Windsor stipt gevaar meer DRS-zones aan: 'Gevaarlijkste deel circuit is rechte stuk' Formule 1
Formule 1

Windsor stipt gevaar meer DRS-zones aan: 'Gevaarlijkste deel circuit is rechte stuk'

Windsor stipt gevaar meer DRS-zones aan: 'Gevaarlijkste deel circuit is rechte stuk'

Peter Windsor ziet dat er bij het creëren van meer DRS-zones ook het nodige gevaar komt kijken voor de coureurs. De Brit stelt dat er op de rechte stukken simpelweg minder ongelukken gebeuren en er daarom dus ook weinig tot geen goede veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Nu coureurs er steeds vaker met elkaar in gevecht komen, neemt de kans dat het fout gaat aanzienlijk toe.

De baan wordt er makkelijker van als het gaat om het technisch aspect, zo stelt Windsor in zijn analyse van de vrijdag in Melbourne op YouTube. Echter, de gevaren nemen toe. 'Het idee is: een wijdere baan, gladdere ondergrond, laten we meer hebben zoals in Saoedi-Arabië, laten we meer inhaalacties hebben. Meer van dit op de rechte stukken, het is briljante televisie. Ik wil graag een kanttekening maken en gevaar aangeven, wat is dat het gevaarlijkste stuk van elk circuit nu, en juist nu omdat ze allemaal zo veilig zijn, het rechte stuk is.'

De analist vervolgt met het uitleggen van zijn standpunt. 'Dit zijn de delen waarin niet genoeg tijd, geld, moeite en ruimte in is gestoken om ongelukken te voorkomen, simpelweg omdat dit de delen van de baan zijn waar normaal gesproken geen of weinig ongelukken plaatsvinden. Zo gaat dat verder in mijn gedachten. Als je een grote klapper hebt op het rechte stuk, op elk circuit in de wereld, maar in het bijzonder de heuvel op in Monaco of hier op Albert Park, dan kun je een hele, hele grote klapper hebben. Want je kunt nergens heen, het is gewoon een harde railing en het gaat op erg hoge snelheid.'

Niet alleen entertainment, juist ook veiligheid

Hoewel de Brit begrijpt dat het er allemaal fantastisch uitziet voor de kijker, moet de Formule 1 zich daarin niet volledig laten meezuigen en ook de veiligheid in ogenschouw houden, zo stelt hij. 'Ik denk dat het erg makkelijk is om het computergame-ding ingezogen te worden en te zeggen: 'al dat inhalen is geweldig, laten we meer inhaalacties hebben op het rechte stuk', maar hoe meer je dit toejuicht, hoe meer je snelle auto's in een rechte lijn dicht op elkaar laat rijden, met DRS-zones om het makkelijker te maken om in te halen, en hoe groter de kans is dat er een incident gaat komen, want dit zijn grote auto's.'

Niet meer, maar minder DRS

Windsor is dan ook bang dat na Albert Park er meer circuits zijn die gaan nadenken over meer DRS-zones. Dit is iets waar men, zeker na de invoering van de nieuwe regels, niet mee bezig zou moeten zijn. We moeten juist van die DRS af, zo stelt de Brit. 'We moeten niet denken aan meer DRS-zones, maar juist aan minder, omdat deze 2022-auto's elkaar makkelijker kunnen volgen doordat er minder last is van vuile lucht', zo haalt hij aan waar de nieuwe reglementen aan hebben bijgedragen en waarom er minder DRS-zones zouden moeten zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws