Red Bull Racing kon in Monza, na een flink aantal moeizame races, eindelijk weer eens feestvieren. Max Verstappen liet de McLarens, mede dankzij de hulp van een nieuwe bodemplaat, kansloos. Hoe belangrijk was dit nieuwe onderdeel eigenlijk echt? Adviseur Helmut Marko legt het uit en de Oostenrijker gaat tevens in op de rol van teambaas Laurent Mekies.
Verstappen en Red Bull konden de strijd met McLaren in het begin van het seizoen nog regelmatig aangaan en dat resulteerde onder meer in overwinningen in Suzuka en Imola. Maar na Imola volgde er echter een mindere periode, waarin de Nederlander in acht races slechts tweemaal plaats mocht nemen op het podium. In Monza viel echter eindelijk alles weer eens op zijn plek en, naast een nieuw ronderecord in de kwalificatie, leidde dit tot een klinkende zege op zondag.
Dat de RB21 zo goed presteerde op het snelle circuit van Monza zou onder meer te maken hebben met de nieuwe bodemplaat die de Oostenrijkse renstal had meegebracht. Maar welke rol speelde dit onderdeel nu precies? In gesprek met oe24 geeft Marko antwoord op deze vraag. 'Dat is maar één van de vele redenen (dat het beter ging). Het belangrijkste is dat alles samen goed functioneert', stelt de 82-jarige Red Bull-adviseur.
Bovendien is het volgens de Oostenrijker nog zeker niet gezegd dat Red Bull na de Grand Prix-zege in Italië weer helemaal terug is. 'Bakoe moet komend weekend uitwijzen of Monza gewoon een minder weekend van McLaren was of dat wij echt een inhaalslag hebben gemaakt', wil Marko duidelijk nog geen conclusies verbinden aan het klinkende resultaat van anderhalve week geleden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rol Mekies
Dat Red Bull stappen voorwaarts heeft gezet in de voorbije weken staat buiten kijf. Volgens verschillende mensen in de paddock heeft Mekies daar een belangrijke rol in gespeeld. De Fransman werd twee maanden geleden door Red Bull aangesteld als de vervanger van de ontslagen Christian Horner en de gevolgen van deze wisseling aan de top zijn nu al merkbaar.
Ook Marko stelt dat dit het geval is. De oud-teambaas van Racing Bulls heeft volgens de Red Bull-adviseur al flink wat wijzigingen doorgevoerd in het team. 'Dat speelt ook mee. Mekies heeft een nieuwe aanpak en zijn achtergrond als engineer is een groot voordeel. De trend is dat teambazen een technische achtergrond hebben. Dat zie je ook bij McLaren. Ferrari zou daar op een gegeven moment ook van moeten profiteren', stelt Marko.
En hoe zit het dan met Toto Wolff bij Mercedes? 'Zij hebben een andere aanpak. Toto heeft zijn mensen om zich heen en dat werkt ook prima', stelt Marko dat het hebben van een technische achtergrond voor een teambaas geen vereiste is. De 82-jarige Oostenrijker deelt tot slot nog wel een klein steekje uit richting zijn landgenoot met betrekking tot de rookies. 'Het is duidelijk dat (Isack, red.) Hadjar beter presteert in zijn eerste jaar in de Formule 1 (dan Andrea Kimi Antonelli, red.) en dat met heel weinig testkilometers. Maar beiden zijn nog erg jong, laten we eens kijken hoe ze zich ontwikkelen', besluit Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties