max-verstappen-red-bull-racing-oscar-piastri-lando-norris-mclaren-monza-italië Formule 1
Formule 1

Zelfs Red Bull deed in de hoogtijdagen McLarens ultravroege WK-titel niet na

max-verstappen-red-bull-racing-oscar-piastri-lando-norris-mclaren-monza-italië

Het Formule 1-seizoen 2025 kent weinig spanning aan de top, maar desondanks mag het verbazend genoemd worden dat het constructeurskampioenschap dit weekend al beslist dreigt te worden. McLaren staat op het punt om geschiedenis te schrijven door mogelijk al in Azerbeidzjan, acht races voor het einde van het seizoen, de constructeurstitel binnen te slepen.

Een prestatie die zelfs in de meest dominante Red Bull-jaren niet vaak voorkwam. Het team heeft de concurrentie zo ver achter zich gelaten dat de champagne in Woking waarschijnlijk al koud staat. De vraag is niet of, maar wanneer. McLaren heeft in 2025 gevonden wat Red Bull kwijtraakte: twee coureurs die beide kunnen winnen én elkaar naar grotere hoogten stuwen.

Lando Norris en Oscar Piastri vechten weliswaar onderling om de coureurstitel, maar doen dat met een superieure machine. De rest van de grid, inclusief subtop, verbleekt bij de snelheid en efficiëntie van de McLaren. De Brit en de Australiër hebben samen al meer overwinningen gepakt dan sommige teams in een decennium bij elkaar sprokkelen.

Waar andere teams worstelen met balansproblemen, strategische blunders of simpelweg gebrek aan snelheid, cruiset McLaren van circuit naar circuit. De enige die het team een halt toe heeft kunnen roepen (sprintraces daargelaten), is Max Verstappen.

McLaren op een andere planeet

Wie een blik op het constructeurskampioenschap werpt, ziet dat McLaren met 617 punten boven de rest van de teams uittorent. De eerstvolgende partij is Ferrari, dat met 280 punten op de tweede plek staat. Ze hebben dus nog niet eens de helft van het puntenaantal van McLaren weten te bereiken. Mercedes (260 punten) en Red Bull (239 punten) komen evenmin in de buurt.

Het is inmiddels niet echt een kampioenschap meer, maar meer een machtsvertoning. Een masterclass in hoe je een Formule 1-seizoen domineert, met verreweg het beste materiaal en twee uiterst kundige coureurs. De rest van het veld, met Williams nog op een knappe 86 punten, hoeft überhaupt niet te dromen van een wereldtitel.

Theoretische titelkansen voor Ferrari, Mercedes en Red Bull

Laten we de rekenmachine erbij pakken voor de wiskundigen onder ons. Er zijn nog acht reguliere Grands Prix en drie sprintraces te gaan. Bij een perfecte één-twee-finish in elke race (25+18=43 punten per Grand Prix, plus 8+7=15 punten per sprint) kunnen er maximaal 344 punten + 45 punten = 389 punten worden gescoord. Voeg dat bij Ferrari's huidige 280 punten en je komt uit op een theoretisch maximum van 669 punten.

Voor Mercedes (260 punten) en Red Bull Racing (239 punten) zitten deze theoretische maxima op respectievelijk 649 en 628. Omdat McLaren op 617 punten zit, kunnen al deze teams in theorie nog kampioen worden. Kijken we naar op welke manier dat dan zou moeten, namelijk met een niet scorend McLaren en een regen van één-twee's, dan is het duidelijk dat dit in de praktijk nooit plaats zal vinden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki-tsunoda-red-bull-racing-gp-italie-2025-zondag-3
Red Bull zou in theorie nog wereldkampioen kunnen worden, maar daarvoor zou Yuki Tsunoda vanaf nu zoveel mogelijk podiumplaatsen moeten rijden.

Wat als McLaren wint?

Als McLaren wint en een één-twee pakt, en dat is niet bepaald onwaarschijnlijk, dan wint het team de wereldtitel. McLaren heeft nu 337 punten voorsprong. Er worden in totaal nog 389 punten verdeeld, waarvan 43 in de eerstvolgende race. Na die race blijven er nog 346 punten over.

Om sowieso kampioen te zijn in Azerbeidzjan moet de voorsprong na deze race groter zijn dan 346 punten. Tijdens de eerstvolgende race moet de voorsprong op Ferrari dus met minstens tien punten toenemen. Dat is de voorwaarde voor het kampioenschap.

Wint McLaren en maximaliseert het, dan is het voor Ferrari al niet mogelijk om minder dan tien punten in te leveren op de Britse concurrenten. Een derde en een vierde plek zijn immers samen 27 punten waard, wat het verschil tussen de twee resultaten op zestien punten zet. Houd er rekening mee dat wanneer er een Ferrari boven een McLaren eindigt, dat het mes aan twee kanten snijdt: Ferrari krijgt er een punt bij, maar McLaren raakt er óók een kwijt.

Wordt McLaren eerste en derde, en Ferrari tweede en vierde, dan zit het verschil op exact tien punten. Ook dan is de titelstrijd voor Ferrari dus al ten einde. Met andere woorden: Ferrari moet scoren, maar McLaren moet het zelf vooral heel erg slecht doen, wil het de titel niet winnen dit weekend.

Red Bull en Mercedes zijn kansloos

Voor Red Bull Racing en Mercedes is het doek in theorie nog niet gevallen, maar in de praktijk al wel. Ze kunnen de McLarens wiskundig gezien nog wel bijhalen in puntenaantal, maar daarvoor moeten Norris en Piastri structureel de eindstreep niet meer halen en moeten alle mogelijke punten naar een van deze teams gaan.

De harde waarheid zal zijn dat McLaren de titel pakt. Ferrari mist simpelweg de snelheid om consistent Grands Prix te winnen, laat staan met beide coureurs vooraan te finishen. Charles Leclerc mag dan af en toe indruk maken in de rode bolide, maar met Lewis Hamilton laat het team hoe dan ook te veel punten liggen om het nog te winnen.

Acht races voor het einde van het seizoen, op een stratencircuit waar chaos meestal regeert maar waar McLarens superioriteit waarschijnlijk zelfs een safetycar-festival overleeft, zal het team weer kampioen worden. In plaats van de traditionele ontknoping in november of december is de spanning in september al verdwenen. Wel hebben we gelukkig nog een coureurstitel om naar te kijken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oliver bearman haas 17 friday baku 2024
Wordt Azerbeidzjan het circuit waarop McLaren de titel gaat veroveren?

Kampioenschappen die zó vroeg beslist worden, zijn ongebruikelijk

Een blik op de geschiedenis leert ons dat constructeurstitels zelden zo vroeg beslist worden. Red Bull pakte hun titels meestal met nog twee of drie races te gaan, terwijl Mercedes soms wel iets eerder was, maar vaak ook nog meer weerstand kreeg dan McLaren dit jaar. In het oppermachtige 2023-seizoen van Red Bull pakte het team de titel zelfs 'pas' in Japan, met zes races te gaan. Dat McLaren dit met acht races doet, is dus een bevestiging van diens dominantie dit jaar.

Hoe dit kan? Voornamelijk vanwege het feit dat het winnende team voor het eerst in tijden weer twee uitmuntende coureurs heeft. Mercedes' dominantie met Hamilton was indrukwekkend, maar Valtteri Bottas behaalde niet altijd een topresultaat. Verstappens dominantie met Red Bull kende eenzelfde patroon met een ondermaatse Sergio Pérez naast hem. Piastri en Norris zijn gewoon allebei goed genoeg om wedstrijden te winnen, en dat hebben we al lang niet gezien.

De nieuwe realiteit van de Formule 1

En zo staat McLaren op de drempel van nog een wereldtitel. Dit is na vorig jaar geen verrassing. Ferrari, Mercedes en Red Bull mogen nog dromen, maar door realisme vallen deze dromen in duigen: McLaren is niet meer bij te halen. Het 2025-seizoen zal dan ook de boeken in gaan als een van de meest dominante vertoningen ooit van een Formule 1-team. Zak Brown zal en mag trots zijn op zijn personeel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws