebben een paar dingen die specifiek voor Monza zijn, maar die vloer is niet specifiek voor Monza', benadrukt de voormalige Ferrari-man.
'Die vloer hebben ze gebracht omdat ze met de vloer, die ze in Spanje introduceerden last kregen van stuiteren, ofwel porpoising. Dat hebben ze met deze vloer helemaal niet.' Ferrari heeft haar probleem dus op weten te lossen. 'Ze kunnen nu ook echt weer de downforce eruithalen. Dat geeft moed dat je de komende races ook weer sterker bent. Misschien niet op het niveau van McLaren, maar de top vier komt wel dichter bij elkaar.'
Knoors lacht vervolgens dat Frédéric Vasseur wel een van de mooiste dingen bereikt heeft, die als Ferrari-teambaas in het verschiet liggen. 'Ik denk dat Fred met pensioen moet gaan. Mooier wordt het niet. Hij heeft de juiste weg ingeslagen, maar er is nog een hele weg te gaan. Ze zitten nog niet op het punt waarop ze op prestaties voor het kampioenschap kunnen vechten. Als ik hem was, zou ik lekker met pensioen gaan, en een koffietje drinken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties