Voorbeschouwing GP Australië | Albert Park na facelift snel, spectaculair en veelbelovend Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Australië | Albert Park na facelift snel, spectaculair en veelbelovend

Voorbeschouwing GP Australië | Albert Park na facelift snel, spectaculair en veelbelovend

Na een korte break van twee weken vindt komend weekend alweer de derde Grand Prix van 2022 plaats. Een hoop fans zullen uitkijken naar het raceweekend in Australië, enerzijds om het spannende gevecht tussen Ferrari en Red Bull Racing, maar ook wegens het vernieuwde en versnelde circuit. Wat moet je allemaal weten voor de langverwachte terugkeer van de race in Melbourne? Check het in deze voorbeschouwing van F1Maximaal!

Deze week reist de Formule 1 en haar entourage af naar Melbourne, naar het Melbourne Grand Prix Circuit om precies te zijn. In 2019 vond de laatste Formule 1-race plaats in Australië, omdat het evenement in 2020 en 2021 werd geannuleerd wegens het coronavirus. De baan, die in de volksmond vernoemd wordt naar het omliggende Albert Park, ziet er komend raceweekend een stuk anders uit dan we gewend zijn. Na jarenlange kritiek hebben de organisatoren van de Grand Prix de baan flink onder handen genomen en dat zorgt hopelijk voor spannendere races in Melbourne.

Het nieuwe Melbourne Grand Prix Circuit, met de wijzigingen uitgelicht in oranje
Het nieuwe Melbourne Grand Prix Circuit, met de wijzigingen uitgelicht in oranje

Om goed naar het veranderde circuit te kijken, hebben we alle wijzigingen aan de baan voor je uitvergroot. In totaal zijn er acht significante veranderingen doorgevoerd aan de baan, die we één voor één met je zullen doorlopen. We beginnen uiteraard bij bocht 1, die aan de binnenkant wijder is gemaakt, om inhalen op die plek te bevorderen. Door meerdere racelijnen mogelijk te maken wordt de kans op een uitremactie hier vergroot, al zorgt de ingreep er ook voor dat er meer snelheid wordt meegenomen naar het vervolg van de eerste sector.

Wijdere bochten, meer 'close racing'

Ook bij bocht 4 en 6 zien we wijdere bochten, die allebei als doel hebben om de ronde sneller en soepeler te maken. Dit is gedaan met als grote doel om concurrerende auto's elkaar beter te laten volgen in de race. Het doel van de wijdere bochten wordt nog duidelijker als we inzoomen op het stuk tussen bocht 8 en 9. We zien hier dat de nieuwe lay-out de voormalige chicane op die plek helemaal overslaat, waardoor er een geheel nieuw recht stuk ontstaat tussen bocht 8 en 9. Dit nieuwe rechte stuk, in combinatie met de snellere bochten 1, 4 en 6, moet ervoor zorgen dat er bij bocht 9, of later bij bocht 11, makkelijker ingehaald kan worden omdat er meer snelheid wordt opgebouwd.

Bij bocht 11 kunnen we goed zien dat de hoek van de bocht scherper is gemaakt, waardoor de auto's harder moeten remmen om de bocht goed te kunnen halen. Dit biedt opnieuw mogelijkheden voor inhaalacties, omdat de remzone voor de bocht automatisch langer wordt en er dus kansen liggen om je voorligger uit te remmen. Even verderop bij bocht 13 is de bocht opnieuw wijder gemaakt, zodat de coureurs meer snelheid kunnen meenemen op het rechte stuk over start-finish en zo de kans op een inhaalmanoeuvre bij bocht 1 opnieuw vergroot wordt.

Ook DRS-zones en pitstops aangepakt

De oplettende lezer heeft nog een belangrijke wijziging gezien: het circuit op Albert Park telt vanaf komend weekend namelijk vier DRS-zones. De toevoeging van nog een DRS-zone valt goed te rijmen met de aanpassingen in de bochten en lijkt dus wederom te dienen voor meer inhaalacties. Al met al moet de nieuwe baan in Australië dus spectaculairder en sneller worden, met meer kansen op inhaalacties en spannende gevechten. Volgens berekeningen van Mercedes betekent de nieuwe lay-out van de baan dat maar liefst 81 procent van de baan vol gas zal zijn voor de coureurs, een flinke verandering ten opzichte van 70 procent in 2019.

Voor de laatste belangrijke verandering duiken we de pitstraat in, want een ander hekelpunt op het Australische stratencircuit was voorheen de pitstraat. Wegens de smalle reep asfalt langs de garages van de teams gold er een snelheidsbeperking van 60 km/h in de pits. Teams waren hierdoor vaak voorzichtig met het wagen van strategische foefjes, omdat het maken van een pitstop veel tijd kostte. Een bredere pitstraat zorgt er in 2022 voor dat de auto's 'gewoon' 80 km/h mogen rijden en dat er op strategisch vlak dus volop geëxperimenteerd kan worden.

Het nieuwe Melbourne Grand Prix Circuit, met aangegeven sectoren
Het nieuwe Melbourne Grand Prix Circuit, met aangegeven sectoren

In een volledig overzicht van het nieuwe circuit, inclusief de drie verschillende sectoren, zien we goed dat het circuit een stuk vloeiender loopt dan zijn voorganger. Eén bekend aspect zal echter hetzelfde blijven, namelijk de populaire chicane van bocht 9 en 10. De verwachting is dat de coureurs hier net wel of net niet met het gaspedaal naar beneden door zullen komen, met snelheden boven de 230 km/h. Dit betekent tegelijkertijd dat dit gedeelte van de baan zwaar zal zijn voor de nek: er zal zo'n 5,2 g vrijkomen als de coureurs op volle snelheid door de chicane gaan.

Titanenstrijd tussen Ferrari en Red Bull gaat verder

Waar vorig seizoen het gevecht plaatsvond tussen Red Bull Racing en Ferrari, lijkt de nieuwe gevechtspartner van Christian Horner en co Ferrari te zijn. In de afgelopen twee races waren de twee teams behoorlijk aan elkaar gewaagd, waarbij beide renstallen eenmaal konden zegevieren. Op Albert Park kent de strijd tussen de twee teams een derde hoofdstuk, waarbij er mogelijk nieuwe koplopers zullen zijn als Red Bull Racing haar tegenstander weet te overklassen.

Op de vraag wie van de twee teams de boventoon zal voeren in Melbourne, kunnen verschillende theorieën worden losgelaten. Allereerst heeft Red Bull in Bahrein en Saoedi-Arabië laten zien dat het over een uitstekende auto beschikt op de rechte stukken. Naast het feit dat de Honda-motor genoeg pk's levert, lijkt het erop dat de RB18 weinig last heeft van drag, oftewel luchtweerstand. In Q3 in Jeddah en Bahrein zagen we dan ook dat Sergio Perez en Max Verstappen het vooral wonnen op de rechte stukken. Ook leek dat voordeel nog eens extra goed te werken als de DRS-klep van de auto openstond en dat komt het team, met het oog op maar liefst vier DRS-zones, goed uit.

Anderzijds lijkt Ferrari het team dat momenteel superieur is in het genereren van downforce. In bijna alle bochten was de Ferrari-auto de afgelopen twee raceweekenden de snelste in de kwalificatie. Hoewel Red Bull expres met minder downforce leek te rijden, voorspelt de vorm van Ferrari veel goeds voor Albert Park. Ondanks het toegevoegde rechte stuk blijft downforce namelijk een essentieel component voor een snelle rondetijd, omdat er nog altijd veel technische stukken in de baan terug te vinden zijn. Al met al zal Ferrari dus komend weekend proberen om Red Bull te verschalken in de bochtige eerste sector, waarbij Red Bull die schade zal proberen te herstellen in de snelle tweede en derde sector.

Blijft porpoising een probleem?

Het feit dat het circuit in Australië sneller is gemaakt is slecht nieuws voor de teams die nog altijd kampen met het zogeheten porpoising, waarbij de auto's op het rechte stuk stuiteren op snelle gedeeltes van het circuit. Niet alleen op het rechte stuk zagen we de coureurs over de baan stuiteren, het fenomeen kwam ook voor voor of na snelle chicanes. Met name Mercedes leek op dit vlak flink wat rondetijd in te leveren in Bahrein en Saoedi-Arabië en dat is dan ook één van de redenen dat de renstal van Lewis Hamilton en George Russell tegenvalt. Als Mercedes dit weekend opnieuw geen antwoord heeft op porpoising, lijkt een tweestrijd tussen Red Bull en Ferrari nu al een zekerheidje.

GP Australië live kijken?

De Grand Prix van Australië wordt onder ander live uitgezonden door F1TV en Viaplay. Registreer bij de aanbieders om zelf live beelden te zien van de vrije training. Wil je een overzicht van alle tv-aanbieders voor het hele seizoen: Bekijk dan deze pagina.

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws