Waarom Ferrari's protest tegen Red Bull geen houvast vond bij de wedstrijdleiding Formule 1
Formule 1

Waarom Ferrari's protest tegen Red Bull geen houvast vond bij de wedstrijdleiding

Waarom Ferrari's protest tegen Red Bull geen houvast vond bij de wedstrijdleiding

Na de Grand Prix van Monaco diende Ferrari een protest in tegen beide rijders van Red Bull Racing. Max Verstappen en Sergio Pérez gingen volgens de Italiaanse renstal over de gele lijn bij het uitrijden van de pitstraat, en volgens de reglementen van de Formule 1 is dit verboden. Toch heeft de FIA uiteindelijk besloten om de twee coureurs van de Oostenrijkse renstal niet te bestraffen. Wat stellen de regels van de Formule 1? Heeft Ferrari terecht geprotesteerd? F1Maximaal belicht de zaak.

Tijdens de Grand Prix van Monaco werd er weinig aandacht geschonken aan de mogelijke vergrijpen van Verstappen en Pérez. Het incident van de Nederlander kwam nog in beeld, terwijl het moment van Pérez geen enkele keer werd herhaald. Het werd wel duidelijk bij de drievoudig racewinnaar dat het incident had plaats had gevonden, aangezien er in beeld kwam dat het noted - genoteerd - was door de wedstrijdleiding. Een dergelijk bericht kwam niet in beeld voor het incident van Verstappen. Ferrari had beide incidenten wél genoteerd en nadat de wedstrijdleiding besloot de Red Bull-coureurs niet te straffen, ging de Italiaanse renstal verhaal halen.

Wat stellen de regels van de Formule 1?

Na het fiasco tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021 probeerde de FIA de regels in de Formule 1 te verduidelijken. Voor Ferrari waren de regels omtrent de lijn bij het einde van de pitstraat glashelder, maar de wedstrijdleiding besloot dus niet te reageren op de incidenten van de Red Bull-coureurs. De eerste vraag is dan ook: is er wel duidelijkheid? Het antwoord op die vraag is nee. De Formule 1 werkt immers met zogeheten Event Notes naast de reglementen van de sport. Event Notes gelden specifiek voor een bepaald Grand Prix-weekend en kunnen naarmate het weekend vordert ook worden aangepast. Denk hierbij aan de regels omtrent baanlimieten tijdens de Grand Prix van Qatar in 2021.

Er is een discrepantie tussen de Event Notes van de Grand Prix van Monaco en de FIA International Sporting Code, de sportieve reglementen. De regels van de Formule 1 van 2022 stellen dat een auto de witte lijn, in dit geval de gele lijn, bij het einde van de pitstraat niet mag overschrijden. Als één van de banden volledig over deze lijn is, dan zijn de coureurs in overtreding. Bovendien houdt de wedstrijdleiding rekening met overmacht. Mocht een coureur spinnen dan zal hij geen straf krijgen. De Event Notes van de race stelden echter dat de rijders rechts van de gele lijn moesten blijven. Op die basis besloot het team van Ferrari een protest aan te tekenen.

De incidenten van Pérez en Verstappen

Ondanks dat de beelden van Pérez niet werden uitgezonden door de regie van de Grand Prix van Monaco zijn deze zeker wel te vinden op het internet. Op de onboardbeelden van de Red Bull-coureur wordt het niet duidelijk of hij rechts van de lijn blijft of niet. Kijkend naar de sportieve reglementen wordt het wel duidelijk dat de coureur zich daar wel aan houdt. De Mexicaan gaat immers niet met zijn linkervoorband in zijn geheel over de gele lijn. Bovendien heeft Pérez moeite met het onder controle houden van zijn RB18, waardoor de wedstrijdleiding kan beargumenteren dat er hier sprake is van overmacht.

Het beeld van Verstappen is een stuk duidelijker wanneer het aankomt op de Event Notes. De regerend wereldkampioen houdt zijn auto simpelweg niet rechts van de gele lijn. Waar het wat lastiger wordt voor de wedstrijdleiding is bij het naleven van de sportieve reglementen. Het is onduidelijk of de linkervoorband in zijn geheel over de gele lijn is. Bovendien heeft de Nederlander te maken met dezelfde problemen als zijn teamgenoot. De coureur komt naar buiten op koude, harde banden en heeft daarom in de eerste bocht nauwelijks grip. Hier heeft de wedstrijdleiding dus mogelijk opnieuw te maken met overmacht.

Had Ferrari een poot om op te staan?

De Event Notes in de Formule 1 gelden dus specifiek voor een bepaald Grand Prix-weekend. Kijkend naar deze regels had Ferrari gelijk moeten hebben gekregen van de wedstrijdleiding, maar dat kreeg de Italiaanse renstal niet. Dat kwam niet door de mogelijke overmacht bij Pérez en Verstappen, maar omdat de wedstrijdleiding de sportieve reglementen volgde. Waarom deden ze dat? Omdat ze voorafgaand aan het raceweekend een fout hadden gemaakt.

Eduardo Freitas, wedstrijdleider van dienst in Monte Carlo, maakte tegenover The Race bekend dat de notities gekopieerd waren van de race in Monaco van 2021. De regels die voor 2022 waren opgesteld, werden dus niet in acht genomen. Hadden de Event Notes van 2021 nog steeds gegolden voor de race van afgelopen zondag, dan had Verstappen tijdens de race mogelijk al een straf ontvangen, terwijl Pérez waarschijnlijk nog enkele uren in spanning moest afwachten.

Christian Horner was na het bezoekje aan de stewards al overtuigd over een goede afloop. (Foto: Red Bull Content Pool)
Christian Horner was na het bezoekje aan de stewards al overtuigd over een goede afloop. (Foto: Red Bull Content Pool)

Was er dan nog een uitweg geweest voor Red Bull?

De uitweg voor Verstappen was dus vooral de mogelijkheid om een beroep te doen op de sportieve reglementen van de Formule 1, maar ook met de regels van 2021 had hij niet per se een straf hoeven te krijgen. Zoals al eerder is opgemerkt, had de coureur, samen met zijn teamgenoot, mogelijk te maken met overmacht. Vorig jaar kreeg Michael Masi immers ook al te maken met een dergelijke situatie. Toen betrof het Lando Norris die de pitstraat op het Sochi Autodrom in wilde rijden, maar dit lukte de coureur niet. De coureur gleed de pitstraat weer uit en besloot ondanks dit slippertje toch opnieuw over de witte lijn te gaan.

Dit had normaliter een straf opgeleverd (denk bijvoorbeeld aan Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2019, red.), maar door het feit dat Norris met slicks op een natte baan reed, kwam hij ermee weg. In Monaco was de baan zondag ook nog vochtig, en reden Verstappen en Pérez nog op koude slicks. De wedstrijdleiding had dus over haar hart kunnen strijken.

Mattia Binotto zei eerder al dat Ferrari vooral verduidelijking zocht en niet per se een straf wilde zien voor de Red Bull-coureurs. De verduidelijk was dan ook uiteindelijk het belangrijkste, aangezien de Formule 1 afgelopen weekend te maken had met tegenstrijdige berichten. Kijkend naar de Event Notes is het raar dat vooral Verstappen geen straf kreeg, maar de Sporting Code spreekt de Red Bull-coureur dan weer vrij.

Het werd na afloop van de gehele toestand duidelijk dat de wedstrijdleiding voorafgaand aan het weekend al beter had op moeten letten. Een slordige fout die voorkomen had kunnen worden, had ook een onnodige discussie voorkomen. Toch was het nog niet zeker dat Verstappen en Pérez bestraft zouden worden als de regels van 2021 werden gevolgd. De coureurs kwamen op slicks naar buiten op een natte baan en dat creëerde hachelijke momenten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws